یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

حوزه / تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی نیازمند مدیران جهادی است و این نوع مدیران هستند که می‌توانند اقتصاد مقاومتی را به اقدام و عمل برسانند.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، مدیریت کارآمد را مهمترین و اثربخش‌ترین موضوع برای رشد یک سیستم دانست و گفت: مسائلی چون بودجه، برنامه، اعتبارات و نیروی انسانی موضوعاتی بسیار با اهمیت برای یک مجموعه هستند، اما در این میان مدیریت کارآمد، مهمترین و اثر بخش ترین رکن است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این مطلب که مدیریت جهادی، مهم‌ترین رکن در حوزه اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: آن چیزی که جنگ را با موفقیت اداره کرد و ما را با دست خالی در برابر جهان پیروز ساخت، مدیریت جهادی بود و تا امروز نیز هر جایی کار مثبتی در حوزه‌ه‌های مختلف کشور انجام شده، یک مدیریت جهادی و روحیه بسیجی وجود داشته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت موضوع مهم مطالبه‌گری در مجلس، عنوان کرد: امروز یکی از وظایف مهم مجلس، مطالبه‌گری برای اجرای اقتصاد مقاومتی است. مجلس باید به نمایندگی از مردم و از سر خیرخواهی مطالبه‌گری کند و در این راه به کمک دولت بشتابد.

وی، مهمترین مسئله امروز کشور را حل موضوعات اقتصادی خواند و عنوان کرد: امروز اقتصاد مهمترین مسئله و دغدغه کشور است و اگر این گونه نبود مقام معظم رهبری با شعار اقتصادی سال را نام گذاری نمی‌کرد. با این نگاه کمیسیون اقتصادی نیز مهمترین کمیسیون مجلس است و می‌تواند کارآمدترین کمیسیون در اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.

لزوم رفع مشکل اشتغال جوانان

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه به مشکل اشتغال جوانان اشاره و ابراز کرد: موضوع بیکاری و اشتغال جوانان یکی از مهمترین مشکلات کشور است که باید برای آن فکری اساسی کرد. امروز بیشترین درخواستی که به آستان قدس رضوی ارسال می‌شود مربوط به موضوع اشتغال است. روزی نیست که بنده در حرم مطهر رضوی با ده‌ها جوان و خانواده که درخواست اشتغال دارند، روبه رو نشوم.

وی افزود: ارسال این حجم بالا از تقاضا برای اشتغال در حالی است که بیشترین خدمه آستان قدس رضوی را نیروهایی تشکیل می‌دهند که با عشق و ارادت و به صورت افتخاری در این حرم مطهر مشغول خدمت هستند، بنابراین اشتغالی که در دیگر مراکز می‌تواند وجود داشته باشد، در این حرم مطرح نیست. باید مسئولان اجرایی کشور اقدامی کلان، اساسی و پایدار برای رفع مشکل اشتغال انجام دهند.

تولیت آستان قدس رضوی تحقق اقتصاد مقاومتی را تنها راه حل برون‌رفت کشور از مشکلات اقتصادی دانست و بر تلاش همه آحاد جامعه و مسئولان برای تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» تاکید و خاطرنشان کرد: تکیه بر داشته‌های داخلی و چشم نداشتن به کمک‌های غرب، نسخه نجات بخش اقتصاد ماست. مغرب زمین هیچ گاه برای هیچ کشوری سودی نداشته و رسما نیز اعلام می‌کنند که تا منافع ما تامین نشود به موضوعی ورود نمی‌کنیم.

وضع سیستم بانکی کشور نگران­ کننده است

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت اصلاح نظام بانکي در راستاي اقتصاد مقاومتي تاکید کرد و گفت: مسئله سیستم بانکی کشور نگران­ کننده است و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس باید به عنوان مشاورانی امین که توسط ملت برگزیده شده‌اند، برای اصلاح سیستم بانکی به کمک دولت بشتابند. امروز ساماندهی این نظام بانکی امری بسیار ضروری برای اقتصاد ماست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با توصیه به نمایندگان برای معطوف کردن تمرکز خود به موضوعات کلان اقتصادی، اضافه کرد: میزان تاثیرگذاری و سهم نهاد‌های انقلاب اسلامی در اقتصاد کشور 2.5 درصد است و این وظیفه تمام نهادهاست که در رابطه با ساماندهی به نظام اقتصادی خود و توجه ویژه به قوانین و مقررات، شفاف سازی داشته و پاسخگو باشند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، اساس اقتصاد آستان قدس رضوی را مبتنی بر نذر و وقف خواند و تصریح کرد: فعالیت‌های اقتصادی موضوعاتی حاشیه‌ای در اقتصاد آستان قدس رضوی هستند. در طول تاریخ همواره اقتصاد این بارگاه مطهر بر نذر و وقف استوار بوده و هست.

وی کمک به مستضعفان مناطق محروم موقوفه‌دار را به عنوان یکی از برنامه‌های محرومیت زدای آستان قدس رضوی  معرفی کرد و ادامه داد: بنا داریم سازوکاری تشکیل دهیم که بر اساس آن بخشی از عواید موقوفات هر منطقه صرف محرومیت زدایی در همان مناطق شود و برای این منظور کارگروهی نیز در آستان قدس رضوی تشکیل شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بر توسعه اقتصاد دانش بنیان به عنوان اساس اقتصاد مقاومتی آستان قدس رضوی تاکید و اظهار کرد: در راستای دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ساماندهی اقتصادی آستان قدس رضوی، ساماندهی بر اساس اقتصاد دانش بنیان برنامه ریزی شده، زیرا تنها این نوع اقتصاد است که منافع آن مستقیم به مردم و کشور بازمی­گردد و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است.

راه اندازی «بانک ایده» در آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی در پایان ضمن دعوت از تمامی نخبگان و کارشناسان برای ارائه پیشنهادات و نظرات خود به آستان قدس رضوی، از تشکیل «بانک ایده» در این آستان خبر داد و گفت: بنا داریم تمامی اقدامات را به صورت کارشناسی شده و علمی در بارگاه مطهر رضوی پیش ببریم، به همین منظور بانک ایده‌ تشکیل شده که روز به روز در حال غنی تر شدن است.

در ابتدای این دیدار محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به ارائه گزارشی از برنامه‌‌ها و اقدامات این کمیسیون پرداخت و در ادامه نیز تعدادی از نمایندگان به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha