پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نخستین اجلاسیه آستان های مقدس جهان اسلام

حوزه/ عضو خبرگان رهبری به تفاوت دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی زیارت اشاره کرد و گفت: دیپلماسی زیارت، مردمی، عمیق، مستحکم و ریشه دار بوده؛ اما دیپلماسی سیاسی دولتی، سطحی و سست است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در نخستین اجلاسیه آستان های مقدس جهان اسلام که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی با حضور تولیت‌های اعتاب مقدس و جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد، سیره رضوی را گمشده امروز بشریت خواند و با بیان اینکه انسان تنها در پرتوی آموزه‌های ائمه معصومین(ع) می‌تواند مسیر تعالی را طی کند، تصریح کرد: بی‌تردید ائمه معصومین (علیهم السلام) و امامزاده‌های عالیقدر، نمایندگان خداوند در زمین و واسطه فیوضات الهی برای آدمی هستند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، افزود: امامان، هادیان انسان هستند که به بشریت چگونه زیستن را می‌آموزند و آدمی تنها در پرتوی هدایت آن هاست که می‌تواند راه سعادت را طی کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: جوامع اسلامی اختلافات را در پرتوی انوار ائمه معصومین(ع) می‌توانند به وحدت تبدیل کنند و امام رضا علیه السلام به خاطر جایگاه علمی که دارند، رمز ائتلاف ادیان هستند.

*حضرات معصومین(ع) نور واحده هستند

وی حضرات معصومین علیهم السلام را نور واحده خواند و اضافه کرد: گفتمان، سیره و راه ائمه معصومین علیهم السلام واحد است و همانگونه که در کتاب ارزشمند مقام معظم رهبری ذکر شده است می‌توان امامان معصوم را یک انسان 250 ساله دانست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه تولیت‌های عتبات عالیات به عنوان مسئولان اداره کننده بارگاه‌های شریف ائمه اطهار(ع) وظیفه خطیری در هدایت جامعه اسلامی بر دوش دارند، ابراز کرد: عشق و دلدادگی به این حضرات در قلب همه مسلمانان است و باید با بهره از سیره و انوار طیبه این بزرگان زندگی انسان معاصر رقم بخورد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در بخش دیگری درباره مشترکات تمامی عتبات عالیات، گفت: اماکن متبرکه شیعی دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که از آن جمله می‌توان به رسالت هدایتگری، اداره مردمی، داشتن امتداد و باورهای عمیق تاریخی، برخورداری از ارادت مردمی، فرامرزی بودن و برخورداری از تنوع اقلیمی و فرهنگی اشاره کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امروز همگرایی، هم اندیشی و همکاری میان آستان های مقدس شیعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، به دیپلماسی زیارت اشاره و ابراز کرد: دیپلماسی زیارت تفاوت زیاد و عمیقی با دیپلماسی‌های رایج سیاسی دارد.

عضو خبرگان رهبری در ادامه به تفاوت دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی زیارت اشاره و عنوان کرد: دیپلماسی زیارت، مردمی، عمیق، مستحکم و ریشه دار بوده؛ اما دیپلماسی سیاسی دولتی، سطحی و سست است.

*ارتباط عتبات عالیات؛ جهان شمول، مستحکم و استوار

وی با بیان اینکه دیپلماسی سیاسی نگاه به ارزش‌های ملی و اقلیمی داشته، اما دیپلماسی زیارت نگاه به ارزش جایگاه انسانی دارد، ابراز کرد: بر این اساس ارتباطات عتبات عالیات جهان شمول، مستحکم و استوار است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی همگرایی و وحدت آستان های مقدس را در حل بسیاری از مشکلات امروز امت اسلامی بسیار حائر اهمیت برشمرد و گفت: ترویج معارف دین و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راهبرد اصلی آستان های مقدس است و دلدادگی و عشق مردم به این بارگاه‌ها ظرفیت عظیمی به شمار می رود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ترویج سبک زندگی اسلامی، تسهیل امر زیارت و تعمیق معارف دینی از رسالت‌های اصلی آستان های مقدس است، تصریح کرد: تشکیل جبهه مشترک در جهان اسلام با هدف توسعه قدرت اسلام و مقابله با چالش‌های پیش روی مسلمانان یک ضرورت مهم است.

وی همکاری، هم گرایی و تبادل تجربیات آستان های مقدس را یکی از راه‌های موثر در سعادت جوامع مسلمان معرفی و تصریح کرد: باید با کمک گرفتن از انوار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در راستای اتحاد جوامع اسلامی تلاش کنیم.

*زیارت؛ از بهترین راه‌های مصون سازی جوامع اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت جایگاه زیارت اشاره کرد و با بیان اینکه توسعه مقوله زیارت یکی از بهترین راه‌های مصون سازی جوامع اسلامی در برابر تهاجمات فرهنگی است، گفت: امروز اگر می‌خواهیم جوامع اسلامی را در برابر تهاجم ناجوانمردانه فرهنگ غربی حفظ کنیم، چاره‌ای جز توسعه، تعمیق و تسهیل امر زیارت نداریم.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن بیان این مطلب که آستان های مقدس دستگاه انسان سازی هستند، بیان کرد: از این رو باید تلاش کنیم با اتحاد و بهره از ظرفیت‌ها و تجربیات یکدیگر، معنویت و روحانیت این مجموعه‌های مطهر تا حد ممکن تجلی بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha