پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء

حوزه/ رئیس موسسه بین المللی اسراء با تأکید بر این حوزه های علمیه ذاتاً انقلابی اند، گفت: حوزه های علمیه از همان ابتدای امر انقلابی بودند و باید در همین مسیری که ذاتاً برای ایجاد علم نوین در جامعه است، تولید علم کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام سعید جوادی آملی، مسؤول حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل، امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی این مدرسه، گفت: امسال با تصمیم و اراده ای که مسؤولان عالی حوزوی کشور اتخاذ کردند چند روزی فعالیت حوزه ها زودتر شروع می شود و روز اول شهریور را سرآغاز تحصیلی حوزه های علمیه در شهرستان ها و استان های معرفی کرده اند، اما در قم با توحه به شرایط جوی تأخیر وجود دارد.

رئیس بنیاد بین المللی اسراء افزود: روز نخست شهریور همان طور که اول خرداد را به نام صدرالمتالهین تعیین کرده اند، روز اول شهریور را نیز به نام فخر عالم علم و فضیلت و کمال بوعلی سینا معرفی کرده اند.

وی ادامه داد: در روز اول سال تحصیلی اهتمام به افتتاح و آیین گشایش سال تحصیلی است برای این‌که نشاط علمی و فرهنگی در همه بخش ها اعم از مدیریت و اساتید و طلاب که به درس مشغول هستند این نشاط را به جامعه حوزوی بخشید و پر خیر و برکت است و مباحث جدید برای این سال تدارک دیده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی ادامه داد: حوزه های علمیه را به دو رویکرد علم و اخلاق می شناسند و طبیعی است که در روزگار ما که متأسفانه هم علم ربوده شده است و هم اخلاق این گونه از بین رفته است باید اهتمام جدی داد.

وی با بیان این که هنگامی که بحث اخلاق می شود نگاه مردم به حوزها و جایگاه علم و دیانت است، گفت: همان طور که حضرت آیت الله جوادی نیز فرمودند اخلاق و تربیت مقدم است گرچه علم و آموزش مقدمه است، حوزه های باید به این دوجهت اهتمام ورزند.

مسؤول حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با بیان این که وظیفه ما این است علم و دانش را بیاموزیم، گفت: اما هدف بحث توکل، توسل و اخلاق است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان این که شایسته ترین انسان ها برای خدمت کردن عالم است، ادامه داد: عالمان دینی شایسته ترین افراد برای خدمت به مردم هستند و این در فضای تواضع می جوشد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با اشاره به این که تواضع همانند دشتی است که در آن خیر و برکت می جوشد و تکبر در آن خیری نیست، گفت: تواضع و فروتنی سرمایه مراکز علمی و دانشگاه است که باید قدر دانسته شود.

رئیس بنیاد بین المللی اسراء با بیان این که رویش دانش در فضایی است که انسان خود را در اندیشه اخلاقی رشد داده شود، گفت: تواضع ظاهری داریم که باید رعایت شود، اما تواضع عالمان در خدمت رسانی به جامعه است.

وی با اشاره به این که اگر علم را وسیله فخر خود ندانیم و خاضعانه به مردم تقدیم کنیم اعمال ما صحیح خواهد بود، گفت: علمی علم است که نور باشد و در این نور اخلاق او را نورانی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با بیان این که اخلاق، تربیت و تهذیب و طهارت نفس اصل است، خاطرنشان کرد: چیزی که لحظه ای بزرگان و اساتید ما از آن غافل نبوده اند مسائل اخلاقی است که باید به آن اهتمام ورزید.

وی با بیان این که موضوع علم، مسأله دیگر مهمی است که جامعه حوزوی باید به آن توجه کنند، ادامه داد: متأسفانه فضای علمی در کشور فضای مطلوبی نیست و علم دین مورد آسیب جدی قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که با پرچم هلم و دیانت چه فجایعی که اتفاق نمی افتد، گفت: علمی که اندیشه ناب را می آورد و از خطا و اشتباه مصون است علم دین است.

مسؤول حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل بااشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص)، گفت: حوزه های علمیه به سه جهت آیه محکمه و حقایق آسمانی، اخلاق باید اهتمام ویژه داشه باشد.

وی با بیان این که باید به احکام و حدود و مسائل شرعی باید توجه داشته باشیم که کف حقایق دینی ما است، گفت: سنت قائمه چون به سنت بر می گرد باید از احکام استفاده کرد، سِر اینکه فقه در جامعه امروز درخشان نیست به خاطر آن است که با دانشگاه ها در ارتباط نیست.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با بیان این که حوزه و دانشگاه در مسائلی که باید ها و نباید های اجتماعی است، مکمل یکدیگر هستند، گفت: آموزش با پژوهش با یکدیگر گره خورده اند اگر آمیختگی فقه و احکام با دانشگاه ها و علوم دینی باشد می توان بسیاری از مسائل و حل معضل اجتماعی تلاش کرد.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این که حوزه باید انقلابی بماند، ابراز داشت: حوزه های علمیه باید برای حل مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به میدان بیایند و با دانشگاهیان همفکری کنند و  مشکلات جامعه را حل کند.

حجت الاسلام جوادی آملی با تأکید بر این که حوزه ها باید آن چیزی را که سازگار حکومت دینی است تولید کنند، گفت: حوزه های علمیه از همان ابتدای امر انقلابی بودند و باید در همین مسیری که ذاتاً برای ایجاد علم نوین در جامعه است تولید علم کنند، البته این امر نیازمند همکاری دانشگاه و حوزه با هم است..

رئیس بنیاد بین المللی اسراء در پایان با بیان این که متأسفانه جامعه به شدت از بی اخلاقی رنج می برد، گفت: بسیاری از مسائل خانوادگی که در شان جامعه دینی نیست آسیب دیده است که حوزه های علمیه می توانند به حل این مسائل کمک کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha