پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
طاهر علمی ـ دبیرمنطقه چهار ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش

حوزه/ دبیرمنطقه چهار ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش گفت: جامعه امروز ایران اسلامی به ویژه نسل دانش آموز و جوان کشورمان بیش از گذشته نیازمند معارف اسلامی و متخصصان علوم دینی هستند که در حوزه های علمیه رشد کرده اند.

طاهر علمی در حاشیه نشست دبیران مناطق پنجگانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش  در قم در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: بحمدلله امروز تعامل و همکاری وزارت آموزش و پرورش با حوزه های علمیه چه در سطح کلان و چه در مناطق و استان ها بسیار نزدیک و ارزشمند است.

 معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی  افزود: در دوران گذسته و در جلساتی که به مناسبت های مختلف در استان برگزار می شد، مدیران  و مسئولان حوزه علمیه استان آذربایجان از نوع تعامل و برخورد آموزش و پرورش انتقاد داشتند، اما امروز به برکت تشکیل ستاد همکاریها تعامل و همکاری آموزش و پرورش و حوزه علمیه در استان مثال زدنی و بسیار نزدیک است.

اعلام نیاز به 1400 مبلغ

وی ادامه داد: زمانی مدیریت حوزه  علمیه استان، پیگیر همکاری با آموزش و پرورش بود؛ اما امروز جوابگوی نیازهای سازمان در آذربایجان نیستند، بطوریکه در سال گذشته ما اعلام نیاز به 1400 مبلغ حوزه علمیه داشته ایم و این در حالی بود که تنها 200 مبلغ به آموزش و پرورش استان معرفی شد.

دبیر ستاد همکاریها منطقه 4  تصریح کرد: امروز دانش آموزان با آمادگی بالایی که دارند نیازمند کسب معارف دینی و آموزه های اسلامی هستند، در حال حاضر این فرصت بسیار طلایی شکل گرفته است و همه باید آن را مغتنم بشماریم و از لحظه لحظه آن بهره مند شویم.

علمی گفت: دشمن حلیه گر بیدار و در حال برنامه ریزی است، نباید اجازه بدهیم بر اثر غفلت و کم کاری ما در بین قشر جوان ما نفوذ کرده و آسیب بزند.

وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری در طول این سالها به مساله « فرهنگ » نگاه ویژه ای دارند  و این توجه می تواند نقشه راه جامعی برای تربیت دانش آموزان باشد، ابراز داشت: همکاری دو نهاد آموزش و پرورش و حوزه های علمیه می تواند باعث اعتلای سطح فکری، اجتماعی، دینی و مذهبی دانش آموزان شده و مقابله ای با اهداف شوم دشمنان جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی با تأکید بر این که حضور مشاور مذهبی در مدارس مورد نیاز می باشد، اظهارداشت: حضور این عزیزان در تقویت بنیه دینی و فرهنگی دانش آموزان مؤثر بوده و خانواده ها نیز از این اتفاق بسیار خرسند و خشنود هستند.

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به این که 470 مدرسه در سال گذشته تحت پوشش برنامه های روحانیون بوده اند، گفت: متأسفانه در بسیاری از مدارس روحانی نداشته و با کمبود مواجه هستیم.

استقبال دانش آموزان برای ورود به حوزه

علمی بیان داشت: امسال استقبال مناسبی برای ورود به حوزه های علمیه در سطح دانش آموزان داشته ایم و این به برکت حضور روحانیون در سطح مدارس و تأثیرپذیری آنان می باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به برپایی همایش ها و نشست های فرهنگی و دینی اشاره کرد و ادامه داد: برپایی نشست گفتمان دینی با حضور 720 نفر از علما و شخصیت های دینی استان آذربایجان و ارائه گزارش فعالیت های ستادهمکاری ها آثار و برکات ارزشمندی را برجایی گذاشت و امیدواریم این قبیل نشست ها و گفتمان ها با حضور چهره های تاثیرگذار حوزوی همیشه دایر باشد.

جامعه دانش آموزی  نیازمند معلومات دینی  است

وی خاطرنشان کرد: در جریان برگزاری مراسم های مذهبی و دعوت از مبلغین امور دینی و نفوذ طلاب میان دانش آموزان حرکت به سمتی پیش رفت که دانش آموزانی که اعتقادی به اهل بیت(ع) نداشتند و حتی غیر از حضرت ابوالفضل(ع) کسی را نمی شناختند، نسبت به اهل بیت(ع) و سیره ایشان آگاهی پیدا و از چنین مباحثی استقبال کردند.

دشمن با تمام توان و قوای خود در برابر نظام اسلامی ایستاده

وی با بیان اینکه اگر از حوزه و رسالت حوزویان غافل شویم، آن تربیت واقعی در کشور شکل نمی گیرد، اظهارداشت: امروز در عصری به سر می بریم که دشمن با تمام توان و قوای خود در برابر نظام اسلامی ما ایستاده است و از هیچ حربه ای برای تهی ساختن این نظام و انقلاب فروگذار نیست، تقویت بنیه دینی و اعتقادی نسل جوان و نوجوان در حیطه کار حوزه های علمیه و طلاب آن است، باید با جدیّیّت به این مساله نگاه کرد و چاره اندیشید.

علمی گفت: دفتر ستاد همکاریها در منطقه چهار کشوری از همکاری و هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امورخیریه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان کمال تشکر را داریم ولی این تقاضا و ظرفیت پاسخگوی همه نیازهای ما نیست و ما از مرکز مدیریت حوزه های علمیه تقاضا داریم تدبیری در این خصوص بیندیشند.

دبیرستاد همکاریها منطقه 4 تصریح کرد: با اراده خداوند و برنامه ریزی های انجام شده تحول در فعالیت‌های پرورشی از برنامه های امسال  اداره کل پرورشی و فرهنگی استان می باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی ادامه داد: امسال  با عنایت و توجه بیشتر درحوزه تربیتی شاهد تحول در فعالیت‌های پرورشی و با نشاط‌ سازی مدارس خواهیم بود.

علمی با تاکید بر اهمیت و ضرورت فعالیت های مشاوره ای در هدایت تربیتی، تحصیلی و شغلی دانش آموزان، بر این موضوع تاکید کرد که مشاوران مسئولیت سنگینی بر دوش دارند و باید در فعالیت های خود با توجه به خود شناسی، « تربیت دینی» و « تقویت باورهای اعتقادی» را در دانش آموزان مورد توجه قرار داده و با تقویت آگاهی و بصیرت افزایی انگیزه های معنوی و شیوه های دشمن شناسی را در آنان تقویت کنند.

دبیر منطقه 4 ستاد همکاریها در پایان به طرح آسیب شناسی ستاد همکاریها منطقه چهار و حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: این طرح کار مشترک آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه علمیه آذربایجان است که به دبیرخانه ستادهمکاریها جهت مطالعه، بررسی و اقدام لازم تقدیم شده است.

لازم به ذکر است ؛ستاد همکاریهای منطقه 4 شامل استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه و همدان است .

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha