جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعة المصطفی العالمیه

حوزه/ رصد و پایش شرایط کشورها، تأکید بر مرجعیت علمی و معرفتی، حضور نمایندگان در کشورها به عنوان الگوی تفکر انقلاب اسلامی و المصطفی، تعامل مذهبی، توسعه شبکه های فکری و معرفتی، گسترش ارتباطات علمی، دانشگاهی و رسانه ای، تثبیت هوشمندانه مراکز و نمایندگی ها و آمادگی برای شرایط مختلف از راهبردهای مهم و قابل توجه برای مدیران و نمایندگان المصطفی در سراسر جهان می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی صبح امروز در افتتاحیه دهمین اجلاس مدیران و نمایندگان المصطفی، شکل گیری نهاد مقدس جامعة المصطفی را به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا، سلف صالح و بزرگان دین، حوزه های علمیه، رهنمودهای مقام معظم رهبری و همت تمام مسئولان و دست اندرکاران این نهاد خواند و ضمن خیرمقدم به نمایندگان و مدیران المصطفی و تشکر از برگزارکنندگان دهمین اجلاس مدیران و نمایندگان المصطفی، تلاش های تمامی خدمتگزاران به جامعة المصطفی را شایسته تقدیر دانست.

رئیس المصطفی در محور نخست سخنان خود با اشاره به پیش رو بودن ایام شهادت حضرت امام صادق(ع)، به بیان روایتی از آن بزرگوار پرداخت و ابراز داشت: امام باقر(ع) که نقطه عطف و فصل جدید در جهاد علمی و معارفی اهل بیت(علیهم السلام) هستند، در زمان وفاتشان، استمرار این جهاد معرفتی و راهبرد فکری و تعالی معرفتی اصحاب خود را به فرزندشان، امام صادق(ع) سپردند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: امام صادق(ع) نیز در پاسخ به پدر بزرگوار خود فرمود: آن چنان راه علمی تو را استمرار می بخشیم و جان یاران تو در مدینه را لبریز از معارف الهی می نماییم که هیچ کدام از آنان نیازمند سوال پرسیدن از کسی نباشند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: میراث حدیثی امام صادق(ع) و چهار هزار شاگرد که با تنوع رشته ای، مذهبی و معارفی گسترده از ایشان برجای مانده است، نتیجه میعادی است که میان این دو امام بزرگوار بسته شده است.

وی، مهم ترین راهبرد آن دو امام بزرگوار را مرجعیت علمی تشیع دانست و ابراز داشت: شرایط عصر این دو امام، مصادف با معرکه آراء و اندیشه های گوناگون و مذاهب مختلف فقهی و فلسفی، شکل گیری مذاهب اربعه فقهی و اوج مواجهه مکاتب کلامی و منازعه های میان مذهبی و میان دینی بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان ساخت: در آن عصر، از یک سو قلمرو جهان اسلام گسترش یافته بود و از طرف دیگر، به دلیل این توسعه، اندیشه های وارداتی و گفتمان های فرا اسلامی در جهان اسلام رواج یافت و همچنین در شرایطی که در درون جریان تشیع نیز شاهد انحرافاتی همچون غلات، زیدیه و ... هستیم، جریان علم و دانش اسلامی در مواردی با عالم سیاست درگیر شده و قشری از وعاظ السلاطین و علمای وابسته به دستگاه ظلم شکل گرفتند تا توجیه کننده اعمال خلفای ظالم موروثی باشند.

وی، شکل گیری خلافت ها منحرف و موروثی، برپایی نهضت های راستین و دروغین به دنبال حادثه عاشورا و نیز تشنگی جهان اسلام برای پیشرفت مرزهای فکری و جغرافیایی را از دیگر شرایط ویژه عصر امام صادق(ع) برشمرد و اظهار داشت: این امام همام در این شرایط برای استمرار بخشیدن به حرکت امام باقر(ع)، راهبردهایی را در پیش گرفت که تمرکز بر فعالیت های علمی و معرفتی در عین حفظ استقلال از حکومت و مرزبندی با حاکمان جائر، نخستین مورد آن بود.

رئیس المصطفی ادامه داد: با تشخیص امام صادق(ع)، غوغاهای میان دینی و میان مذهبی و آشوب های اجتماعی و سیاسی و شرایط محیطی اقتضا می کرد تا فصل جدیدی از دانش پروری بر اساس تعمیق اندشیه دینی و پرهیز از مبارزه مستقیم پایه ریزی گردد و در عین حال، تاکید بر حمایت از جریان های سیاسی سالم و طرد جریان های ناسالم در دستور کار ایشان قرار داشت که تبلور آن را می توان در فقه سیاسی که از آن حضرت برای ما به یادگار مانده است، مشاهده نمود.

امام جمعه قم، هویت بخشی به اقلیت شیعه و پیروان اهل بیت(علیهم السلام) و تعالی علمی، اخلاقی و اجتماعی آنان و تعامل مناسب با مذاهب دیگر از موضع مشفقانه و راهنمایی و بدون درگیری طائفه ای ضمن حفظ مرزهای معرفتی شیعه را از دیگر راهبردهای کلان امام صادق(ع) برشمرد و در ادامه به بیان اقدامات آن حضرت برای پیشبرد این راهبردها پرداخت.

آیت الله اعرافی، بهره گیری از این فرصت و غوغای فرهنگی و اجتماعی و مسافرت ها و مهاجرت ها، پایه ریزی کرسی های متنوع تدریسی با محوریت مسجد النبی، پرورش خیل عظیم شاگردان که در منابع تا چهار هزار شاگرد نیز ذکر شده است، پایه ریزی کرسی های گفتگو و مناظره با صاحبان اندیشه های گوناگون، راه اندازی هسته های تخصصی معارف الهی، تنوع روش ها، طرد غلات و منحرفان در داخل جبهه حق و تبیین ادبیات مقابله با ظلم و حاکمان جائر را از مهم ترین اقدامات امام صادق(ع) برشمرد و استفاده از نگاه و سیره تابناک آن حضرت را برای استمرار این راه نورانی به ویژه برای حوزه علمیه و جامعةالمصطفی ضروری دانست.

رئیس جامعةالمصطفی، در بخش بعدی سخنان خود، با اشاره به موضوع دهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: ما نیازمندیم مدیران المصطفی و دانش آموختگان المصطفی از نگاه کلان راهبردی برخوردار باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:مدیران نیازمند یک ذوق و اندیشه درونی هستند تا بدانند امکانات محدود خود را باید به کدام سمت سوق دهند؛ نگاه راهبردی امام خمینی(ره) و سوق دادن امکانات حوزه علمیه که موجب انقلاب شکوهمند اسلامی شد و یا حرکت راهبردی آیت الله حائری که به پایه ریزی حوزه علمیه منجر گردید، ثمره این راهبرد است.

آیت الله اعرافی، در پایان، رصد و پایش شرایط کشورها، تأکید بر مرجعیت علمی و معرفتی، حضور نمایندگان در کشورها به عنوان الگوی تفکر انقلاب اسلامی و المصطفی، تعامل مذهبی، توسعه شبکه های فکری و معرفتی، گسترش ارتباطات علمی، دانشگاهی و رسانه ای، تثبیت هوشمندانه مراکز و نمایندگی ها و آمادگی برای شرایط مختلف را از دیگر راهبردهای مهم و قابل توجه برای مدیران و نمایندگان المصطفی در سراسر جهان دانست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha