جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که هرگز به مقدسات اهل سنت اهانت نشود، گفتند: وهابی ها؛ سنی، شیعه، مسیحی و سایر فرقه های دینی را کافر می دانند و در واقع آنان از اسلام بیگانه و به دور از فهم دین هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، شامگاه دو شنبه، در دیدار روحانیون و مبلغین "حاشیه شهر" مشهد و فعالان عرصه تفسیر قرآن در ماه رمضان، در مشهد مقدس با بیان اینکه قرآن مجید حق را به آب مایه حیات و باطل را به کف ها و آلودگی های همراه با آن مثال می زند، تصریح کردند: باطل، بیهوده و بی حاصل است در حالی که حق، متواضع، مفید و حیات بخش می باشد.

این مرجع تقلید افزودند: قرآن کریم به ما خطاب می کند که صدای غوغای باطل، شما را با حالتی از وحشت، تحت تاثیر قرار ندهد.

معظم له یکی از کارهای مقابله با باطل را حضور پررنگ مفسران، مبلغان و امامان جماعت در حاشیه شهر دانسته و تاکید کردند: در کنار این امر می بایست کتابخانه، مسجد و حتی ورزشگاه ساخت تا دشمن احساس خطر و وحشت کند و بداند که در این مناطق جایی ندارد.

این مرجع تقلید با اشاره به تفسیر سوره ممتحنه توسط مبلغان در روزهای ماه مبارک رمضان در مشهد، فعالیت در عرصه تفسیر را کاری مهم عنوان کردند که بیشترین تاثیرگذاری را در میان افراد خواهد داشت.

ایشان با اشاره به نظر وهابیون و تکفیری ها که ریختن خون کافران را حلال می دانند، توضیح داد: آنها معتقدند که مال این افراد مباح است، در حالی که آیه 8 و 9 سوره ممتحنه می فرماید: «خدا شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند، نهی نمی‌کند؛ چرا که خداوند عدالت‌پیشگان را دوست دارد. تنها شما را از دوستی و رابطه با کسانی نهی می‌کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون‌راندن شما کمک کردند و هر کسی با آنان رابطه دوستی داشته باشد، ظالم و ستمگر است

معظم له با بیان اینکه بر خلاف آنچه معمول است که کافران را به دو دسته «ذمی» و «محارب» تقسیم می کنند، این افراد بر اساس بیان قرآن کریم، چهار گروه می باشند، افزودند: نخستین گروه کسانی هستند که با مسلمانان کار و ارتباطی ندارند و مسلمانان نیز با آنها ارتباطی ندارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، دومین گروه را کسانی دانستند که «معاهد» هستند و در کشورهای اسلامی سفارتخانه داشته و با پیمان دو طرفه و در حالت صلح، حافظ منافع یکدیگر هستیم.

این مرجع تقلید افزودند: گروه دیگر افرادی هستند که امنیت آنها را تامین می کنیم و ویزا و گذرنامه دارند و تا زمانی که کار خلافی در کشور انجام ندهند، کاری به آنها نداریم.

ایشان با بیان اینکه کافر «ذمی» نیز به همین صورت است، ولی  کافر «محارب»، دشمن مسلمانان می باشد، گفتند: وهابی ها، اهل سنت، شیعه، مسیحی و سایر فرقه های دینی را کافر می دانند و در واقع از اسلام بیگانه و به دور از فهم دین بوده و دشمن آن هستند.

معظم له با تاکید بر اینکه قرآن کریم نسبت به تشخیص حق، ایستادگی، نداشتن انفعال، توکل به خدا و مایه حیات بودن برای همه مردم به ما درس می دهد، ابراز داشتند: امروز باطل با غوغای زیاد به هر طرف حمله می کند که حاشیه شهر مشهد از جمله این مکان هاست، زیرا آنان تصور می کنند با این کار، پایتخت تشیع را در اختیار می گیرند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه نگرانی هایی که درباره حاشیه شهر مشهد وجود دارد با حضور مبلغان دینی از بین می رود، تمسک به قرآن را کار بسیار خوبی دانستند و خطاب به مبلغان، گفتند: با استقامت به کار خود ادامه دهید و بدانید که با این ایستادگی به پیروزی و موفقیت در هدف و کار خود می رسید.

ایشان به آغاز ساخت مجتمع آموزشی فرهنگی ثامن الحجج(ع) در حاشیه شهر مشهد در منطقه شهرک شهید رجائی از سال گذشته اشاره و خاطر نشان کردند: این مجتمع که پروژه ای بزرگ محسوب می شود تا به عنوان مرکزی برای تربیت 300 طلبه و فعالیت آنان در منطقه، در اختیار روحانیان حاشیه شهر قرار گیرد.

این مرجع تقلید از عالمان و اداراتی مانند تبلیغات اسلامی شهر مشهد خواست تا درباره حاشیه این شهر و ایجاد زمینه فعالیت طلاب علوم دینی و مبلغان در این مناطق برنامه ریزی کنند.

معظم له تاکید کردند: مبلغان باید به صورتی مودبانه و با رعایت این نکته که به مقدسات اهل سنت هرگز اهانت نشود، کار تبلیغی خود را با امید به کمک خداوند متعال، انجام دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره این نکته مهم گفتند: به طور مثال 27 جلد مجله «مکتب اسلام» را با ادبیاتی مودبانه با شرح آیات ولایت نوشته ایم که نتیجه آن درخواست «تفسیر نمونه» از سوی عالمان اهل سنت بوده است، زیرا اهانتی در آن وجود ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha