شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 نرم افزار کتابخانه‌ای تراجم و کتابشناسی ۳

حوزه/ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نرم‌افزار کتابخانه‌ای تراجم و کتاب‌شناسی ۳ را با ۳۵۹ عنوان کتاب، در زیرشاخه‌های مختلف علم تراجم و شرح‌حال‌نگاری و آثار بزرگان، تولید و عرضه کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی که تاکنون نرم‌افزارهایی تاریخی و مفید، مانند سیره معصومان (علیهم السلام)، نور السیره، جغرافیای جهان اسلام، کتابخانه ایران اسلامی، تراث و... را به جامعه علمی جهان اسلام عرضه کرده است، با توجه به تعداد اندک کتب موجود در نسخه ۲ نرم‌افزار تراجم و کتاب‌شناسی، ضرورت تولید نسخه جدید آن را احساس نمود و با نگاهی جامع‌تر و کامل‌تر، نرم‌افزار کتابخانه‌ای تراجم و کتاب‌شناسی ۳ را با ۳۵۹ عنوان کتاب، در زیرشاخه‌های مختلف علم تراجم و شرح‌حال‌نگاری و آثار بزرگان، تولید و عرضه کرد.

این کتابخانه الکترونیکی با هدف آشنایی کامل با سیره و زندگانی علما و مشاهیر جهان اسلام و آثار ایشان و نیز آشنایی با مذاهب و فرقه‌های اسلامی، طبقات و اصناف مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و... و همچنین آشنایی با اماکن و سرزمین‌ها و مراکز علمی جهان اسلام به‌واسطه شناخت افراد و چهره‌های شاخص، تولید و ارائه شده است.

کتاب‌های موجود در این نرم‌افزار از ابتدای قرن سوم هجری تا دوران معاصر در دو بخش اصلی تراجم (۲۹۷ عنوان) و کتاب‌شناسی (۶۲ عنوان) ارائه شده‌اند؛ در بخش تراجم و شرح‌حال‌نگاری، این کتب به صورت دسته‌بندی شده در موضوعات ادیبان، انساب، پزشکان، تراجم عمومی، حاکمان، حنبلیان، حنفیان، خاندان‌ها، رجال، زنان، زیدیان، شاعران، شافعیان، شیعیان، صحابه، صوفیان، ضبط اسماء، طبقات، فرهنگ‌نامه محلی، فقیهان، فیلسوفان، قاریان، قاضیان، مالکیان، متکلمان، محدثان، مفسران، وفیات ارائه شده اند.

این برنامه مشتمل بر سه بخش نمایش، جستجو و کتب مرتبط، امکانات پژوهشی مختلفی از جمله قابلیت محدود کردن دامنه نمایش کتب، امکان مشاهده و مقایسه منابع مرتبط، یافتن معنای واژه در فرهنگ‌های گوناگون لغت، انتقال متن به سند واژه‌پرداز (Word)، امکان رنگی ‌کردن، نشانه‌گذاری، نمایه‌سازی، حاشیه‌نگاری، جستجوی پیشرفته در متن و ... را ارائه می کند.

محققین رشته تاریخ، رجال، مذاهب، فرقه‌شناسی و پژوهشگران رشته‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی‌ از جمله مخاطبان این کتابخانه الکترونیکی می باشند.

این گزارش می‌افزاید بخش اعلام در نسخه ۲ این نرم‌افزار که با دو زیرگروه اشخاص و کتب، بدون هماهنگ‌سازی ارائه شده بود، در این نسخه حذف گردیده است؛ در نسخه بعدی نرم افزار تراجم و کتابشناسی ۳ و یا به‌زودی با تولید نرم‌افزاری تحت عنوان دانشنامه مشاهیر و دانشمندان اسلامی، بخش اعلام با غنای بیشتر و کامل‌تر و با هماهنگ‌سازی بهتر به‌صورت درختواره ارائه خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه نمایند:www.noorsoft.org/fa/node/15090

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha