جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام وعد مرادبیگی مدیر حوزه علمیه ایلام

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی با بیان اینکه "انقلابی فکر کردن"، "انقلابی ماندن" و "انقلابی عمل کردن" از وظایف حوزه و حوزویان است، اظهار داشت: حوزه‌ای که تفکر و عمل انقلابی نداشته باشد، حوزه ای سکولار و متحجر است و با داشتن اندیشه متحجرانه نمی‌توان جامعه را متحول کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین وعد مرادبیگی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» از ایلام، اظهار داشت: در سالیان گذشته یک حوزه در این استان با حدود ۷۰ طلبه فعالیت داشت؛ اما با تحولات صورت گرفته در سال ۱۳۸۲، حوزه علمیه استان ایلام روند رو به رشدی را از لحاظ نرم‌ افزاری وسخت‌ افزاری طی کرده و امروز به ۷ حوزه با ۴۰۰ طلبه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با آغاز دوره میثاق طلبگی که در هفته جاری در حوزه علمیه صاحب‌الزمان (عج) ایلام شروع شد، قریب به ۱2۰ طلبه جدید به تعداد طلاب استان اضافه خواهند شد، ابراز داشت: ۹۵ درصد از اساتید حوزه علمیه ایلام از خود استان هستند که توانستند توانستند اعتماد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور را جلب نمایند.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام با تأکید بر اینکه برخی از مدیران داخلی مدارس علمیه استان توانسته اند رتبه‌های برتر کشور را به خود اختصاص دهند، خاطرنشان ساخت: همچنین بعضی از اساتید استان نیز از اساتید برتر کشوری بوده و نباید فراموش کنیم که این عزیزان از دانش‌آموختگان مدرسه علمیه صاحب‌الزمان (عج) ایلام هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی با بیان این مطلب که فعالیت های خود را در ابعاد گوناگون انجام می دهیم، تصریح کرد: بخشی از فعالیت ها در تربیت علمی طلاب است که بحمدالله طلابی مستعد، پرتلاش، انقلابی و در خط نظام و ولایت فقیه در استان ایلام مشغول به فعالیت می باشند.

*حوزه انقلابی و وظایف حوزویان

وی با بیان اینکه "انقلابی فکر کردن"، "انقلابی ماندن" و "انقلابی عمل کردن" از وظایف حوزه و حوزویان است، اظهار داشت: حوزه‌ای که تفکر و عمل انقلابی نداشته باشد، حوزه ای سکولار و متحجر است و با داشتن اندیشه متحجرانه نمی‌توان جامعه را متحول کرد.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام یادآور شد: مهمترین اولویت حوزه‌های علمیه تربیت اخلاقی آنان است؛ چراکه تزکیه مقدم بر تعلیم بوده و از ارکان و اصول حوزه علمیه آن است که به تربیت و تزکیه طلاب بیشترین توجه را داشته باشد.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به اینکه توانستیم اساتید اخلاق و مشاوره را از قم به ایلام دعوت کنیم، ابراز داشت: همچنین برگزاری دوره شخصیت شناسی و تفسیر قرآن که از نیازهای ضروری یک طلبه است، از دیگر برنامه ها بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مراد بیگی، نشر فرهنگ قرآن در رفتار و گفتار طلاب را از وظایف مهم حوزه برشمرد و گفت: یکی از مهم‌ترین کارکردهای حوزه آن است که جامعه؛ به ویژه نسل جوان را با فرهنگ و اندیشه‌های نورانی قرآن آشنا سازد.

وی با بیان اینکه طلاب باید در مسیر قرآن قدم بردارند، اضافه کرد: ارتباط دادن مردم و جوانان با حوزه نیز از دیگر وظایف حوزه‌های علمیه است که ایجاد مراکز مشاوره برای مردم به ویژه جوانان در مدارس علمیه در این راستا صورت گرفته است.

*نیازمند روحانی در استان هستیم

مدیر حوزه علمیه استان ایلام به نقش تبلیغی طلاب در نقاط مختلف استان اشاره کرد و افزود: امروز برای تبلیغ مناسب در سطح استان نیازمند جذب روحانی هستیم تا بتوانیم به درستی این کار خطیر را انجام دهیم.

این استاد حوزه با بیان اینکه توجه به پژوهش به عنوان یک اصل در مدارس علمیه استان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان ساخت: ارسال مقالات گوناگون به جشنواره علامه حلی(ره) یکی از برنامه های پژوهشی استان است که خوشبختانه انجام می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مراد بیگی تصریح کرد: یکی از فعالیت های طلاب ایلامی شرکت در مباحث تبلیغی زکات است که باید به آن توجه داشت.

*شبکه های مجازی؛ آسیب ها و راه کارها

وی در ادامه به خطرات شبکه های مجازی اشاره کرد و بیان داشت: معتقدیم که در جهت مقابله با این خطرات باید آسیب های آن بیان شود تا خانواده ها بدانند که فرزندان آنان در معرض چه آسیب هایی قرار دارند.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام با تأکید بر اینکه جامعه ما باید آسیب‌های فضای مجازی را باور داشته باشد، اظهار داشت: توجه به تربیت اسلامی جوانان و فرزندان باید در کانون توجه خانواده‌ها قرار گیرد که در این راستا اولیا و مربیان مدارس باید با استفاده از نظر کارشناسان تربیتی، تربیت اسلامی را به نسل جوان بیاموزند؛ چراکه ممکن است والدین آگاهی لازم را در این بخش نداشته باشند.

این استاد حوزه تقویت حلقه‌های صالحین را از دیگر راه‌های مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان دانست و گفت: این تقویت باید به نحوی انجام شده که آسیب های شبکه های اجتماعی به نسل جوان منتقل شده و جوانان بیشتر از این مباحث اطلاع پیدا کنند.

*معرفی الگوی تربیتی به بانوان در ترویج حجاب تأثیرگذار است

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه می‌توانند در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با استفاده از آیات و روایات نقش آفرینی کنند، خاطرنشان ساخت: معرفی الگوهای تربیتی برای زنان و بیان اثرات حجاب برای این قشر، می‌تواند نتایج مناسبی به همراه داشته باشد؛ چراکه دشمن در هجمه فرهنگی خود مسئله بدحجابی را در رأس برنامه‌های خود قرار داده که دستگاه‌های متولی باید در این زمینه نظارت بیشتری اعمال کنند.

وی به نقش رسانه‌ها در ارتقای آگاهی جامعه در مقابله با هجمه فرهنگی دشمن اشاره کرد و بیان داشت:‌ حوزه‌ها و مدارس علمیه می‌توانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف داشته و نجابت، فرهنگ عزت و کرامت انسانی را به جامعه القاء کنند.

*لزوم توجه به سبک زندگی اسلامی برای مقابله به هجمه دشمنان

مدیر حوزه علمیه استان ایلام اضافه کرد: با توجه به هجمه سنگینی که دشمنان علیه ما وارد کرده‌اند، لزوم توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی بسیار حائز اهمیت است که البته تقویت حوزه‌های علمیه از طرف مسئولین می‌تواند نقش مهمی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

این استاد حوزه عنوان کرد: تا نگرش تقویت حوزه‌های علمیه که یکی از مسایل مهم مبارزه با هجمه فرهنگی دشمن است نباشد، نمی توان آنچنان در مبارزه با این هجمه ها، موفقیت‌های چشم‌گیری داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha