چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جابر عصفور

حوزه/ دکتر حسین حمودة گفت: گفتمان دینی الازهر باید بر اساس تقریب میان مذاهب متعدد و دوری از درگیری و تفرقه مذهبی باشد و برای رسیدن به این هدف، الازهر باید از دست برخی متون خود خلاص شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به تازگی کشور مغرب اعلام کرد که آیات جهاد و متونی را که دانش آموزان را به خشونت دعوت می کند از متون درسی خود حذف کرده و متون دیگری را جایگرین آنها ساخته است. اما این اقدام کشور مغرب بهانه ای شده برای اینکه برخی اندیشمندان و شخصیت های مصری نیز از الازهر بخواهند از این اقدام مغرب تقلید کرده و متون درسی خود را از مطالبی که طلاب و دانش آموزان را به خشونت دعوت می کند پاک کنند. این در حالی است که شخصیت های دینی برجسته مصری و حتی السیسی رئیس جمهور مصر نیز پیش از این خواستار اصلاح گفتمان دینی مصر و الازهر شده بودند و برخی از آنها به طور صریح خواستار اصلاح متون دینی الازهر به عنوان یک اقدام اساسی در این راستا شده بودند.

الازهر بهانه را از دست داعش بگیرد

در این میان جابر عصفور وزیر اسبق فرهنگ مصر خواستار حذف آیات جهاد از متون و برنامه درسی الازهر شد تا سازمان های تروریستی مانند داعش بهانه و توجیهی برای جذب نیرو و حمله به شهروندان بی گناه نداشته باشند و افزود: در این زمینه الازهر وظیفه دارد با این اقدام خود از شهروندان حمایت کند.

وی افزود: الازهر باید راه نرمی و تسامح در پیش بگیرد و با شرایط روزگار همراه شود؛ مانند کشور مغرب که برنامه های درسی و متون اسلامی خود را اصلاح کرد و آیات جهاد را از این متون حذف کرد و به جای آن آیاتی با مضامین مهربانی و آمرزش در متون درسی قرار داد.

گفتمان جدید الازهر باید بر اساس تقریب مذاهب باشد

اما از سوی دیگر دکتر حسین حمودة استاد ادبیات عرب دانشگاه قاهره نیز اظهار امیدواری کرد گفتمان دینی الازهر به امور و مسائلی همچون عدالت و مهربانی اهتمام داشته باشد و در این زمینه الازهر باید بیش از پیش به شرایط روزگار توجه داشته باشد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد گفتمان دینی جدید الازهر از شرایط و مقتضیات دوره های پیشین و گذشته فاصله بگیرد؛ چراکه شرایط گذشته در روزگار ما هیچ وجودی ندارد و علاوه بر این گفتمان دینی الازهر باید بر اساس تقریب میان مذاهب متعدد و دوری از درگیری و تفرقه مذهبی باشد.

حموده افزود: در مورد برنامه های درسی الازهر به نظر من الازهر باید از دست برخی از این متون خلاص شود؛ چراکه برخی متون دینی گذشته ما را به خشونت دعوت می کند و اموری را به دین منسوب می کند که ربطی به دین ندارد و من امیدوارم الازهر طلابی را تربیت کند که جهانی باشند و با ارزش های دینی و معنوی آسنا باشند و بتوانند دستاوردهای انسانی زیادی برای کشور خود کسب کنند.

گفتمان الازهر باید از جمود اعتقادی فاصله بگیرد

دکتر شاکر عبدالحمید از وزرای فرهنگ پیشین مصر نیز در این زمینه گفت: گفتمان دینی و متون درسی الازهر باید تغییر کند و اهتمام بیشتری به مهربانی و گذشت و ایمان و احترام گذاشتن به تنوع اندیشه ها و مذاهب داشته باشد همان طور که در قرآن کریم نیز بر آن تاکید شده و برنامه های درسی الازهر به گونه ای باشد که به ادیان و مذاهب و اندیشه های دیگران احترام بگذارد.

وی افزود: الازهر باید این واقعیت را درک کند که طبیعت انسان بر اساس تنوع است نه بر اساس سیاست طرد دیگران و از این رو گفتمان الازهر نیز باید از جمود اعتقادی فاصله بگیرد و به این باور برسد که خشونت وسیله مناسبی برای گرفتن حقوق سلب شده نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha