پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 391969
۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
خطبه فدکیه

حوزه/ رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در دعوت به توحید و بی اعتنایی به جوّ غالب، قاطع بودند و با کفار برخورد شدید و محکمی داشتند و از آنان می خواستند تا در برابر منطق قوی تسلیم شوند.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در فرازی از خطبه فدکیه، در حضور مهاجرین و انصار شیوه های ابلاغ رسول الله صلی الله علیه وآله را تبیین کردند که برای هر مبلّغی به عنوان کلاس درس به حساب می آید:

این شیوه ها عبارتند از:

ابلاغ رسالت و انذار پیامبر(ص) در شرایطی انجام می گرفت که جوّ غالب جزیرۀ العرب، جهالت و بت پرستی بود، ولی پیامبر (ص) همان جوّ را شکست و شما را نجات داد؛ «فَبَلَّغَ الرِّسَالَةَ صَادِعاً بِالنِّذَارَةِ». آن رسول گرامى پيوسته ابلاغ رسالت نموده و تنذير فرمود.

این ابلاغ رسالت و دعوت به توحید از جانب رسول خدا صلی الله علیه وآله در شرایطی انجام می گرفت که خویشاوندان و نزدیکان آن حضرت مشرک بودند و ایشان با بی اعتنایی به این فضای حاکم، مردم را به خدا پرستی دعوت نمود. «مَائِلًا عَنْ مَدْرَجَةِ الْمُشْرِكِينَ» هميشه با عقيده مشركان مخالف بودند.

رسول خدا صلی الله علیه وآله در دعوت به توحید و بی اعتنایی به جوّ غالب قاطع بودند و با کفار برخورد شدید و محکمی داشتند و از آنان می خواستند تا در برابر منطق قوی، تسلیم شوند؛ «ضَارِباً ثَبَجَهُمْ آخِذاً بِأَكْظَامِهِمْ» و با كردارشان مبارزه مى‏كرد.

آن منطق قوی رسول خدا صلی الله علیه وآله در برابر کفار و بت پرستان حکمت و موعظه بود، یعنی برای کسانی که اهل استدلال بودند و ظرفیت شنیدن برهان را داشتند، استدلال می کرد و آن دسته از مردمی که ظرفیت شنیدن برهان را نداشتند از راه موعظه و خطابه هدایت می کرد. «دَاعِياً إِلَى سَبِيلِ رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ»

همان گونه که ابراهیم خلیل الرحمن خودش بت ها را می شکست، رسول خدا صلی الله علیه وآله نیز در نبرد ها و جنگ های با مشرکان، شرکت کرده و به آنان ضربه وارد می کرد. او بود که سیصدو شصت بت را شکست و جمع مشرکان را از بین برد «يَجُذُّ الْأَصْنَامَ وَ يَنْكُثُ الْهَامَ حَتَّى انْهَزَمَ الْجَمْعُ وَ وَلَّوُا الدُّبُرَ» بتهايشان را شكست و سران كفر را سركوب كرد، تا سرانجام اجتماعشان پراكنده شد و عقب‏ نشينى كردند.

قاطعیت و ایستادگی رسول خدا صلی الله علیه وآله در برابر اهل شرک سرانجام نتیجه و میوه داد تا از دل سیاهی شب، افق دمید و از دورن جهل و خرافات، حق نمایان شد؛ یعنی اسلام و مکتب توحید بر جزیرۀ العرب حاکم باشد «حَتَّى تَفَرَّى اللَّيْلُ عَنْ صُبْحِهِ وَ أَسْفَرَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ وَ نَطَقَ زَعِيمُ الدِّينِ وَ خَرِسَتْ شَقَاشِقُ الشَّيَاطِينِ» تا اينكه صبح حقيقت طلوع كرد و پيشواى دين زبان گشود و تفاله‏هاى شياطين دم فرو بستند.

تحمل رنج ها، مصیبت ها و قاطعیت رسول خدا صلی الله علیه وآله در برابر مشرکان موجب شد تا افراد فرومایه و پست که همه کاره مردم شده بودند، به هلاکت برسند و جبهه واحدی که با اتحاد کفار در برابر اسلام به وجود آمده بود، از هم پاشید شود «وَ طَاحَ وَشِيظُ النِّفَاقِ وَ انْحَلَّتْ عُقَدُ الْكُفْرِ وَ الشِّقَاقِ» و سران اهل نفاق به هلاكت رسيده و كافران نابود شدند.

ثمرۀ شیرین شکست اهل نفاق و کفر آن شد که شما مردم جزیرۀ العرب ایمان بیاورید و کلمۀ «لا اله الا الله» را که کلمه اخلاص است، بر زبان جاری نمایید. همنشین و جلیس انسان های آبرومند، سفیدرو و روزه دار که دارای مقام عبادت و طهارت هستند؛ یعنی عترت پیامبر(ص) شوید «وَ فُهْتُمْ بِكَلِمَةِ الْإِخْلَاصِ فِي نَفَرٍ مِنَ الْبِيضِ الْخِمَاص»

وَ فُهْتُمْ بِکَلِمَهِ الْاِخْلاصِ فی نَفَرٍ مِنَ الْبیضِ الْخِماصِ». و زبان شما با جمعى كه منوّر و عفيف بودند به كلمه اخلاص گويا شد (همان ها كه آيه تطهير در باره آن ها نازل شد).

منبع: «من فاطمه هستم»، سید محمد تقی قادری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha