پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله اعرافی ـ مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: حوزه و روحانیت وجهه انقلاب بوده و باید در کار فرهنگی خود نگاه راهبردی و اندیشه ورزانه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در گردهمایی مشاوران امور روحانیون استانداران سراسر کشور که در تالار شهید رجایی وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: حوزه و روحانیت وجهه انقلاب بوده و باید در کار فرهنگی خود، نگاه راهبردی و اندیشه ورزانه داشته باشند.

وی با بیان این که در شرایط حاکمیت نظام جمهوری اسلامی، مسئولین همراه روحانیت هستند، گفت: باید کارهای فرهنگی را براساس آمار پیش ببریم و اگر قرار است اقداماتی در این حوزه، در شهر و یا استانی صورت گیرد، باید مبتنی بر کار کارشناسی صحیح و بهره گیری از آمار و ارقام منطقی باشد، تا در نهایت نتیجه آن به صورت واقعی مشخص شود، بنابراین تا آمار نداشته باشیم،  ارزیابی دقیقی از اقدامات انجام شده نمی توان داشت.

مدیر حوزه های علیمه کشور با بیان این که استانداران در میدان دادن به مشاوران روحانی خود متفاوت هستند، گفت: خوشبختانه به همت وزیر محترم کشور، فضایی برای مشاوران روحانی باز شده  که در خور تحسین است.

آیت الله اعرافی در ادامه افزود: کنشگرهای اجتماعی در دنیای امروز متعدد شده اند، برای مثال 50 سال قبل علوم مرجع جامعه شناسی محدود به چند قشر خاص بود که مهمترین آن روحانیون بود، اما امروز گروه های مرجع فراوان تر هستند و ما باید در جغرفیای جدید، جایگاه خود را پیدا کنیم.

وی ادامه داد: روحانیون  با نگاه راهبردی و عمیق به علوم، باید در دنیایی که در آن کنشگرها فراوان و صداها زیاد شده، جایگاه خود را پیدا کند؛ البته روحانیت تکیه به تاریخ مشعشعی دارد که اگر به این مهم پی ببرد، جایگاه رفیع خود را در خواهد یافت؛ اما در دنیای امروز روحانیت باید هنر کار علمی را هم داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که ادبیات ما مطالبه گری نیست، بلکه معتقدیم باید به عنوان یک روحانی به مطالبات مردم جواب دهیم، گفت: روحانیت در برابر آسیب های اجتماعی مسئولیت دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که اجزای نظام اسلامی و روحانیت در برابر آسیب های اجتماعی مسئولیت دارند، خاطرنشان کرد: وجود حدود 11 میلیون حاشیه نشین برای جامعه اسلامی ننگ است و روحانیت باید نسبت به حل آسیب های اجتماعی برنامه ریزی و اهتمام داشته، نقش آفرینی کند و در کنار آن، مسئولین را نیز راهنمایی کنند.

آیت الله اعرافی با اشاره به فعالیت شوراهای فرهنگی و علمی استان ها گفت: این شوراها نقش مهمی دارند، اما متاسفانه بیش از 50 درصد انتظاری که از آنان می رود، بر آورده نمی شود؛ 7 الی 8 شورای مهم در همه استانها از جمله شورای آموزش و پرورش، ستاد اقامه نماز، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و ... وجود دارد که اگر این  شوراها در جایگاه اصلی خود قرار گیرند و استانداران و امامان جمعه، نسبت به آنها توجه ویژه ای داشته باشند، بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: مشاوران امور روحانیون استانداران در سراسر کشور باید ذهن استانداران و امامان جمعه را برای تقویت شوراهای فرهنگی هر استان فعال کنند تا در نهایت با وجود دبیرخانه فعال برای هر کدام از این شوراها و همچنین پیگریی مصوبات آنها، بسیاری از گره های فرهنگی و اجتماعی جامعه باز شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت و جایگاه مسجد، در دین مبین اسلام، بر ضرورت توجه ویژه به این نهاد مقدس گفت: مسجد در تراز اسلام،  ویژگی های خاصی دارد و در همین راستا می توان بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی حول محور آن مسجد را حل و فصل کرد.

وی با بیان این که باید شرایط به سمتی پیش رود تا هر 500 نفر، یک مسجد برای مراجعه داشته باشند؛ گفت: البته شهرهایی در کشور وجود دارد که هر صد یا 200 نفر یک مسجد دارند، اما در شهر مهمی چون تهران برای هر چند هزار نفر یک مسجد می باشد و در خود قم هم، تعداد مساجد در حد مطلوبی نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در حال تهیه طرحی برای ترسیم مسجد در تراز انقلاب اسلامی با شاخصه های مشخصی هستیم، ابراز داشت: مسجدی با سرانه 500 نفر، دسترسی آسان مردم به آن هیئت امنای فعال، داشتن پارکینگ، داشتن دو امام جماعت و یا حداقل یک امام جماعت تمام وقت، برپایی سه وعده نماز در طول روز، داشتن اتاق مشاوره، وجود در آمد مردمی و وقفی برای مسجد و... از شاخصه های یک مسجد در تراز انقلاب اسلامی است.

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان این که امامان جماعت جایگاه ویژه ای در مسجد تراز انقلاب اسلامی دارند، گفت: امام جماعت باید با نگاهی سنجیده، جوانان را جذب مسجد کند و در صورت جذب جوانان به مساجد، بسیاری از آسیب ها و مسائل اجتماعی خود به خود حل خواهد شد.

وی از مشاوران روحانی استانداران درخواست کرد ذهن استانداران خود را به احیای مساجد فعال کنند، در همین راستا می توان شهری را به عنوان پایلوت انتخاب کرد و مشاهده نمود در مناطقی که مساجد به معنای واقعی فعال می شوند، آمار و ارقام انواع بزه کاری و آسیب های اجتماعی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که مشاوران روحانی استانداران در سراسر کشور باید نسبت به مسئله نشاط اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشند، اظهار داشت: برخی معتقدند تنها با برگزاری کنسرت ها و برنامه های مشابه نشاط اجتماعی حاصل خواهد شد، اما حقیقت این است که نشاط اجتماعی با بسیاری از هنرهای مشروع و برنامه های جذاب قابل تامین خواهد بود، از این رو شما روحانیون نباید در مقابل مباحث نشاط اجتماعی موضع تقابلی بگیرید؛ ما معتقدیم برخورداری جامعه از نشاط بسیار مطلوب بوده و از راه های مشروع می توان به آن رسید.

وی با بیان این که روحانیون باید همواره نسخه های ایجابی برای درمان معضلات اجتماعی داشته باشند، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا جوانان با ادبیات غنی فارسی آشنا شوند، چرا که می توان با کمک هنرهای ادبی، فضاهای معنوی نیز ایجاد کرد؛ اگر چه شاید برخی از جوانان علاقه ای به هنرهای ادبی نداشته باشند، اما 30 الی 40 درصد جوانان به صورت قطعی علاقه مند به هنرهای ادبی هستند.

وی افزود: جای تاسف است که امروزه کمتر دانش آموز دیپلمه ای وجود  دارد که حتی یک صفحه از بوستان و گلستان سعدی را بدون غلط بخواند، در حالی که با کار کردن روی این موضوعات می توان شاهد نشاط اجتماعی در جامعه بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که باید مشاوران روحانی استانداران نسبت به تشکیل اتاق فکر نخبگان برای ارائه مشاوره به مسئولین اقدام کنند، گفت: از وظایف دیگر روحانیون مشاور استاندار برنامه ریزی برای احیای موقوفات و همچنین احداث موقوفات جدید به ویژه برای حوزه های علمیه می باشد.

آیت الله اعرافی در پایان سخنان خود بیان داشت: مشاوران روحانی استانداران باید، حلقه واسط بین مسئولین و حوزه های علمیه باشند، چون انتقال آگاهی ها و آمارهای مختلف به حوزه های علمیه بسیار مفید خواهد بود و این آمارها در برنامه ریزی حوزه های علمیه اثرگذاری مطلوبی داشته و آنها را در عرصه های مختلف فعال خواهد کرد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha