یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با مدیر کل بهزیستی خراسان

تولیت آستان قدس رضوی گفت: حاشیه نشینی امروز یکی از چالش‌های جدی شهرهای کشور است و معضلات بسیاری نیز به خصوص در حوزه اجتماعی ایجاد کرده و این به عهده سازمان‌هاست که با انجام وظایف قانونی خود در قبال ساخت و سازهای غیر قانونی حاشیه شهر، از بروز این نوع آسیب‌ها پیشگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، امروز در دیدار مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی با بیان این که ادارات و نهادها باید همواره به تسهیل در رفت و آمد جانبازان و معلولان توجه داشته باشند، گفت: شهرداریها باید به قوانین ساختمان و عمران شهری نسبت به مناسبسازی معابر برای تردد معلولان توجه کنند و بهزیستی نیز باید مطالبهگر و پیگیر اجرای قوانین مربوط به معلولان باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، فعالیت در سازمان بهزیستی را به دلیل خدمت به جانبازان و معلولان دارای جایگاه معنوی ویژه و ارزشمند خواند و گفت: بسیاری از اتفاقات و مشکلات که سبب ایجاد معلولیتها و بروز کودکان بد سرپرست یا بیسرپرست در جامعه میشوند، عموما قابل پیشگیری هستند. لذا چه خوب است که پیش از ایجاد مشکلات علل و عوامل پیدایش آسیبهای اجتماعی جست­وجو و راههای پیشگیری از آنها پیگیری شود.

حاشیه­ نشینی عامل معضلات اجتماعی

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به معضل حاشیه نشینی اشاره و با بیان اینکه افزایش بزههای اجتماعی و ناهنجاریها فرهنگی از جمله پیامدهای حاشیه نشینی است، اظهارکرد: حاشیه نشینی امروز یکی از چالشهای جدی شهرهای کشور است و معضلات بسیاری نیز به خصوص در حوزه اجتماعی ایجاد کرده و این به عهده سازمانهاست که با انجام وظایف قانونی خود در قبال ساخت و سازهای غیر قانونی حاشیه شهر، از بروز این نوع آسیبها پیشگیری کنند.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه باید با شناسایی مطالبات معلولان، مسیر خدماترسانی به این قشر را تسهیل کرد، گفت: همواره سازمان بهزیستی متولی قانونی امور معلولان در کشور بوده، اما به برکت انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز تشکیل شده که همگام با بهزیستی و گاهی فراتر، در امور کمک به معلولان، محرومان و نیازمندان تلاش میکند.

جایگاه متفاوت بهزیستی در مشهد

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به تشرف سالانه میلیونها زائر به مشهد مقدس اشاره و ابراز کرد: ‌شرایط مشهد با سایر شهرهای کشور متفاوت است و با توجه به حجم بالای تشرف زائران به این شهر، دستگاههای مختلف از جمله بهزیستی، باید نگاه ویژه به خدمت رسانی در این شهر داشته باشند.

وی افزود: بارگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا علیه السلام ملجاء و پناهگاه است، بنابراین آسيب ديدگان بسیاری به اين بارگاه پناه میآورند و این موضوع کار و مسئولیت بهزیستی را سنگین میکند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان این مطلب که حتی شیرخوارگاههای مشهد با شیرخوارگاههای سایر شهرها قابل قیاس نیستند، به جمعیت ثابت و متغیر مشهد مقدس اشاره و ابراز کرد: مشهد شهری با دو جمعیت ثابت و متغیر است. بنابراین بهزیستی نمیتواند فقط برای شهروندان مشهدی برنامه­ریزی کند، بلکه باید جمعیت متغیری بین 27 تا 30 میلیون نفر در سال را نیز در نظر داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود درباره رسالتهای آستان قدس رضوی گفت: فراهم آوردن شرایط مطلوب زیارت، تعمیق و اشاعه فرهنگ اسلامی و کمک به محرومان، سه رسالت اصلی آستان قدس رضوی است، اما در حوزه معولان نیز این آستان با بهره از ظرفيتهاي معنوي بارگاه امام رضا(علیه السلام) تلاش خواهد کرد تا مشارکتهای مردمی و خدمات خادمان را در راستای نیازهای معلولان ساماندهی کند.

تولیت آستان قدس رضوی گره گشایی از مشکلات معلولان را موجب خشنودی حضرت ثامن الحجج(ع) دانست و خاطرنشان کرد: امروز خدمت به اقشار آسیب پذیر به عهده همه ماست، اما باید توجه داشت خدمترسانی نیز منحصر به کمک مادی نمیشود. گاهی خدمت رسانی پزشکی، حقوقی، مشاورهای و ... بسیار بیشتر میتواند گرهگشای مشکلات نیازمندان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان با اعلام آمادگی برای ارائه برخی خدمات رایگان به معلولان توسط آستان قدس رضوی، تصریح کرد: با تعیین سازوکار و تفاهم میان آستان قدس رضوی و سازمان بهزیستی، این آمادگی وجود دارد که امکان استفاده رایگان از خدمات مشاورهای پیش از ازدواج و مشاورههای خانوادهای که منجر به طلاق نشود، برای افراد تحت پوشش بهزیستی به صورت کاملا رایگان فراهم شود.

در ابتدای این دیدار حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و ضمن ارائه گزارش عملکرد سازمان متبوع خود، نظرات و پیشنهاداتی را درباره افزایش همکاریها با آستان قدس رضوی مطرح کرد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha