جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدرسه آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری شهر بلده

حوزه / مدرسه آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری شهر بلده، تنها مدرسه علمیه شهرستان نور بوده و این در حالی است که دراین شهرستان بالغ بر ۱۳ هزار دانشجو در دانشگاه های مختلف به تحصیل مشغول هستند، ولی عملاً مدرسه علمیه دائمی وجود ندارد!

حجت الاسلام و المسلمین ذبیح الله اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار سرویس استان های  خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به تاریخچه ای از فعالیت مدرسه علمیه شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری، اظهارداشت: مدرسه آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری در سال ۱۲۴۰ قمری(197 سال پیش) در عصر فتحعلی شاه همراه با تکیه حضرت سیدالشهداء علیه السلام به همت دو تن از مومنان سرشناس آن روزگار، مرحومان میرزا اسدالله و محمد زکی خان نوری ساخته شد.

وی افزود: این مدرسه  در سالیان درازی یکی از مراکز تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی به شمار می رفته و علمای فراوانی به خود دیده است که مرحوم آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری، محدث بزرگ و میرزا حسین نوری از نمونه های آن به شمار می روند.

سیر تاریخی تحولات مدرسه

مدیر مدرسه آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری شهر بلده مازندران، در ادامه در خصوص سیر تاریخی تحولات مدرسه گفت: این مدرسه  در دورانی حدود دو قرن، بر اثر تحولات روزگار، فراز و فرودهایی هم داشته است تا جایی که کم کم از رونق علمی و معنوی آن کاسته و حتی به بوته فراموشی رفت تا اینکه حدود چند دهه قبل از انقلاب توسط آیت الله سید احمد شهرستانی از علمای به نام احیاء شده و تا سال 71 به فعالیت خود ادامه داد.

وی ادامه داد: پس از ارتحال آیت الله سید احمد شهرستانی گرچه برخی از روحانیون منطقه کوشش قابل تقدیری کردند، اما نتیجه مورد انتظار را به همراه نداشت.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی تصریح کرد: در دهه اخیر  این مدرسه توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک اثر تاریخی مرمت و بازسازی شده و با کاربری فرهنگسرا و محیط گردشگری در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه با پیگیری فراوان برخی از فضلای نور این مهم میسر نشده و در نهایت با همکاری حوزه علمیه استان مازندران، مدرسه علمیه شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری در 25 شهریورماه 92به تصویب شورای گسترش حوزه های علمیه رسید و به عنوان مدرسه تابستانه رسمیت یافت و در سال 93 همزمان با ایام سالگرد شهادت شیخ فضل الله نوری با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی و با سخنرانی آیت الله استادی رسما کار خود را آغاز کرد.

امکانات لازم برای  اسکان طلاب در فصول سرد مهیا نیست

وی افزود : البته چون هنوز امکانات مدرسه تکمیل نشده  و امکانات لازم برای  اسکان طلاب در فصول سرد مهیا نیست ، به عنوان مدرسه تابستانه فعالیت می نمایدحجت الاسلام و المسلمین ذبیح الله اسماعیلی.

این استاد سطح عالی حوزه ، در خصوص امکانات مدرسه بیان داشت:  این مدرسه دارای ۱۲ حجره، یک کتابخانه، یک مسجد و یک مدرس بوده و البته  بیشتر نیازهای رفاهی آن با همت جمعی از مومنین نیکوکار منطقه تامین گردیده است .

آغاز پذیرش طلاب بعد از سال ها توقف

وی ادامه داد: پس از آمادگی مدرسه برای اجرای طرح آموزش ارتقایی طلاب و فراخوان عمومی طرح کشوری، برای اولین بار در سال 93 از میان ۴۰۰ نفر ثبت نام کننده ۵۰ نفر انتخاب شده و در ۴۵ روز با موفقیت کامل به انجام رسید و پس از آن طی دو هفته برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی ادامه داد: همین برنامه در سال ۹۴هم برگزار شد که شامل دوره ارتقایی برای ۵۰ نفر از طلاب پایه های دوم تا ششم سراسر کشور و دوره اختباری دو هفته ایی برای 15 نفر از طلاب پایه اول بودہ است.

دستاوردها و بازتاب های فرهنگی

وی افزود: از وقتی این مدرسه احیا شده، بازتاب فرهنگی وسیعی در استان و کشور داشته و در فصل تابستان سال جاری از سراسر کشور طلاب بسیاری متقاضی تحصیل دوره تابستانه این مدرسه بودند  که به دلیل کمبود فضای فیزیکی تنها 70 نفر گزینش شدند.

این محقق حوزوی اضافه کرد: به طور کلی از زمان راه اندازی این مدرسه تاکنون سه دوره40 روزه  فشرده آموزشی و ارتقایی تابستانه با حضور 170 طلبه از سراسر کشور دراین مدرسه برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد:  البته آثار و برکات علمی، فرهنگی و معنوی آغاز رسمی طرح ارتقایی مدرسه شهید شیخ فضل الله نوری(ره) سبب شد تا مدارسی دیگری هم در فصلی استان مازندران، در تابستان ۹۴، ۴۰۰۰ نفر در دوره ارتقایی سراسر کشور شرکت کردند.

مدیر مدرسه آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری شهر بلده مازندران اضافه کرد: البته از نظر فرهنگی هم این مدرسه توانست با برنامه هایی قرآنی و آشنایی با معارف دینی برای نوجوانان گامی مثبت و مفید برای منطقه بردارد بطوریکه همزمان طرح تابستانی با ماه مبارک رمضان  زمینه ای برای حضور اساتید و طلاب برای حضور در بین مردم را فراهم کرده و آثار خوبی داشته است؛ هم چنین با استفاده از ظرفیت طلاب مدرسه ، برنامه عملی خوبی در زمینه امر به معروف در  منطقه به اجرا در آمد که با استقبال خوب طلاب مواجه گردید.

بدون حوزه های علمیه  انجام کارهای فرهنگی عقیم می ماند

وی با تاکید براینکه بدون حوزه های علمیه  انجام کارهای فرهنگی عقیم می ماند، ابرازداشت: مدرسه آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری شهر بلده، تنها مدرسه علمیه شهرستان نور بوده و این در حالی است که دراین شهرستان بالغ بر 13 هزار دانشجو در دانشگاه های مختلف به تحصیل مشغول هستند ولی عملا مدرسه علمیه دائمی وجود ندارد .

وی یادآور شد: تلاش شده است تا درکنار برنامه های آموزشی این مدرسه ، به فعالیت های تربیتی، اخلاقی و فرهنگی منطقه توجه ویژه گردد که در همین راستا یکی ازبرنامه های مهم فرهنگی برگزاری بزرگداشتی برای علمای منطقه با محوریت مرحوم آیت الله سید احمد شهرستانی بود که با حضور خاندان گرامی این عالم فقید به ویژه حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی ، نماینده آیت الله العظمی سیستانی برگزار شد .

گفت وگو: علی سعادت مهری

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha