پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شیخ الازهر

حوزه/ شیخ الازهر گفت: نیکی به پدر و مادر یعنی خوبی به آن ها در گفتار، رفتار، عطوفت و رعایت ادب در مقابلشان و به گونه‌ای رفتار کنیم که آن ها شایسته آن هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،‌ دکتر احمد الطیب شیخ الازهر گفت: نیکی به پدر و مادر یعنی خوبی به آن ها در گفتار و رفتار و عطوفت و رعایت ادب در مقابلشان است. یعنی طوری باید رفتار کنیم که آن ها احساس کنند که جایگاه بالایی دارند و شایسته این جایگاه هستند. قرآن کریم این آموزه ها را از زبان خداوند متعال بیان کرده است: (وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا، وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيرًا): ( و پروردگار تو مقرر داشته است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر خود نیکی کنید. اگر یکی از آن دو یا هر دو در کنار تو به کهنسالی رسیدند به آنان کلمه ناخوشایند مگوی، و با آنان پرخاشگری مکن و با ادب و احترام با آنان سخن بگوی. و از سر مهربانی بال فروتنی را برای آن دو بگستر و بگو: پروردگارا بر آنان رحمت آور؛ چنانکه مرا در کودکی پروراندند).

وی افزود: قرآن کریم به نیکی آنان دستور داده و از گفتن افّ و سخن ناخوشایند و تمسخر آنان نهی کرده است. هم چنین دستورداد تا فرزند از روی مهربانی و ادب  و احترام با آن دو، در برابر آنها تسلیم باشد. این درست همانند کلام پیامبر اکرم (ص) که به معاویه بن جاهمه هنگامی که خواست به جنگ برود، فرمودند: مادرت زنده است؟ گفت: بله، پیامبر اعظم (ص) فرمودند: پاهایش را ببوس که بهشت زیر قدم های مادر قرار دارد، و خود را مطیع امر و نهی آنان کند، همچون بنده ای که به دستور می دهند و اطاعت می کند.

شیخ الازهر افزود: پدران و مادرانی که پسران و دختران خود را تشویق می کنند که آنان را با اسم کوچکشان و بدون بکار بردن لقب، صدا بزنند؛ این رفتار آنان خطری بزرگ و غفلت از ارزش هایی است که قرآن کریم تاکید کرده است. به تدریج این رفتار باری بر دوش پدر و مادر می شود و روزی هر کدام از آن ها از دختر یا پسر خود نارحت می شوند.

وی اشاره کرد: مادرهای سنتی مصری تمام عواطف و احساسات خود را در جهت تربیت فرزند سالم و تقدیم آن به جامعه به کار می گرفت تا بتنواند در قبال جامعه مسؤولیت کامل را به عهده گیرد. با وجود این که مادران امروزه تحصیل کرده هستند و پیشرفت و تغییر کرده اند، در بسیاری از موارد به جای اینکه احساسات خود را کنترل کنند و با عقل در تربیت فرزند وارد شوند، سراپا عواطف می شوند.

* قرآن کریم بر سختی ها و دشواری هایی که مادر تحمل می کند، پافشاری می کند

احمد الطیب تصریح کرد: مادر بر پدر برتری دارد و در سه جا حقوق او بالاتر از پدر است. "مردی پیش حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و گفت: ای رسول خدا! چه کسی شایستگی هم صحبتی با من دارد؟ پیامبر (ص) فرمودند: مادرت. گفت: بعد از او چه؟ فرمودند: مادرت. گفت: بعد او چه؟ فرموند: مادرت. گفت: بعد او چه؟ فرمودند: پدرت". برای این که مادرت تو را حمل کرده است و مردان این درد را درک نکرده اند و نمی خواهند که آن را تصور کنند و نمی خواهند حتی یک لحظه مسؤولیت سنگین مادرانه را در حمل و تربیت او بر عهده گیرند. قرآن کریم بر سختی ها و دشواری هایی که مادر تحمل می کند، پافشاری می کند؛ به همین خاطر فرزند باید او را بیشتر از پدر احترام کند.

شیخ الازهر تاکید کرد: ناسپاسی والدین دین است برگردان فرزندان، بدون شک کسی که با پدر و مادر خود بد رفتاری می کند، زمانی که سن او بالا رود همین رفتار را از فرزندان خود می بیند.

وی در پایان سخنان خود گفت: از جوانان مسلمان می خواهم که به نیکی و خوش رفتاری با پدر و مادر پایبند باشند و همواره با پدر و مادر با اخلاق خوب برخورد کنند؛ اخلاقی که در کشورهای غربی مسلمان را از غیر مسلمان جدا می سازد. هم چنین جوانان بیاموزند که نیکی به پدر و مادر گنج است و موجب افزایش روزی و طول عمر می شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha