جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجاب و عفاف

حوزه / استاد حوزه علمیه ایلام گفت: رعایت پوشش اسلامی و حجاب افراد باید از سوی خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام محمدچمن کریمی، در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در ایلام  با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن، اظهارداشت: با توجه به هجمه تبلیغاتی که علیه دین از ناحیه دشمن ایجاد شده و از همه مهم‌تر اینکه امکانات گسترده‌ای که در اختیار استکبار جهانی است زمینه نفوذ آنها را در جوامع مختلف فراهم کرده، این وظیفه علمای دینی است که بیش از پیش به این مسئله توجه داشته باشند.

استاد حوزه علمیه ایلام با تاکید بر اینکه این مسئله نیازمند اقدام عملی است، افزود: در بحث مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن، توجه صرف فایده نداشته بلکه باید با کار عملی در این زمینه تلاش کرد تا بتوان جلوی حمله دشمن را گرفت و البته نباید فراموش کرد که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این توجه بیشتر شده ولی به حد کافی نیست و باید این نظم دادن به مرحله مطلوب برسد.

این محقق حوزوی اضافه کرد: تنها راه مقابله با تهاجم دشمنان، مبارزه فرهنگی است و در این زمینه در اولین قدم باید سطح آگاهی خانواده‌ها را ارتقا بخشید چرا که خانواده‌ها، در اولین مرحله مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن قرار دارند.

حجت‌الاسلام کریمی با اشاره به اینکه آینده فرزندان از طریق خانواده روشن می‌شود، عنوان کرد: توجه به معارف دین باید در خانواده‌ها نهادینه شود که نقش مادران در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و در اینجا باید به این روایت مشهور و حدیث قدسی از زبان پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد که خداوند می‌فرماید «ای احمد، اگر وجود شما نبود من این جهان را خلق نمی‌کردم و اگر وجود علی (ع) نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر وجود فاطمه زهرا(س) نبود شما را خلق نمی‌کردم» که در این حدیث، حضرت زهرا (س) مرکز بحث است.

وی با تاکید بر اینکه خلقت جهان از سوی پروردگار هدف‌دار است، ادامه داد: این زن است که وجود نسل‌های آینده را تضمین می‌کند و در حقیقت، تربیت فرزند توسط زن رقم می‌خورد و نباید فراموش کرد که نوع و صفت زن در اینجا محور و مرکز اصلی عالم بشریت است.

این استاد حوزه انسان را گل سرسبد خلقت این عالم دانست و یادآور شد: اگر برای خانواده‌ها جا بیفتد که انسان نزد خداوند از یک جایگاه ویژه‌ای برخوردار است دیگر فکر نمی‌کند که تن به حقارت داده و تحت تاثیر فرهنگ ضد دینی و بیگانه غربی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام کریمی با اشاره به اینکه اگر ما خود را مسلمان می‌دانیم باید در عمل نیز به قوانین و احکام اسلامی و دینی پایبند باشیم، گفت: اساس تربیت فرزندان در خانواده بر عهده زنان است که عفت و حجاب به عنوان محور این مسیر توسط زنان باید در سرلوحه تربیت فرزندان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر زن در خانواده، حجاب و عفاف داشته باشد زمینه تربیتی فرزندان به خوبی ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: در ادامه این مسیر نیز باید به رفتار زن و مرد در خانواده نیز اشاره کرد که به نوبه خود حائز اهمیت است.

این مدرس حوزه با بیان اینکه عمل به قوانین دینی و اسلامی اساس پایداری و مقابله با فرهنگ بیگانه غرب است، ادامه داد: یکی از روش‌های مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، مبارزه فرهنگی است که یکی از ابزارهای آن ایجاد محدودیت در فضاهای مجازی است.

حجت‌الاسلام کریمی با تاکید بر اینکه کار فرهنگی لازمه مبارزه با این وضعیت است، تصریح کرد: از جمله راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی توجه به معارف دینی و اسلامی از سطح مدارس تا دانشگاه است که دستگاه‌های متولی آموزش در کشور باید با ریشه‌یابی علل این امر، زمینه ترغیب دانش‌آموزان به پرداختن به مسایل دینی را فراهم کنند.

وی در پایان تصریح کرد: در مهدهای کودک نیز می‌توان با بیان داستان‌ها و قصص قرآنی کودکان را از همان سنین ابتدایی با مضامین قرآنی و معارف دین آشنا کرد و این امر نیازمند بیان متفاوتی است که کیفیت بیان این مسئله بسیار مورد توجه قرار دارد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha