جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه اصفهان

حوزه/ مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان پیرو تاکید مقام معظم رهبری، با استفاده از روش ها و ابزارهای جدید، به شماره ۹۶۶ ثبت اسناد و همچنین مجوز فعالیت ۳۱۰۱۰۲۹۱ در سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در پرتو عنایت خداوند متعال و توجهات حضرت ولیعصر (عج) و پیرو تاکید مقام معظم رهبری بر تلاش در عرصه نوسازی و اعتلای پژوهش های دینی و اسلامی با حداکثر استفاده از روش ها و ابزارهای جدید به شماره ۹۶۶ ثبت اسناد کشوری و همچنین مجوز فعالیت ۳۱۰۱۰۲۹۱ در سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به ثبت رسید و تا کنون گام های موثر و چشمگیری در راستای پیشبرد و اعتلای پژوهش های اسلامی برداشته است.حجت الاسلام والمسلمین سجادی مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه اصفهان

حجت الاسلام والمسلمین سجادی، مدیر مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، به تشریح برنامه و فعالیت های این مرکز پرداخته که حاصل این گفتگو در ادامه می آید.

مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در چه سالی و توسط چه کسی راه اندازی شد؟

مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در آذرماه سال 1377 به امر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی مظاهری تاسیس شد.

اشراف حضرت آیت الله مظاهری در این مرکز به چه صورت است؟

هراقدامی که در چارچوب فعالیت جدید باشد، خدمت آیت الله العظمی مظاهری ارسال می کنیم، اما اگر اقدامی از ابتدا تاکنون انجام شود بعد از خاتمه کار به سمع و نظر ایشان می رسانیم. همچنین هر شش ماه یکبار گزارش فعالیت های مرکز را به سمع و نظر معظم له می رسانیم و ایشان نیز نظرات مثمر ثمری برای نتایج بهتر کار ارائه می دهند.

حضرت آیت الله  مظاهری حمایت های بسیار خوبی از این مرکز داشته اند، لطفا در این خصوص نیز توضیح دهید.

حمایت های حضرت آیت الله  مظاهری از این مرکز به صورت معنوی و مادی بوده است، به طوری که بودجه های خوبی در اختیار مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان قرار داده اند، همچنین علاوه بر بودجه تخصیصی، از طریق فروش محصولات خود بخشی از نیازهای مرکز تامین می شود.

مهمترین ماموریت های مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان چیست؟

این موسسه یک مرکز دینی اجتماعی است به طوری که تولیدات ان مشتمل بر گفتار دین آمیخته با مباحث علمی است پس جامه هدف ما مردم هستند و محصولات این مرکز در ماموریت ها در دو قالب است یکی تولید نرم افزار با محتوای علوم اسلامی و دینی  و دیگری تولید محتوای کتاب است که بیشتر به صورت احیاء تراث منتشر می شود و به طور کلی فعالیت ما حول محور دین و اجتماع است.

تاکنون چند نرم افزار دینی در این مرکز منتشر شده است؟ تولیدات این نرم افزارها در قالب چه موضوعاتی است؟

تولید نرم افزارهای دینی یکی از اولویت های این مجموعه است، چرا که  با توجه به عصر حاضر و گسترش فضای مجازی و تولیدات نرم افزاری، باید با روش روز تبلیغ دین کرد، براین اساس تا کنون 60 نرم افزار دینی تولید شده است.

مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان توانسته در طول چندین سال فعالیت خود نرم افزارهای پژوهشی و مرجع متعددی را تولید نماید. مصورسازی قران کریم یعنی به تصویر کشیدن نعمت ها و آیات الهی، دانشنامه جامع نهج البلاغه، نرم افزار قرآن منظوم، نرم افزار جبهه و جنگ و ... از جمله تولیدات این موسسه است.

برای سال جاری نرم افزارهای جدیدی در دست تولید دارید؟

بله، قرار است امسال 5 نرم افزار تربیتی برای کودکان، یک نرم افزار تربیتی برای نوجوانان و یک نرم افزار تربیتی برای جوانان در بازار عرضه شود.

یکی از فعالیت های این مرکز ترجمه قرآن به صورت مصور و صوتی است، لطفا در  این زمینه توضیح دهید

یکی از شیوه های جذب مخاطب استفاده از رسانه تصویر است برخی از موضوعات قرآن کریم نیز قابلیت تصویرسازی دارد بنابراین این مرکز با استفاده از تفاسیر و مفاهیم دقیق آیه های قرآن کریم، جنبه های مختلف آن را به صورت نقاشی و فیلم به تصویر کشیده است در این تصویرسازی موضوعاتی همچون نعمت ها و آیات الهی، رذائل و فضائل، قیامت، امثال قرآن، داستان ها و احکام قرآن، قابل ارائه است و مخاطب آن عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان هستند.

مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه اصفهان در زمینه بازی های نرم افزاری ویژه کودکان نیز تولیداتی شده است؟

بله. ما بازی هایی برای کودکان طراحی کرده ایم که موضوعات آن یا کاملا اسلامی است و یا این که مرتبط با هوش و خلاقیت کودکان هستند.

نرم افزارهای تولید شده در این مرکز صرفا به چه زبان هایی است؟

به غیر از زبان فارسی اکثر تولیدات ما به زبان عربی است، همچنین دو نرم افزار دیگر نیز مانند دانشنامه نهج البلاغه داریم که به زبان انگلیسی است.

در زمینه احیاء تراث چه اقداماتی انجام داده اید؟احیاء تراث ـ مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه اصفهان

از آنجا که میراث علمی و فرهنگی هر مرز و بوم، نماد و نشان توانایی‌های شگفت تاریخ سازان آن کشور است و این آثار در طی قرون متمادی مورد توجه بزرگان قرار می‌گیرد، لذا این مرکز به احیاء تراث برخی از عالمان دست زده، که در دوره های مختلف در اصفهان زیسته، تدریس داشته و یا در مزارات اصفهان مدفون گشته‌اند  .فرایند احیاء و عرضه میراث مکتوب گذشتگان شامل چهار وظیفه حفظ و نگهداری، تصحیح و احیاء، پالایش انتقادی و بهسازی و ساده سازی است.

ارزشمندترین قسمت این میراث گران‌بها چه مواردی است؟

ارزشمندترین قسمت این میراث گران‌بها، میراث مکتوب فقیهان، مفسران، محدّثان و دیگر عالمان دینی و فرزانگان حوزه علمیه اصفهان در موضوعات تفسیر، حدیث، فقه، اخلاق و دیگر موضوعات است. حوزه علمیه ای که به تعبیر مقام معظم رهبری علومش همچون چشمه ای خروشان و جاری به همه مراکز علمی جهان اسلام جاری شده بر آن است که این مسیر را ادامه داده تا عظمت آن را نمایان سازد. لذا در این راستا تاکنون 40 جلد کتاب در مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان به چاپ رسیده است.

کتاب از اولین ابزارهای ارائه افکار و اندیشه های اشخاص و همچنین انتقال نتایج تحقیق و پژوهش به دیگران است، در خصوص تولید، چاپ و نشر کتب در این مرکز بیشتر توضیح دهید.

این مرکز افتخار دارد، که در راستای خدمت رسانی فرهنگی به فرهیختگان جامعه اسلامی، گامی بلند و تأثیر گذار برداشته و تاکنون کتاب‌هایی با محوریت «صحیفه سجادیه» در قالب فرهنگ نامه موضوعی، شرح صحیفه و اِحیای روایت‌های مختلف آن، همچنین صدها رساله علمی و پژوهشی از عالمان گذشته حوزه علمیه اصفهان احیاء و در چندین مجلد از مجموعه میراث حوزه علمیه اصفهان به زیور طبع آراسته و به اندیشمندان جامعه ارائه نموده است.همچنین نگارش کتاب های جدید یکی دیگر از محصولات این مرکز است و بنا داریم کتابی از سخنرانی ها و تفاسیری که حضرت آیت الله مظاهری بیان می کنند، گردآوری کنیم.

طی سال های گذشته در زمینه انیمیشن نیز مرکز اقداماتی را انجام داده اید، در این خصوص نیز توضیح دهید.مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه اصفهان

پویانمایی یکی از زیرمجموعه های گرافیک رایانه ای است و هنر ساخت تصاویر متحرک با استفاده از رایانه است متخصصان این مرکز تاکنون توانسته اند ده ها ساعت انیمیشن با موضوع آیات الهی و داستان های معصومین(ع) را به صورت دو بعدی و سه بعدی طراحی و تولید کنند. 

ما زمانی در زمینه پویانمایی وارد شدیم که احدی در این زمینه اقدامی انجام نداده بود، اما خوشبختانه در حال حاضر موسسات و مراکزی در این خصوص ایجاد شده به همین علت ما حضور خود را در زمینه انیمیشن کاهش داده و به کار تولیدات و فعالیت های دیگر فرهنگی مشغول هستیم.

به دیگر اقدامات مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان نیز اشاره داشته باشید

مرکز تحقیقات رایانه‏اى حوزه علمیه اصفهان با پیشینه بسیار درخشان از نظر قدمت و خدمت در زمینه اشاعه فرهنگ و معارف اسلامى اقدام به راه اندازی استودیوی مجهز ضبط صدا و تصویر با دستگاه‌ها و امکانات مدرن و فناوری نوین دیجیتال نموده است. این استودیو، امکانات گسترده ای در زمینه تکنولوژی ضبط صدا و تصویر را دارا است و افقی نوین را در راستای پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و دینی، و همچنین در جهت تبیین مسایل و موضوعات مختلف مذهبی فراهم آورده است.

کار واحد استودیوی مجهز ضبط صدا و تصویر در این مرکز چیست؟مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه اصفهان

این واحد، کار تهیه و ساخت فیلم‌های مورد نیاز هر نرم افزار، افکت گذاری، میکس تصاویر و فیلم‌ها ، تولید و تنظیم آلبوم‌های تواشیح و همخوانی، نیایش‌های ویژه اذان، سخنرانی مذهبی، میزگرد های دینی، تولید داستان به صورت نمایشی، گویش کارنامه هشت سال دفاع مقدس، گویش متن و ترجمه قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، گویش مقالات ماهنامه های مختلف و دیگر برنامه‌ها را بر عهده دارد.

آیا مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان برای فعالیت های خود دارای اتاق فکر است؟

بله، این مرکز برای هر یک از تولیدات خود دارای اتاق فکر مستقلی است، برای مثال برای تهیه نرم افزار تربیتی نوزاد و کودک ما نظرات متخصصان و روانشناسان مربوطه را دریافت و مکتوب کرده و طی جلسه ای مطرح می کنیم نتایج و چکیده این مطالب در چهارچوب نرم افزار نوزاد و کودک بسته می شود.

چه تعداد نیرو در این مرکز مشغول به فعالیت هستند؟

49 نفر نیروی انسانی در این مرکز فعالیت می کنند که 9 نفر از آنها از حوزه علمیه برادران و 3 نفر از انها نیز از حوزه علمیه خواهران هستند و مابقی نیز که متشکل از متخصصان حوزوی و دانشگاههی هستند، در این مرکز فعالیت می کنند و حوزویان در این مرکز به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مشغول هستند.

آیا محصولات مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در سطح کشور نیز توزیع می شود؟

بله. از طرق مختلف اقدام به تبلیغ محصولات و سپس توزیع محصولات کرده ایم، رسانه ملی و فضاهای مجازی یکی از راه های تبلیغ محصولات است و لی عمدتا جهت توزیعو معرفی خود را مقید به حضور در نمایشگاه های مربوطه در سطح کشور می  کنیم و خوشبختانه محصولات ما در سطح کشور با استقبال خوبی روبه رو شده است.

وضعیت تولید محصولات فرهنگی در کشور چگونه است؟

در کشور ما تولیدکننده فرهنگی وجود دارد، اما متاسفانه مخاطبانش شناختی در این خصوص ندارند.

آیا تبلیغاتی در خصوص معرفی تولیدات فرهنگی مرکز صورت گرفته است؟

بله. اما هزینه تبلیغات بسیار بالاست یا اینکه تبلیغات برای فروش محصولات فرهنگی همیشه کارساز نیست. همچنین این مرکز با سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص تبلیغ محصولات فرهنگی رایزنی کرده است.

محصولات فرهنگی این مرکز به غیر از داخل کشور، در دیگر کشورها نیز عرضه می شود؟

بله، طی سفرهایی که داشتم مشاهده کردم این محصولات در مناطق شیعه نشین عراق، لبنان وعربستان توزیع می شود.

استراتژی مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در مقابله با جنگ نرم چیست؟

در یک جنگ علاوه بر دفاع، به تجهیزات خوب نیز نیاز است، پس وظیفه ما در این عرصه پشتیبانی است، بنابراین لازم است تجهیزات و مهمات خوبی برای دفاع عرضه کنیم.

سخن پایانی

مردم تشنه معارف دینی هستند، بنابراین باید برای رسیدن به موفقیت از زبان و ابزار امروزی استفاده کرد.

مرکز تحقیقات رایانه ای در پرتو حوزه علمیه اصفهان کار خود را با موفقیت پیش برده است، پس باید این نوع فعالیت ها تکثیر شده و در مراکزی که دارای حوزه علمیه هستند، مرکز تحقیقات رایانه ای تاسیس شود.

 شهرهایی مانند مشهد، شیراز و تبریز که دارای حوزه های علمیه قوی هستند، باید در کنار خود مرکز تحقیقات رایانه ای نیز داشته باشند تا بتوانند مباحث اسلامی را برای عموم مردم از زبان حوزه بیان کنند.

ما تجربیات خود را در اختیار تمام حوزه های علمیه سراسر کشور قرار می دهیم تا بتوانند در کنار حوزه علمیه مرکز رایانه ای برای نشر مباحث دینی و اسلامی برای عموم مردم داشته باشند.

گفتگو: سید امیر حسین ابطحی

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha