دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
گلن موکارت معمار برجسته استرالیایی و طرح خارق العاده مسجد نیوپورت

حوزه/ معمار برجسته استرالیایی که تاکنون جوایز معماری متعددی دریافت کرده‌، طراحی مسجد تازه ساخت در نیوپورت را برعهده داشته و چگونگی نورپردازی ساختمان این مرکز اسلامی جدید حیرت انگیز است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از theage.com.au، گلن موکارت معمار برجسته استرالیایی که تاکنون جوایز معماری متعددی را دریافت کرده‌است، طراحی مرکز اسلامی تازه ساخت در نیوپورت استرالیا را برعهده داشته و چگونگی نورپردازی ساختمان این مرکز اسلامی جدید حیرت انگیز است.

روکش سقف این مرکز اسلامی را نود و شش فانوس طلای رنگ آمیزی شده با دست، تشکیل می‌دهند که هر فانوس طلایی مجهز به شیشه‌های رنگین متعددی با فیلترهای نور می‌باشد که از طریق نورگیرهای مثلثی شکل سقف، نورهای رنگارنگ را به داخل مسجد متمرکز می‌کنند، به طوری که با حرکت نور خورشید در ساعات مختلف روز، فانوس‌های سقفی نورهای متفاوتی را به داخل مسجد منعکس می‌کنند. در صبح هنگام نور زرد رنگ، نزدیک ظهر نور آبی (نمادی از آسمان) و نور سبز (نماز از طبیعت) از فیلترها به داخل می‌آیند و در بعد از ظهر و نزدیک غروب نیز فانوس‌ها نور قرمز می‌تابانند.

در این معماری مینیمالیستی، دیواره‌های بتنی به ارتفاع 8 متر، دور تا دور زمین را احاطه کرده و نمای شیشه‌ای به مردم اجازه می‌دهد که فضای داخلی ساختمان از جمله نمازخانه 1200 مترمربعی آن را از بیرون نظاره کنند.

بودجه این پروژه توسط اعضای جامعه اسلامی تامین شده و این معماری تفسیر معاصری از معماری اسلامی را فراهم کرده است.

ایوان مکوین مدیر پروژه می‌گوید: این ساختمان با صبر و شکیبایی فراوان و با بودجه و همکاری جامعه اسلامی ساخته شده است.

هاکان الولی طراح ملبورنی که در ساخت این ساختمان با موکارت همکاری داشته می‌گوید: هدف ما طراحی نخستین مسجد حقیقی استرالیایی برای مسلمانان جدید استرالیا بود. ما می‌خواستیم طرحی فراگیر و شفاف خلق کنیم. به علاوه در کنار مسجد یک مرکز اجتماعی، کتابخانه مطالعات اسلامی، کافه و رستوران نیز ساخته می‌شوند تا فضای استقبال کننده‌ای برای ورود اعضای جامعه ایجاد شود.

الولی درباره هدف از معماری جدید مسجد می‌گوید: طراحی و معماری جدید مسجد برای مبارزه با ترس و بدگمانی انجام شده است. داعش نماینده اسلام نیست و ما قصد داریم از طریق این معماری استنباط و نقطه نظر افراد درباره اسلام را تغییر دهیم.

تاثیر ساخت مسجد بر روی زندگی معمار برجسته استرالیایی

این ساختمان به حدی تاثیرگذار بوده که حتی معمار 80 ساله استرالیایی را نیز تغییر داده است. به طوری که گلن موکارت هنگام اهدای جوایز برندگان پریتزکر در سازمان ملل متحد در ماه آوریل در نیویورک درباره تاثیر این پروژه در زندگی‌اش گفت: ما قصد داریم ایده‌ای را پیش ببریم که در یک جامعه غیرمسلمان، اسلام بتواند به جامعه ما برگشته و به بخشی از فرهنگ ما تبدیل شود. کشور ما با مهاجرت مردم از نقاط مختلف در سال‌های متمادی فوق العاده‌ترین فرهنگ را به دست آورده است. اینجا مکان خارق العاده‌ای است و اسلام نیز می‌تواند بخش دیگری باشد که به فرهنگ ما اضافه می‌شود.

وی افزود: من بی‌نهایت از انجام این پروژه لذت بردم و مسلمانان بسیار عالی بودند. برای من این کار یکی از بهترین پروژه‌ها در 47 سال سابقه معماری بوده‌است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha