جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دومین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی

حوزه/ دومین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی با همکاری اداره کل فرهنگی جامعه المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دومین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی با مشارکت اداره کل فرهنگی جامعه المصطفی(ص)، معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران، مؤسسه سفیران فرهنگی مبین و مؤسسه فرهنگی رویش  با حضور اساتید حوزه و داتشگاه، در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مرادی. در این کنگره با بیان ضرورت تشکیل شبکه فعالان اندیشه اسلامی در عرصه جهانی، ابراز داشت: امروزه باید بر اندیشه ورزی و تفکر، اهتمام ویژه ای داشته باشیم؛ چراکه در موضوع شبکه سازی اندیشه دینی می توان مخاطبان را از سراسر گیتی جمع و مطالب متناسب با فرهنگ و سلایق آنان عرضه کرد.

وی در ادامه افزود : ما امروز به برکت جمهوری اسلامی ایران شاهد فعالیت شبکه های ماهواره ای هستیم که ظرفیت عظیمی را برای دین دوستان در توسعه، تعمیق و تعمیم ارزش های دینی اسلامی فراهم کرده، تا بتوان به جامعه جهانی ارائه کرد؛ لذا باید در این حرکت و اندیشه دینی عالمانه حرکت و عمل کرد.

مدیرکل فرهنگی جامعه المصطفی با اشاره به ضرورت تعمیق بخشی به موضوع تقریب مذاهب اذعان داشت: باید تلاش کنیم گفتگوی بین الادیانی را با کمک نخبگان و اندیشمندان توسعه داده و این عزیزان در این راستا قلم بزنند.

حجت الاسلام والمسلمین مرادی افزود: استفاده از ظرفیت رسانه برای عرضه مطالب ناب به مخاطبان بسیار ضروری است.

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین نصیری، دبیر کنگره فرهنگ و اندیشه دینی نیز در ابتدای این کنگره با ضرورت شکل گیری نشست هایی در زمینه فرهنگ و اندیشه دینی، ابراز داشت: امروز جامعه ما نیازمند فرهنگ مبتنی با خود است و یکی از اهداف بنیادین در این حرکت، استقرار سیستمی است که بتواند اندیشه اندیشمندان اسلامی را در کشورهای اسلامی و غیراسلامی رونق دهد.

دکتر شیعی نیز در این کنگره به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به این مطلب که توسعه و پیشرفت، مدیون تحولات فرهنگی است، خاطرنشان ساخت:‌ فرهنگ پویا باید توانمندی لازم را برای پیشرفت در نظامات سیاسی، اقتصادی و ... داشته باشد؛ چراکه فرهنگ و دانش در عالی ترین مقام خواهد بود.

وی با اشاره به چگونگی برگزاری کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی، تصریح کرد:‌ در این کنگره 490 اثر دریافت شده که 326 اثر به مرحله رقابت اصلی در گروه های اخلاق و عرفان، فرهنگ و اندیشه دینی، معارف اسلامی، ادبیات پایداری،فقه، حقوق و فلسفه، علوم اجتماعی، ادبیات حماسی، تمدن نوین اسلامی، فرهنگ و اندیشه دینی و ... راه یافته و در گروه های علمی دسته بندی و در هر گروه مرتبط مورد ارزیابی قرار گرفتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha