دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اخلاق

حوزه/ تنی چند از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم با تاکید بر این که یکی از رسالت های مهم حوزه های علمیه تلاش در زمینه نشر و ترویج گوهر و فضیلت اخلاقی در جامعه است، تقویت ابعاد اخلاقی در حوزه را مطالبه عموم حوزویان از مدیر جدید حوزه های علمیه دانستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی این روزها و در آغازین روزهای شروع به کارش به عنوان مدیر جدید حوزه های علمیه کشور، ایام پرمشغله و پرکاری را پشت سر می گذارد ، چنان که در دیدار با گروه های مختلف حوزویان به ویژه مراکز و نهادهای حوزوی همچنین بخش ها و معاونت های تخصصی مرکز مدیریت، ضمن رصد اوضاع و احوال حوزه های علمیه به بیان مهم ترین نقطه نظرات خویش می پردازد.

وی اخیراً در مراسم افتتاحیه دوره ضیافت ملکوت با تاکید بر این که در حوزه های علمیه باید حلقه های اخلاقی و تهذیبی متشکل از اساتید و طلاب ایجاد شود ، خواستار تشکیل درس اخلاق در همه مدارس علمیه سراسر کشور شد.

با توجه به این که یکی از ساحات بسیار مهم در نهاد روحانیت و حوزه های علمیه ناظر به مباحث اخلاقی و تهذیبی است، با تنی چند از اساتید و فضلای حوزه در خصوص بایسته های تقویت این بُعد مهم به ویژه در دوران مدیریت جدید به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می آید؛

از میراث اخلاقی حوزه حداکثر بهره برداری را داشته باشیم

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان این که به لطف الهی ظرفیت های عظیمی در حوزه از حیث تعداد اساتید مبرز و فضلای فرهیخته از جمله اساتید معزز اخلاقی وجود دارد، اظهار داشت: ما باید از داشته ها و میراث گرانقدر علمی ، معنوی و اخلاقی خود در حوزه نهایت استفاده را در جهت ترویج دین و نشر معارف اهل بیت(ع) ببریم.

وی همچنین افزود: در حال حاضر ما بیش از 80 هزار طلبه و روحانی فقط در شهر مقدس قم داریم که اگر برای این جمعیت انبوه برنامه منسجم اخلاقی داشته باشیم ، شاهد تحول بسیار خوبی در عرصه اخلاق و تهذیب در حوزه خواهیم بود.

حوزه بهترین نهاد برای نشر معارف اخلاقی است

این استاد حوزه با بیان این که به هر حال حوزه علمیه قم عاصمه تشیع و مهم ترین کانون تبلیغ اسلام و معارف ائمه اطهار(ع) به سراسر جهان است، گفت: در دنیای کنونی که شاهد قساوت ها و جنایت های متعدد بشری هستیم ، روز به روز اهمیت فضایل اخلاقی و دست یابی به آنها به ویژه از ناحیه شرع مقدس اسلام عیان تر می شود و بی شک بهترین نهاد برای نشر معارف اخلاقی و اخلاق اسلامی حوزه و روحانیت است.

وی اضافه کرد: به عقیده بنده یکی از مباحثی که در زمینه اخلاق و تهذیب در دوره جدید می بایست مدنظر قرار گیرد لزوم توجه به بحث مشاوره و نیز حضور مستمر اساتید اخلاقی در مدارس علمیه است که از گذشته شاهد برکات فراوان این گونه برنامه ها در حوزه بوده ایم و باید با قوت این طرح ها ادامه پیدا کند.

سابقه درخشان حوزه و روحانیت در عرصه اخلاق و تهذیب

حجت الاسلام و المسلمین حسینی خوانساری از اساتید سطوح عالی حوزه نیز با اشاره به سابقه درخشان حوزه و قله های تهذیبی آن از دیرباز تاکنون گفت: حوزه علمیه و نهاد مقدس روحانیت دارای سابقه صدها ساله در زمینه دروس اخلاق است و همواره در بین روحانیون ، چهره های اخلاقی بسیاری وجود داشته اند که نه فقط در بدنه حوزه بلکه در سطح جامعه منشا هدایت و الگوگیری برای دیگر افراد جامعه بوده اند.

وی افزود: با این حال امروز بدون تردید بیش از هر زمان دیگری نیاز است که ما در زمینه تقویت اخلاق گام برداریم و البته این سخن به معنای نفی تلاش ها و خدمات ارزنده مدیران گذشته نبوده و نیست.

تقویت اخلاق و تهذیب؛ عامل رشد معنوی حوزه

آیت الله محسن فقیهی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این گونه به بیان نظر خویش پرداخت: یکی از زمینه های مهم رشد حوزویان ، ناظر به مباحث اخلاقی است که هم مقام معظم رهبری و هم سایر مراجع معظم تقلید بارها و بارها بر لزوم توجه بدان تاکید داشته اند.

وی اضافه کرد: از این رو تلاش هر چه بیشتر مدیران حوزوی به ویژه در راس آن ها آیت الله اعرافی در این مسیر هم مورد رضایت خدای متعال است و هم باعث عنایت اهل بیت(ع) به ویژه حضرت بقیه الله الاعظم (عج) می گردد.

این استاد حوزه همچنین با بیان این که یکی از زمینه های مهم اعتماد و وثوق و نیز علاقه آحاد مردم به حوزه و روحانیت از دیرباز به خاطر توجه جدی به اصول اخلاقی از نگاه دین مبین اسلام از سوی حوزویان و به ویژه علمای تراز اول بوده است، خاطرنشان کرد: در روزگار کنونی نیز به طور خاص یکی از راه های مهم جذب مردم به معارف اهل بیت(ع) و هدایت آن ها ، تکیه بر مسایل اخلاقی است و این که یک استاد و یا مبلغ حوزوی بیش و پیش از هر چیز خودساخته، مهذب و اخلاق مدار باشد.

به حوزه آمده ایم که اخلاقی شویم

حجت الاسلام و المسلمین اصغر اخوی، عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم نیز با بیان این که اساساً یکی از اهداف ورود ما به حوزه این بوده که بیش از پیش به دنبال مباحث اخلاقی و تربیتی باشیم، اظهار داشت: حقیقتاً ورود به حوزه خودش یک ارزش و فضیلت است ، منتهای مراتب باید آن را مزین به گوهر اخلاق و تربیت اسلامی کرد تا انشاالله به این طریق هر چه بیشتر و بهتر بتوانیم در سربازی حضرت ولی عصر(عج) و خدمت به جامعه موفق و تاثیرگذار باشیم.

وی افزود: البته به عقیده بنده در درجه نخست باید امکانات و شرایطی فراهم شود که خودمان به فضایل اخلاقی مقید شویم و در مرتبه بعد در مجموعه حوزه بسترهای رشد کرامات اخلاقی حاصل شود.

تقویت بُعد اخلاقی فقط منحصر به جلسه درس اخلاق نیست

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا(س) ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که تاکید بر مباحث تربیت اخلاقی در حوزه فقط به منحصر به کلاس و درس اخلاق نیست ، بلکه می بایست بسیاری از برنامه ها و شرایط در حوزه در مسیر الگو شدن طلاب برای همه افراد جامعه قرار داده شود.

وی اضافه کرد: به هر حال بخواهیم یا نخواهیم حوزویان الگوهای اخلاقی جامعه هستند و از آن جا که در این زمینه مورد توجه هستند قاعدتاً بیش از دیگران نیاز به مسایل اخلاقی دارند تا همواره در مسیر کمال و تهذیب نفسانی قرار گیرند.

مدرس جامعه المصطفی العالمیه همچنین در خاتمه گفت: در همین درس های اخلاقی که مدیران حوزوی و بزرگان ما بر آن تاکید دارند می بایست بیش از پیش به نکات و ظرافت های اخلاقی توجه شود و این که چطور می تواند اخلاق ناب اسلامی و اهل بیتی را در جامعه اشاعه و ترویج داد.

گفتگو از : سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha