پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دوره آموزشی فن خطابه

استاد جامعة الزهرا(س) در جمع علاقه مندان به فراگیری فنّ خطابه گفت: مبلّغ تنها با داشتن علم و آگاهی نمی تواند مبلّغ خوبی باشد، بلکه باید ابتدا تخصص تبلیغ را فرا بگیرد تا اثرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، رقیه درویشی در دوره آموزشی فنّ خطابه که با حضور ۲۰ نفر از اساتید حوزه علمیه خواهران استان یزد برگزار شد به بیان ضرورت  شیوه ها و ویژگی های تبلیغ اثر گذار پرداخت .

وی با اشاره به ضرورت کسب تخصص در زمینه تبلیغ اظهار کرد: مبلّغ تنها با داشتن علم و آگاهی نمی تواند مبلّغ خوبی باشد، بلکه باید ابتدا تخصص تبلیغ را فرا بگیرد تا تبلیغ او اثرگذار باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران در تعریف تبلیغ، گفت: تبلیغ، شناساندن خوبی ها و بدی ها و راه رسیدن به آن ها به مردم است و باید مبلّغ بتواند، اندیشیدن و تفکر کردن را به مردم آموزش دهد تا این نکته در وجودشان نهادینه شود که ما آمده ایم تا بندگی خدا بکنیم.

درویشی، تقویت اخلاص، علم و آگاهی، سعه صدر، تواضع، انتقاد پذیری،شهامت و شجاعت، آراستگی ،محبت به مردم،خوش گویی، خوش خویی و خوش بویی را از ویژگی های فردی و اجتماعی لازم برای مبلّغ دانست و به تبیین هر یک پرداخت .

وی بیان حقایق و پرواندن بحث، را از خصوصیات سخن خوب دانست و افزود: با بیان سخن خوب، مبلغ باید مردم را به اقدام و عمل نیک ، برانگیزاند.

استاد حوزه علمیه خواهران در بیان مراحل تبلیغ، اظهار کرد: شناخت محیط تبلیغ، تعیین هدف و ارزیابی از مراحلی از مراحل کار مبلغ است و مهمترین کار مبلّغ باید محور قرار دادن مساجد در عرصه تبلیغ، بیان احکام و در مرحله بعد ارائه محتوای ضروری به جای محتوای غیر ضروری و تکراری باشد .

درویشی با بیان تفاوت های بین سخنرانی و مکالمه، سخنرانی را به انواع مختلف، قضایی، سیاسی، حماسی، مذهبی، تشریفاتی، فاتحه ای و تفرّحی تقسیم کرد و به تبیین و شرایط هر یک پرداخت .

وی، عوامل شور انگیزی در سخنرانی، انواع شروع سخنرانی، ویژگی های مخاطبان به صورت تفکیک سنی و نحوه برخورد با گروه های سِنّی در تبلیغ، نحوه اداره مجلس عروسی و جشن های تکلیف را تشریح کرد.

براساس این گزارش، شرکت کنندگان در این دوره ۱۸ ساعته، موظف به ارائه سخنرانی عملی و فیش محتوای سخنرانی هستند و در صورت کسب نمره لازم، مجوز تدریس فن خطابه به آنان اعطا خواهد شد و با توجه به ظرفیت  و سهمیه اعلامی معاونت آموزش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد، شرکت کنندگان از شهر های یزد، احمد آباد، میبد، اردکان، مهریز، ابرکوه، بهاباد، اشکذر و تفت در این دوره حضور یافتند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha