پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

حوزه/ رئيس مؤسسه موضوع شناسي احكام فقهي گفت: مبلّغ بايد بفهمد كه مخاطبان به دنبال چه هستند و چه انتظاري از واعظ دارند تا با مطرح كردن آنها، پاسخ مناسبي به نيازهاي روز جامعه داده شود.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمد حسين فلاح زاده در جمع اساتيد اعزامي حوزه علميه خراسان، در رابطه با «آشنايي با كتاب فقه 1 و 2 و نحوه محاسبه خمس و زكات و ارث» مطالبي بيان كرد و  با تأكيد بر اين‌كه در تبليغ دين و بيان احكام بايد نياز جامعه را شناخت، گفت: مبلّغ بايد بفهمد كه مخاطبان به دنبال چه هستند و چه انتظاري از واعظ دارند تا با مطرح كردن آن، پاسخ مناسبي به نيازهاي روز جامعه داده شود.

وی ضمن تبيين ضرورت به‌روز شدن احكام فقهي و تطبيق آن با موضوعات مورد ابتلاء، اظهار كرد: سيستم آموزشي و ارزيابي حوزه بايد به گونه‌اي باشد كه فردي كه نمره قبولي در يك موضوع فقهي را كسب كرده است، در ميدان عمل هم به جنبه‌هاي مختلف آن موضوع تسلّط داشته و گره از كار مردم باز كند.

رئيس مؤسسه موضوع شناسي فقهي با بيان اين‌كه يكي از اصول مهم در تدريس، تطبيق حكم بر مصداق است، بر ضرورت به‌روز بودن مثال‌ها در بيان احكام و تنظيم جزوه‌هاي موضوعي تأكيد كرد و ادامه داد: اساتيد حوزه بايد قبل از شروع كلاس روي مثال‌ها و موضوعاتي كه قصد مطرح كردن آن را دارند، به خوبي تأمّل كنند تا مثال‌هايشان به‌روز و مورد ابتلاء باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده با بيان اينكه روحانيت بايد چند گام جلوتر از نيازهاي جامعه حركت كنند، در مورد متون درسي ابراز كرد: كتاب‌هاي درسي بايد سهل باشد تا طلبه براي فهم موضوعات موجود در متون درسي، به استاد خود مراجعه داشته باشد و ورزيده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha