سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله مقتدایی در غرفه خبرگزاری حوزه در نمایشگاه قرآن

نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبیین بخشی از ابعاد شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت الله مشکینی گفت: ایشان به طور جدی حمایت از نظام و رهبری را وظیفه شرعی همگان می دانستند.

آیت الله مرتضی مقتدایی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله مشکینی، اظهار داشت: ایشان مصداق واقعی یک عالم عامل و وارسته بوده اند که بین علم و عمل جمع کرده بود؛ به این معنا که هم یک مجتهد مطرح و به نام و دارای مراتب علمی بالایی بود و هم این که در حوزه عمل و اخلاق و معنویت سرآمد و الگوی حوزویان به شمار می رفت.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جلسات منظم تدریس و تربیت شاگردان و فضلای بسیاری از سوی این عالم ربانی گفت: ایشان از نظر عمل، انسان مخلص و دارای صداقت و ایمان بالایی بودند که به خصوص در مجامع عمومی و دیدارها و نیز خطبه های نماز جمعه با نصایح و مواعظ اخلاقی خود همگان را بهره مند از این انوار الهی می کردند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: مرحوم آیت الله مشکینی همچنین در جلسات جامعه مدرسین و یا اجلاسیه های خبرگان رهبری، نکات مهم اخلاقی را مطرح می کردند که قبل از هر چیز ریشه در روحیه و ایمان و تقوای بالای ایشان داشت.

وی افزود: به یاد دارم که در یکی از اجلاسیه های خبرگان و در جمع علما و اعضای خبرگان توصیه هایی داشتند و بعد قسم یاد کردند که آن چه خودم عمل نکنم، به دیگران توصیه نمی کنم و حقیقتاً نیز ایشان اول خودشان به آن مطالب عمل می کرده و بعد به دیگران توصیه داشتند و لذا کلام ایشان بسیار اثرگذار و الهام بخش بود.

وی بیان داشت: ایشان همچنین به خصوص نسبت به حضرت امام (ره) و همچنین مقام معظم رهبری حمایتگر بزرگی بودند و این نظام را که به دست امام راحل بنیان گذاری شده را یک نظام الهی می دانستند و حمایت از آن را تکلیف شرعی و وظیفه ای برای اقشار مختلف مردم به ویژه سلسله علما و روحانیون عنوان می کردند.

عضو خبرگان رهبری گفت: ایشان همواره تاکید می کردند که سلسله جلیله روحانیت و علمای اسلام باید در خط مقدم حمایت از نظام و رهبری باشند و انصافاً هم خودشان تا آخر عمر هم بر این روال بوده و این گونه زندگی کردند.

وی در ادامه با بیان این که مرحوم آیت الله مشکینی از نظر زهد و تقوا و نیز ساده زیستی واقعاً مصداق کامل  انسان مومن ِ زاهد در دنیا بودند، افزود: کسانی که با ایشان مرتبط بودند تایید می کنند که آن عالم فقید به قدری زندگی ساده ای داشتند که از حد معمول طلبه ها پایین تر و ساده تر بود و از نظر لباس و غذا و امکاناتبه حداقل های ممکن اکتفا می کردند.

آیت الله مقتدایی ادامه داد: در امر ساده زیستی اگر طلاب محترم و اساتید معظم، زندگی شخصی ایشان را بررسی کنند، می تواند یک الگوی بسیار بالایی برای طلاب و اساتید و مجتهدین باشد که به اعتقاد بنده از نظر رفتار و ساده زیستی، همانند امام راحل بودند.

وی ابراز داشت: وقتی انسان منزل ایشان و کتابخانه و امکانات را مشاهده می کند می بیند که در ساده زیستی و بی اعتنایی به زخارف دنیوی به سیره نورانی ائمه اطهار(ع) تأسی کرده و از نظر علم، عمل، زهد و تقوا به جایگاه والایی دست یافته بود.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه در خاتمه گفت: ضروری است در چنین ایام سالگردی برای عموم مردم به خصوص نسل جوان شیوه زندگی و گفتار این بزرگان را تبیین کرده و در ترویج آن بکوشیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha