جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 حجت‌الاسلام و المسلمین محمد پیکری

حوزه/مدیر مدرسه علمیه علی بن ابیطالب(ع) تهران، گفت: حضرت جوادالائمه(ع) دستگیری از مردم و کمک به افتادگان را یک قلّه‌ رفتاری برای خودشان تعریف کرده بودند که باعث می‌شد تا همه جوسازی‌ها و دروغ‌گویی‌های حکومت علیه خاندان اهل بیت(ع) برملا شود.

 حجت‌الاسلام و المسلمین محمد پیکری، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام محمدتقی(علیه‌السلام)، به تبیین اوضاع سیاسی و اجتماعی ایشان پرداخت و اظهار داشت: آنچه سبب می‌شود امام نهم در بین شیعیان، به جواد الائمه شناخته شوند این است که با توجه به شرایط آن روز، بخشندگی ایشان در بین سایرِ ویژگی‌های شخصیتی‌شان، تجلی خاصی در بین مردم پیدا کرده بود و موقعیت جامعه به گونه‌ای بوده است که امام جواد(ع) با سخاوت خود به این صفت معروف می‌شوند.

مدیر حوزه علمیه علی‌ بن‌ابیطالب(ع) در تشریح سیره امام جواد(ع) بیان داشت: آن حضرت در راستای مبارزه با حکومت جور و بر اساس فرمایش امام رضا(ع)، دستگیری از مردم و کمک به افتادگان را یک قلّه‌ی رفتاری برای خودشان تعریف کرده بودند، که باعث می‌شد تا همه جوسازی‌ها و دروغ‌گویی‌های حکومت علیه خاندان اهل بیت(ع) برملا شود.

وی افزود: حکومت جائر بنی‌العباس سعی می‌کرد تا مردم را از امید به آینده مأیوس نموده و با ایجاد بدعت در دین موجبات بدبینی مردم به اسلام را ایجاد کنند، تا سطله و حکومت خود را تداوم بخشند. در این میان امام جواد(علیه‌السلام) با روشنگری‌های خویش مردم را به اطمینان و وثوق به خدا دعوت کرده و امید می‌دادند، و به مشکلات و گرفتاری‌های آنان رسیدگی می‌کردند.

استاد حوزه علمیه تهران بیان داشت: امام جواد(عليه‌السلام) همواره مردم را به اعتماد و توکل به خداوند فرا می‌خواندند و می‌فرمود «الثِّقَهُ باللّه تعالى ثَمَنٌ لِكُلِ غالٍ، وسُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ؛ اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى».

مدیر حوزه علمیه علی‌بن‌ابیطالب(ع) تصریح کرد: در واقع یکی از اهداف شوم دشمنان از ناامید کردن آحاد جامعه، ایجاد بی‌اعتمادی در بین مردم نسبت به امام جواد(ع) بود، گفت: آن‌ها می‌خواستند بدین گونه سلطه خود را حفظ کرده، و مردم همواره چشم به دست حاکمیت داشته باشند. ولی امام جواد(علیه‌السلام) با رفتار و گفتار خویش این بصیرت را برای مردم ایجاد می‌کرد که همانا مهدی موعود حق است، و به غیر از خداوند چشم امید به کسی نداشته باشند، و به کذب‌گویی‌ها و بدعت‌های دشمنان اعتنا نکنند.

حجت‌الاسلام پیکری با بیان اینکه امام جواد(ع) یکی از زمینه‌سازان عرض ادب و ارادت شیعیان به ساحت مقدس اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بود، گفت: بر این اساس هر کدام از شیعیان که به دیدن امام(ع) می‌آمدند و از حضرت صله می‌گرفتند، امام به آنان توصیه می‌فرمود تا به همه اجداد و آباء طاهرین ایشان عرض سلام و ادب داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه بزرگترین سیره حضرت جواد(ع) مردمی بودن ایشان است، بیان داشت: آن حضرت با کمک و دستگیری از مردم، راه اجداد طاهرین‌اش را زنده نگه داشت. و بدین وسیله توطئه‌های دشمنان را خنثی کردند. ما روحانیون و طلبه‌ها هم به تأسی از امام جواد(ع) باید سعی کنیم تا بین ما و مردم فاصله نیافتد و خودمان را از مردم بدانیم و مردمی باشیم.

انتهای پیام 42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha