شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب موضع الازهر درباره اخوان

حوزه/ کتاب موضع الازهر و علمای آن در مورد اخوان المسلمین، اثر حسین القاضی در مصر منتشر شد. این کتاب، اولین متنی است که به جمع آوری و رصد نظریات علمای الازهر از سال ۱۹۲۸ تا کنون در مورد اخوان المسلمین پرداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به تازگی کتابی با عنوان موضع الازهر و علمای آن در مورد اخوان المسلمین (موقف الأزهر الشريف و علمائه الأجلاء من جماعة الإخوان) اثر حسین القاضی در مصر منتشر شد.

این کتاب، اولین متنی است که به جمع آوری و رصد نظریات علمای الازهر از سال 1928 تا کنون در مورد اخوان المسلمین پرداخته و در نهایت به این نتیجه رسیده که علمای الازهر با اندیشه اخوان المسلمین مخالفند و این نتیجه عکس آن چیزی است که میان محققان شهرت دارد.

نویسنده در کتاب خود تعداد زیادی از علمای الازهر را نام می برد که در مورد اخوان المسلمین هشدار داده و آنها را خوارج زمان دانسته اند و در این میان اولین نظریه ضد اخوانی از سوی مصطفی المراغی شیخ الازهر در زمان خود است که در سال 1945 از احمد ماهر نخست وزیر وقت خواسته جماعت اخوان المسلمین را منحل اعلام کند.

این کتاب در چهار فصل تنظیم شده که فصل اول درباره نقش اساتید و مشایخ الازهر در اخوان المسلمین، فصل دوم درباره نظریات مفتیان مصر درباره اخوان، فصل سوم درباره نظریات علمای بزرگ و مشایخ الازهر درباره اخوان المسلمین و فصل چهارم درباره نظریات اندیشمندان غیر ازهری مانند طارق البشری، انور الجندی و دکتر احمد شبلی می باشد و در این زمینه گواهی بسیاری از علمای الازهر را در مورد فساد دیدگاه اخوان المسلمین جمع کرده و در این زمینه به سخنان علمایی همچون شیخ المراغی، شیخ یوسف الدجوی، شیخ عبدالوهاب احصافی، شیخ احمد حسن الباقوی، شیخ محمد الغزالی، شیخ الشعراوی، شیخ محمد المدنی، شیخ احمد محمد شاکر، شیخ جاد الحق، شیخ عطیة صقر، شیخ عبدالله المشد، شیخ معوض عوض، شیخ علی جمعه، شیخ احمد عمر هاشم، شیخ نصر فرید واصل و شیخ شوقی علام نام برده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha