جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 391165
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
وطن دوستی

حوزه/ به همت معاونت پژوهش مدرسه امام صادق(ع) مرودشت، نشست بررسی موضوع "علاقه به وطن از دیدگاه اسلام" مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از فارس، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی نژاد، تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان مرودشت در نشست بررسی "علاقه به وطن از دیدگاه اسلام" که با حضور طلاب و روحانیون این مدرسه برگزار شده بود، اظهار داشت: با آنکه اسلام بر ملی گرایی خط بطلان کشیده اما علاقه به وطن در اسلام تائید شده است. زیرا اسلام مجموعه ای کامل از تمام فضائل و کمالات برای سعادت دنیا و آخرت همراه با ارائه روش صحیح زندگی در تمام ابعاد است که وطن دوستی یکی از آنها می باشد.

وی افزود: علاقه به وطن و اقوام و بستگان جزء طبیعت هر انسانی است، به دلیل اینکه هر فردی به محلی که در آنجا متولد شده و پرورش یافته و به کسانی که در کودکی با آنها مانوس بوده علاقه داردو این موضوع در روایات اخلاقی و عاطفی ما هست.

استاد حوزه علمیه فارس گفت: آنچه اسلام آن را باطل اعلام نموده است، ملی گرایی و وطن پرستی است نه وطن دوستی. زیرا یک کشور برای رشد و ترقی در تمام زمینه ها اعم از فرهنگی، نظامی، اجتماعی و صنعتی، به قدرت و انسجام همه گروه ها نیاز دارد و این وحدت و قدرت در سایه دین اسلام حاصل می شود و همین قدرت و وحدت به وسیله ملی گرایی از بین خواهد رفت.

وی به فلسفه باطل بودن ملی گرایی اشاره کرد و گفت: مردمی که در یک کشور زندگی می کنند به طور طبیعی از نژادها و قبیله های گوناگون با زبان های مختلف هستند و هر کدام آداب و رسوم خاصی برای خود دارند.

تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) مرودشت گفت: اگر مسئله قوم گرائی در بین مردم رایج شد، هر قبیله ای طبق حس ناسیونالیستی قومش را که با رنگ و زبان خاصی است تقویت و قوم دیگر را تضعیف می کند و به دنبال آن تفرقه و اختلاف و تحقیر یکدیگر به وجود می آید و کم کم بغض و کینه و دشمنی بر دلها حاکم خواهد شد و نتیجه این ملی گرایی چیزی جز نزاع، درگیری و جنگ نخواهد بود.

وی اضافه کرد: زمانی که خود مردم یک کشوری با هم متحد نباشند و دائم در حال نزاع و کشمکش باشند، زمینه برای نفوذ بیگانگان و دشمنان و تسلط آنها فراهم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی نژاد بیان کرد: برای آنکه جلوی تفرقه، فخرفروشی، تکبر ، بغض، حسد نسبت به هم و تحقیر یکدیگر گرفته شود و از طرفی زمینه برای جنگ و خونریزی و سلطه دشمنان بر ممالک اسلامی با آن همه نژادهای مختلف و زبان های متعدد فراهم نشود، اسلام ملی گرایی را باطل کرده است.

وی اضافه کرد: بر اساس همین حس ملی گرایی است که در هر سال صدها هزار سیاه پوست و سرخ پوست در آمریکا و آفریقا و غرب، مورد ظلم و جنایت قرار می گیرند و اگر زور سر نیزه و فشار سردمداران غرب بر سیاه پوستان نبود وضع سیاسی آنجا طور دیگری بود.

استاد حوزه فارس یادآور شد: در ایران اسلامی خودمان با وجود قبائل مختلف با زبانهای متععد مانند ترک، لر، کرد، فارس، بلوچ، ترکمن، عرب و ... اگر مسئله ملی گرایی مطرح شود، هر کدام برای خود ادعا و راه و روشی خواهند داشت و عاقبتش چیزی جز تفرقه و جنگ درگیری و تسلط دشمنان اسلام نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: اگر اسلام در یک کشور حاکم بود، سبب وحدت و الفت بین تمام گروه ها و اقوام خواهد شد و لذا وقتی خدا و پیامبر همه یکی و کتاب قانون همه آنها قرآن کریم باشد، دیگر اختلافی به وجود نخواهد آمد.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) مرودشت تصریح کرد: بنابراین اسلام حبل المتینی است که تمام اقوام و گروه ها با سلیقه های مختلف را به نزدیک کرده و باعث محبت بین همه آنها خواهد شد. و در سایه چنین وحدت و انسجامی که چشک طمع دشمنان نسبت به کشور قطع می شود.

حجت الاسلام موسوی نژاد تاکید کرد: دشمنان قسم خورده اسلام متوجه شده اند تا زمانی که در سایه دین، وحدت و یکپارچگی در کشوری حاکم است، نمی توانند به اهداف شومشان برسند. لذا یکی از راه ها برای رسیدن به مقصدشان احیاء ملت است.

وی گفت: اگر مردم را به وسیله آداب و رسوم غیر منطقی و خرافی سرگرم کردند به تدریج از اسلام و معنویت دور خواهند شد.

استاد حوزه فارس در پایان اظهار داشت: با وجود الگوهای بی نظیری از اول خلقت تا آخر آن مثل رسول گرامی و اهل بیت ایشان در تمام ابعاد زندگی عاقلانه نیست که عده ای بخواهند نام شاهان فاسد را زنده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha