چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شهدا روحانی

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره زهد، علم و تدبیر بی بدیل امام جعفر صادق(ع) در پدید آوردن فرصت بی بدیل برای نشر معارف الهی گفت: متناسب با شرایط زمانه رفتار کردن درس امام جعفر صادق(ع) به شیعیان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امروز در هشتمین کنگره 590 شهید روحانی و طلبه استان اصفهان و دومین یادواره 145 شهید مدرسه علمیه امام صادق(ع) با تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: برگزاری کنگره شهدای روحانی کمترین کاری برای پاسداشت ارزش شهدای روحانی است.

وی با بیامن اینکه تعداد بالای آمار شهدای روحانی در هشت سال دفاع مقدس به نحوی که از میان قریب به 30 هزار جمعیت روحانی در آن زمان بیش از 4500 نفر روحانی شهید شدند، گفت: نسبت یک به شش برای قشر روحانیت در عرصه شهادت بسیار عدد بالایی است  و این نشان از پیشتازی روحانیت شیعه در صحنه های نبرد علیه دشمن در مقام عمل است.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: پیشتازی و مرد صحنه عمل بودن روحانیت شیعه در تمامی لحظات از افتخارات این قشر است، چرا که هیچ یک از روحانیون و رهبران مذاهب  و ادیان دیگر جهان چنین نمی کنند و در میدان های جنگ حاضر نمی شوند وتنها مردم را به این عمل سفارش می کنند.

وی یادآور شد: روحانیت شیعه در دوران دفاع مقدس ثابت کرد پیش از سفارش دیگران به امری، خود پیشتاز در عمل کردن به آن است، بنابراین روحانیت شیعه امروز به عنوان یک الگو برای جامعه شناخته می شود و این ویژگی منحصربه فردی است.

امام جمعه اصفهان در ادامه به چرایی نامیده شدن جعفری مذهب به شیعیان پرداخت و  افزود: مذهب به زبان فارسی یعنی خط و روش، بنابراین جعفری مذهب یعنی آن که بر روش و راه امام جعفر صادق(ع) حرکت کردن، اما باید بدانیم مذهب جعفری چیزی متمایز و متفاوت با فقه نبوی و شیعه علوی نیست.

وی تاکید کرد: خط و روش همه اهل بیت (ع) یکسان است و در باطن هیچ تفاوتی نمی کند،گرچه ممکن است شیوه ها بنابرمقتضیات زمانه متفاوت باشد، علت مذهب جعفری نامیده شدن شیعیان این است که  این نام از سوی اهل تسنن در زمان  امام جعفر صادق(ع) بر شیعیان آن حضرت گذاشته شد.

امام جمعه اصفهان اذعان کرد: در زمان امام جعفر صادق(ع) گروه های متفاوتی بودند که هریک نامی داشتند همچون حنفی، مالکی  و حنبلی ، بنابراین به پیروان امام ششم جعفری مذهب می گفتند.

وی ابراز کرد:  زهد، علم و تدبیر امام جعفر صادق(ع) مورد اذعان دوست ودشمن بود،  امام(ع) در زمانی قرارداشت که اختلافات میان حاکمان بنی عباس و بنی امیه فرصت بی نظیری را برای  نشر و تبیین معارف الهی فراهم کرد.

آیت الله طباطبایی نژاد بیان کرد:  امام جعفر صادق(ع) براساس شرایط  زمانه نهضت علمی و فرهنگی را به جای مقابله و مبارزه برگزید و هرگز نگاهی به خلافت نداشت، بر طبق روایت مام جعفر صادق(ع) در پاسخ به شیعیان خود برای چرایی پرهیز از مبارزه علیه حاکمان جور و ستم گفته اند، عدم وجود شیعه  خالص و واقعی دلیل قیام نکردن  من علیه حکومت زمانه است.

وی د ر پایان خاطرنشان کرد: تربیت 4هزار شاگرد برجسته و مبلغ دین اسلام  و تالیف منابع اصلی شیعه برای تثبیت اسلام  در جهان ثمره نهضت علمی و فرهنگی امام صادق(ع) بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha