جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیر حوزه علمیه خراسان و معاونان

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نسبت به تحول در حوزه های علمیه تاکید و آن را آشنایی نسبت به مسائل زمان و مکان و امور روز دانستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیر حوزه علمیه خراسان و معاونان و مسئولان آن،  آشنایی به مسائل زمان و مکان و امور روز را ضروری دانستند  .

ایشان، حوزه علمیه خراسان را بزرگترین حوزه  بعد از قم عنوان کردند و با بیان اینکه خراسان یکی از حوزه های علمیه ای است که به آن امید می رود، خاطر نشان کردند: مراجع و عالمان برجسته و به نامی در مشهد و خراسان پرورش یافته اند و این حوزه کهن از مرجعیت خالی نبوده و فقیهان، متکلمان، خطبا و مفسران خوبی از این حوزه علمیه معرفی و رشد یافته اند.

این مرجع تقلید در ادامه با تاکید بر برنامه ریزی علمی درباره اهمیت آمار، گفتند: همه کارها بر اساس آمار پیش می رود و به همین علت می بایست به روز و مشخص باشد و نباید از این امر غافل بود تا در نتیجه برنامه ریزی خوبی انجام شود.

غوغای فضای مجازی

معظم له همچنین به مسئله «تحول» پرداخته و با تاکید بر اینکه یکی از مسائل این است که نیازهای زمان در حوزه های علمیه تبیین شود، افزودند: باید مسائلی مانند بانکداری اسلامی، موسیقی حلال و حرام، شبکه های مجازی و....  مشخص شود، به ویژه این که امروز فضای مجازی غوغا می کند و باید تکلیف مردم در این زمینه مشخص گردد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به حدیث «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس » اشاره و با بیان اینکه عرفان های کاذب ایجاد شده در این دوران دور از اسلام و منحرف هستند، خاطر نشان کردند: تکفیر و وهابیت بلای بزرگی است که به جان اسلام و جهانیان افتاده و ضرورت ایجاب می کند مسائلی مروبط به آن مطرح شود.

معظم له یکی دیگر از نمونه های عالم به زمانه بودن را مشخص شدن نحوه رفتار با اهل سنت، دانسته و گفتند:  شخصی به نام یاسر الحبیب در لندن برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی با حمایت انگلیس کار می کند که تصمیم گرفته فیلمی به نام "تعذیب الزهرا" بسازد و سبب اختلاف افکنی بین مذاهب اسلامی شود و اعلام می کنیم که این فیلم به عالم شیعه ربطی ندارد.

«طلبه زبان دان» می خواهیم

ایشان در ادامه درباره تحول نسبت به اصلاح کتاب های درسی در حوزه علمیه اشاره کرده و علاوه بر این مطلب که این کتاب ها امروز به تغییراتی نیاز دارد که با مسایل زمان هماهنگ باشد، تقویت حوزه های علمیه شهرستان ها را مهم ارزیابی کرده و هجرت طلاب از مراکز تحصیلی به شهرستان های نیازمند  تبلیغ، مدرس و... را ضروری دانستند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در حوزه های علمیه باید به مسئله زبان اهمیت داد و طلاب علوم دینی از ابتدای طلبگی به محاوره با زبان عربی توجه و در برخی موارد با زبان های دیگر آشنا شوند، افزودند: گفتگوی امام رضا(ع) با همه مذاهب و ادیان به زبان خودشان در واقع اعلام لزوم آشنایی با زبان های دیگر است.

این مرجع تقلید، بر آشنایی طلاب با مهارت سخنرانی و نویسندگی تاکید و خاطر نشان کردند: باید از ابتدای طلبگی در این زمینه کار شود که در نتیجه چنین حوزه علمیه ای کارآمد خواهد بود.

ادبیات عرب؛ کلید علوم اسلامی

معظم له همچنین توجه بر استفاده طلاب از بیشترین فرصت و زمان در تحصیل تاکید کرده و گفتند: جوانی، فصل نشاط فراگیری علم  است و به همین علت باید تدبیری برای کم شدن مدت زمان تعطیلات در حوزه های علمیه اندیشه شود.

ایشان، ادبیات عرب را کلید همه علوم اسلامی نامیده و با بیان اینکه حوزه علمیه مشهد سابقه خوبی در این زمینه دارد، اظهار داشتند: باید به این علم اهمیت داده شود و طلاب نسبت به قواعد عربی توجه بیشتری کنند.

سه سئوال پیرامون تحول در حوزه

 حجت الاسلام و المسلمین عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان نیز در این دیدار درباره وضع آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... این حوزه گزارشی ارائه کرد و تحول و حوزه انقلابی را مسئله روز، در حوزه های علمیه خواند و گفت: در این رابطه سه سئوال اصلی وجود دارد؛ نخستین پرسش این است که با توجه به شرایط امروز جامعه و جهان و بازتاب نظام دینی در آن چه ضرورتی برای تحول وجود دارد؟

مدیر حوزه علمیه خراسان دومین سئوال را اینگونه مطرح کرد که در چه زمینه و با چه برنامه هایی این تحول باید انجام شود تا نسبت به نیاز جامعه و جهان پاسخگو باشد ؟

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: سومین سئوال این است که خروجی این تحول چگونه باید باشد تا بتوان آن را با شاخصه های مدنظر محک زد؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha