جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی ـ مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، علم و اخلاق را هویت حوزه انقلابی خواند و تصریح کرد: بنیان علوم انسانی باید در حوزه ریخته شود و با تکیه بر فقه جواهری به قلمروهای نو بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کاشان، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه کاشان، با بیان این که همه حوزویان به درختی به نام حوزه وابسته هستیم و این بالاترین افتخار است، گفت: این مدال را با هیچ چیزی نمی شود معامله کرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه هیچ افتخاری بالاتر از این این نیست که در این دستگاه عظیم جهاد و اجتهاد افتخار خدمت به مکتب اهل بیت(ع) را کسب کرده ایم، اظهار داشت: بالاترین افتخار حوزویان این است که به این دستگاه وابسته اند.

وی با تاکید بر این که طلاب باید حوزه را بشناسند و هویت حوزوی را لمس کنند و به این افتخار ببالند، ابراز داشت: کسانی که این شکوه را درک کنند، حوزوی هستند و اگر کسی این عظمت و شکوه را درک نکند، راه به جایی نخواهد برد.

آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه از افتخار کهنی برخوردار است، گفت: همه حوزه ها یک حقیقت دارند و آن این که از علم، تحقیق و اندیشه و خاستگاه انقلاب عظیم برخوردارند.

*آشنایی با تاریخ حوزه در برنامه های طلاب گنجانده شود

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که استادی که وارد این دستگاه می شود، اولین شرط او شناخت تاریخ حوزه های علمیه در قرون و اعصار گذشته است، ابراز داشت: در برنامه های فرهنگی حوزه باید آشنا سازی با این تاریخ گنجانده شود تا طلاب بتوانند با مطالعه تاریخ علما و دانشمندان اطلاعات خوبی به دست آورند تا ریشه خود را از این حوزه بدانند و قطعا با مطالعه این تاریخ به هویت حوزوی خود دست پیدا خواهند کرد.

*تاکید بر آشنایی با هویت حوزه

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این که هویت حوزه به ابعادی وابسته است، عنوان داشت: مهمترین هویت حوزه علمی، تحقیقی، اخلاقی – تربیتی و اجتماعی - سیاسی است، لذا این هویت را باید در این ابعاد شناخت تا بتوانیم از این طریق به قله های بلند دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر این که در حوزه بعد علمی و پژوهش به هم پیوسته است، افزود: از افتخارات بزرگ حوزه های علمیه این است که علمای بزرگی در آن رشد کرده و به درجات علمی رسیده اند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با بیان این که حوزه بغداد در سخت ترین شرایط افتخار زیادی برای جهان اسلام آفرید، گفت: سید رضی ها، نجاشی ها و ... ستارگان بزرگ بغداد و حوزه های علمیه اند که توانستند کارهای علمی عظیمی انجام دهند و دستاوردهای بزرگی به یادگار گذارند، لذا اگر میراث بغداد را از تاریخ حوزه برداریم، به درجات پایین سقوط خواهیم کرد، چرا که آن همه درجات علمی که در بغداد بوده قابل وصف نیست.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: بغداد شهری است که منصور دوانیقی آن را ایجاد کرده و یک خلیفه در برابر امامت و ولایت بوده، اما علمای بزرگی چون شیخ مفیدها، سید رضی ها و سید مرتضی ها، سند جایگاه عظیمی ولایت را به نفع خود و به نفع حوزه های علمیه فتح کردند، به گونه ای که حتی اهل سنت را تحت شعاع خود قرار دادند.

*طلاب ادامه دهند راه شیخ مفیدها باشند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در تشییع جنازه شیخ مفید هزاران نفر شرکت کردند و این نشان از توان علمی حوزه ها است و امروز شما طلاب باید آن را ادامه دهید تا به افتخارات زیادی برسید.

وی ادامه داد: علامه حلی، شیخ انصاری، ملاصدرا و بزرگان دیگر، در حوزه های فقهی، علمی و حدیثی آثار زیادی را از خود به یادگار گذاشتند و دانشگاه های بزرگ دنیا از هیمن آثار بهره ها می برند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در عصر ما نیز آیت الله حائری بنیانگذار حوزه علمیه قم، علامه طباطبایی ها و امام خمینی(ره) برای هویت حوزه تلاش های زیادی انجام دادند، بنابراین باید این هویت علمی را شناخت.

*ضرورت تولید فکر و اندیشه فقهی و حدیثی

آیت الله اعرافی تصریح کرد: باید علوم اسلامی را گسترش داد و در هر عصری به فکر تولید فکر و اندیشه در عرصه فقهی و حدیثی بود و شما طلاب جوان و اساتید این وظیفه و رسالت سنگین را بر عهده دارید.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که در عصر انقلاب اسلامی و در جهانی شدن گفتمان زندگی می کنیم، ابراز داشت: طلاب امروز با طلاب گذشته فرق می کنند و دلیل آن گشایش علوم مختلف و بی پایان در جلوی روی طلاب امروز است و این امر مسئولیت شما را بسیار خطیر می کند.

*نیازها را بشناسیم

وی تصریح کرد: باید هویت علمی حوزه را به درستی شناخت و گام های درست برداشت و بدانیم در عصری که در آن حضور و قرار داریم چه نیازهایی جلوی روی ما قرار دارد.

آیت الله اعرافی افزود: یکی از افق های پیش رو بحث فقه جواهری است و باید بر تکیه بر فقه جواهری به همان متد، به قلمروهای نو بپردازیم و به نیازهای جدید پاسخ دهیم. البته مراد از نو تکیه بر روش اجتهادی اصیل با تکیه بر فقه جواهری است، لذا باید مرزهای دانش بزرگ فقه را گسترش داد و این امر جز با درس خواندن و برنامه دقیق برای آینده، مسیر نمی شود.

وی، با بیان این که محور دوم در افق جدید در حوزه کلامی و الهیاتی است، ابراز داشت: امروز با دو دهه گذشته فرق های زیادی دارد. در زمانی واقع شده ایم که هجمه های اعتقادی به سمت اسلام روانه است و نمونه آن فضای مجازی است، لذا برای مبارزه با این هجمه ها باید بحث کلام اسلامی و منطق را رشد داده و به قلمرو جدید بپردازیم، این یکی از رسالت های حوزویان در افق جدید حوزه های علمیه است

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: آینده حوزه به شما طلاب است، فیلسوفان، بزرگان و  مجتهدان باید از میان شما برخیزند و این امر نیازمند جهان شناسی است تا بتوانید از مرزهای اسلام دفاع کنید.

وی افزود: اگر روزی علامه طباطبایی از نجف به قم آمد و بنیان فکری ریخت، امروز این امر نیازمند به عمق اندیشی در حوزه تفکر فلسفی و کلام از سوی شما حوزویان است

*بنیان علوم انسانی باید در حوزه ریخته شود

مدیر حوزه های علمیه، افق سوم پیشروی حوزویان را علوم انسانی و اجتماعی دانست و گفت: این علوم در غرب توسعه پیدا کرده و در زندگی بشر رشد یافته و حوزه باید کارهای بزرگی در تولید فکر علوم دینی و انسانی انجام دهد تا بتواند در این عرصه به خوبی پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه در قلمرو علوم انسانی باید تولید فکر دینی کنیم افزود: برای دانشگاه احترام قائل هستیم، اما باید بنیان علوم انسانی در حوزه ریخته شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که یک بخش هویت حوزه، هویت علمی است، اما بخش دیگر هویت اخلاقی است، اظهار داشت: اخلاق یعنی پاکی، خلوص، معرفت و فعالیت در عرصه های دینی و انقلابی. این که مقام معظم رهبری بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه تاکید می کنند یعنی حوزه خاستگاه انقلاب بوده و نباید به خاطر نفوذ از تولید فکر سازنده عقب بمانیم.

*نباید از سنت های حوزه گذشت

عضو جامعه مدرسین حوزه تاکید کرد: در حوزه های علمیه باید از تجربه های جدید استفاده کرد، ولی نباید از سنت های اصیل حوزه گذشت.

مدیر حوزه های علمیه در بخش پایانی سخنان خود خطاب به طلاب گفت: جوانی بالاترین سرمایه شماست باید قدر این فرصت را دانست و از انرژی جوانی برای تولید فکر و اندیشه نهایت استفاده را برد.

وی با بیان این که جوانی یعنی روحیه استقلال خواهی، آرمان گرایی، انتخاب گرایی، ارتباط خواهی و شجاعت، افزود: باید با با تمام سختی ها روبه رو شد تا از این طریق به قله های سعادت برسید.

آیت الله اعرافی به جایگاه حوزه کاشان نیز اشاره کرد و گفت: انتظار در حوزه کاشان زیاد است، زیرا علمای بزرگی از این شهر برخاسته اند و معتقدیم حوزه کاشان و قم به هم پیوسته اند و طلاب کاشان می توانند از ذخایر حوزه قم بهره ببرند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha