جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رئیسی  در آئین اختتامیه نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جایگاه قلم و کتابت در آموزه های کلام الله مجید، گفت: جایگاه رفیعی که اسلام برای کتاب و "کتابت با کرامت" در نظر گرفته، در هیچ یک از تمدن های بشری مشاهده نمی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی در آئین اختتامیه نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، اظهارداشت: جایگاه کتابت با کرامت تا مرتبه ای در آموزه های اسلامی ارتقا یافته که گفته می شود در روز قیامت، نسبت به خون شهید هم برتری دارد.

وی هم چنین گفت: خداوند متعال در اولین آیاتی که بر وجود مقدس رسول اکرم(ص) نازل فرمود، ایشان را با فرهنگ تدوین و کتابت آشنا ساخت و رسول الله(ص) نیز "مدینه العلم" و "باب العلم" را به جامعه بشری معرفی فرمودند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان سپس اهمیت سوگند خداوند متعال بر قلم در آیات کلام الله مجید را تبیین و عنوان کرد: این سوگند به تمام قلم ها و آنچه مستور قلم ها باشد، نیست. بلکه خداوند متعال به قلمی سوگند یاد می کند که نگارنده حق و نشان توحید باشد و کرامت انسانی را کتابت کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه ماموریت رسول اکرم(ص) به امیر المومنین(ع) برای کتابت آیات وحی، در قله کتابت با کرامت قرار دارد، اظهار کرد: کتابت یکی از فرآورده های بشری است که به بزرگترین صورت بشر تبدیل شده، اما متاسفانه برخی از آحاد بشر نه از این گنجینه بهره می برند و نه به آن می افزایند.

وی از کتاب به عنوان مادر و عصاره تمدن ها یاد و عنوان کرد: آنجا که قلم به دستان فرهیخته، دست به قلم برده اند و مطالبی را نگاشته اند، آثار گران بهایی شکل گرفته که بهره های فراوانی برای انسان ها به همراه داشته؛ اما هنوز هم در بسیاری از حوزه های علمی و معرفتی کمبودهای جدی وجود دارد که نویسندگان و فرهیختگان باید نسبت به آن ها اهتمام داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، معارف و مبانی انقلاب اسلامی را به عنوان یکی از این حوزه ها مطرح و تصریح کرد: اساس و مبنای انقلاب ما بر فکر، فرهنگ و تحول فرهنگی بنا شده و از این روی صاحبان فکر، خرد و اندیشه باید کاری سترگ انجام دهند و در راستای تبیین و تدوین فرهنگ و مبانی انقلاب اسلامی قلم بزنند.

 

مصون ساز و مسئولیت آفرین

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه نقش اهالی فرهنگ و ادب را در زمینه تقویت مبانی فکری، فرهنگی و اندیشه ای جامعه مورد تاکید قرار داد و گفت: در این مسیر باید ضمن ارج نهادن به آزادی اندیشه و عمل، آثاری ارائه شود که مصون ساز و مسئولیت آفرین باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تلاش های دشمن برای اثرگذاری بر باورها، اخلاق و اندیشه جامعه اسلامی ایران را یادآوری و عنوان کرد: در این شرایط رسالت صاحبان قلم و اندیشه ایجاب می کند که برای آحاد جامعه، به ویژه جوانان و نوجوانان مصونیت سازی کنند.

وی افزود: ما فرهنگی غنی و تمدنی کهن به نام دین و ارزش های الهی داریم که به ویژه بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، فرهیختگان و اندیشه ورزان بسیاری با تأسی به آن شکل گرفته و امروز اهالی قلم به عنوان مرزبانان فرهنگی نباید اجازه دهند که مرزهای اندیشه ای جامعه شکسته شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی هم چنین با تاکید بر ضرورت پاسخ گویی به مسائل مستحدثه، گفت: گام اول در این مسیر نیاز شناسی در حوزه های گوناگون است. در مرحله دوم نیز پژوهشگران و اندیشه ورزان باید برای پاسخ گویی به نیازها گام بردارند.

تولیت آستان قدس رضوی سپس از شکل گیری جریان خادمان علمی حضرت رضا(ع) خبر داد و گفت: به این طریق قصد داریم پژوهشگران و صاحب نظران فرهیخته و ارادتمند به ساحت قدسی حضرت رضا(ع) را در راستای بسط و نشر فرهنگ و معارف عالم آل رسول الله(ص) به کار گیریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha