چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/ تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با تاکید بر تدوین نقشه راه زندگی طلبگی، گفت:کار حوزه علمیه فقط آموزش نیست و اگر در کنار علم آموزی و توجه به امور آموزشی حوزه، روحمان آماده و تهذیب نشد، ممکن است به آدم های خطرناکی برای دین تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، امروز در اولین جلسه درس اخلاق حوزه علمیه امام رضا(ع) در سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: حوزه علمیه، خانه امام صادق(ع) است و تحصیل در این مکان مقدس، توفیقی است که امروز نصیب شما طلاب شده است؛ باید قدردان این فرصت و موهبت الهی باشیم و از آن در جهت تکامل حقیقی خود و جامعه گام برداریم.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با بیان این که همه انسان ها باید همواره کارنامه عملکرد خود را بررسی کنند و مثلا ببینند در یکسال گذشته چگونه عمل کرده اند، گفت: طلاب نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید بررسی کنند که مثلا در یکسال گذشته موفق بوده اند و یا نا موفق و در هر صورت، علت آن چیست.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با بیان این که طلاب برای موفقیت و اثرگذاری بیشتر در جامعه باید همواره برنامه داشته باشند و اقدامات و عملکرد خود را طبق برنامه پیش ببرند، گفت: خاصیت برنامه، نظم است و طلاب باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

*طلاب نباید در مقابل مشکلات تسلیم شوند

استاد رشاد با بیان طلاب نباید در انتقادات بمانند و به فرض که این انتقادات صحیح هم باشد، آن قدر ضعیف باشند که تسلیم انتقادات و اشکالات شوند و خودشان برای پیشرفت خود، کاری نکنند، ابراز داشت:  نباید دائما بگوییم اشکالاتی هست و دیگران هم کاری نمی کنند؛ خود ما هم بخشی از دیگران هستیم؛ ما اگر به دیگران دسترسی نداریم، به خودمان که دسترسی داریم و باید برای اصلاح امور، از خودمان شروع کنیم؛ یک طلبه واقعی باید مصلح خود و محیط پیرامونی اش باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مشکل اساسی که وجود دارد و تا آن حل نشود، مشکلات دیگر هم حل نخواهد شد، نداشتن برنامه است، گفت: تا زمانی که برنامه نداشته باشیم، هیچ مشکلی حل نمی شود؛ در این مسیر فرافکنی هم نباید کرد که دیگران و مثلا مدیران باید حتما برنامه ریزی کنند، چرا که خود ما هم باید به نوبه خود، حداقل برای خودمان برنامه زندگی در امور مختلف درسی، اخلاقی، معنوی و ... داشته باشیم.

*استراتژی رسیدن به هدف

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با تأکید بر این که یک فرد، فقط یک فرد نیست، بلکه در صورت شناختن خود، یک سازمان است که می تواند در جامعه اثرگذار باشد، گفت: یک سازمان ابتدا هدف مشخصی می خواهد و اگر هدفی نداشته باشد، به لحاظ علمی و به لحاظ عقلی اصلا سازمان نیست، چرا که یک سازمان واقعی و موفق، مجموعه ای است که یک هدف مشخص را دنبال می کند.

استاد رشاد ادامه داد: همچنین یک سازمان، بعد از مشخص کردن هدف و غایت خود، برای رسیدن به آن، سیاستگذاری و چارچوب مشخصی می خواهد و البته پس از آن نیز، باید راهبردی مبتنی بر بایدها و نبایدها را برای خود تعریف کند که از سیاستگذاری تعیین شده عدول نکند و در نهایت هم باید برنامه مشخصی برای عمل به آن راهبردهای مشخص شده و عمل به آن بایدها و نبایدها برای خود تعریف کند.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران تأکید کرد: اگر یک فردی بر اساس هدف مشخصی که برای خود تعیین کرده، سیاستگذاری مشخصی داشته باشد و برای عدول نکردن از آن سیاستگذاری و چارچوب تعریف شده برای رسیدن به هدف، بایدها و نبایدهایی را به عنوان راهبرد برای خود تعریف کند و در نهایت هم برنامه مشخصی برای عمل به آن بایدها و نبایدها داشته باشد، خودش به تنهایی یک سازمان واقعی و مساوی با یک جامعه است.

*امام خمینی(ره) یک جهان شد

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با تأکید مجدد بر این که یک فرد و یک انسان، یک سازمان است، اشاره ای به آیات قرآن کریم کرد و گفت: مگر نه این که قتل یک نفر در قرآن کریم مساوی با قتل همه جامعه مطرح شده و از آن طرف، احیاء یک نفر، احیاء یک جامعه دانسته شده است؟

وی افزود: امام خمینی(ره) یک نفر بود، اما اثرات بسیار زیادی در جهان گذاشت؛ یعنی حضرت امام(رض) یک نفر بود، اما یک جهان شد؛ امام خمینی(ره) تکثیر شد و امروز اندیشه های او را در لبنان، عراق و ... می بینیم.

*طلاب و حوزه نباید فقط به بحث آموزشی تمرکز کنند

استاد رشاد در ادامه با بیان این که طلاب علوم دینی فقط نباید به بحث آموزشی تمرکز کرده، بلکه باید به مسائل دیگری چون مسائل اخلاقی و تهذیبی نیز توجه کنند، اظهار کرد: یک طلبه باید بررسی کند که در سال گذشته چه مقدار نماز شب خوانده و چه مقدار توسل به اهل بیت(ع) داشته و بر اساس این تفکر برنامه ریزی برای امسال داشته باشد.

*طلاب از سرمایه جوانی نهایت استفاده را ببرند

وی با بیان این که کار حوزه علمیه فقط آموزش نیست، بلکه طلبه باید با ورود به حوزه، به همه کمالات که فقط یک بخش آن «علم آموزی» است، دست پیدا کند، گفت: این که فقط مشکلات و انتقادات را به گردن این و آن بیاندازیم، منطقی نیست و خودمان هم باید برای خودمان برنامه داشته باشیم؛ در روز قیامت جزء اولین سؤالاتی که خداوند از انسان ها می پرسد این است که جوانی ات را در چه راهی صرف کردی؟ شما طلاب جوان، باید بدانید که در بهار عمر خود سرمایه عظیمی به نام جوانی را در اختیار دارید که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست؛ خوش به حال شما که فرصت جوانی را امروز در اختیار دارید؛ فرصتی که من دیگر شانس برگشتن به آن را ندارم.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با بیان این که طلاب باید برای خود برنامه ای به عنوان نقشه راه زندگی و طلبگی داشته باشند، گفت: اگر نمی دانیم به کجا می خواهیم برویم و هدف مان چیست، حرکتی نکنیم و راه نرویم بهتر است، چرا که ممکن است راه مان بیراهه باشد؛ بنابراین اولین مسئله ما باید مشخص بودن هدف و پس از آن داشتن برنامه باشد.

وی خطاب به طلاب تأکید کرد: در همین ابتدای سال تحصیلی 96-95 هدف گذاری کنید که از کجا به کجا می خواهید برسید؛ برای مثال شروع به نوشتن کنید و در یک ستون نبایدها و در یک ستون بایدهای زندگی خود را بنویسید و بر اساس همان بایدها و نبایدها، هدف و غایت خود را دنبال و زندگی خود را منطبق با برنامه کنید.

*قداست مرجعیت

استاد رشاد با تأکید بر این که طلاب جوان باید در کنار امور آموزشی، به مسئله تهذیب و مباحث اخلاقی اهمیتی ویژه بدهند، گفت: مراجع تقلید بزرگ مان را نه فقط به عنوان افراد با سواد، بلکه به عنوان انسان های با تقوایی می شناسیم و اصولا مگر می شود هر کسی با سواد شد، مرجع تقلید شود؟ قطعا این طور نیست؛ اگر ما امروز مراجع تقلید مان را به قداست و قدسیت می شناسیم، به این دلیل است که نه فقط با سواد، که به تقوا آن ها را می شناسیم؛ بسیاری از این بزرگان با هدایت های شخص حضرت حجت ابن الحسن(عج) مسئولیت مرجعیت را پذیرفته اند.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران افزود: اگر در کنار علم آموزی و توجه به امور آموزشی حوزه، روحمان آماده و تهذیب نشد، ممکن است به آدم های خطرناکی تبدیل شویم و ممکن است همین حوزه علمیه ای که آمده تا ترویج دین کند، به خطری برای دین تبدیل شود؛ و این وقتی است که تهذیب، توسل به اهل بیت(ع) و توکل به خداوند نباشد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران تأکید کرد: با توجه به اهمیت موضوعات مطرح شده، باید مشخص کنیم که چه برنامه ای در طول یک سال آینده در زمینه های تهذیب و اخلاق، انس با اهل بیت(ع) و توسل به آنان، انس با قرآن، و ارتقای ایمانی خود داریم.

*حق الناس با شهادت هم از بین نمی‌رود

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر رعایت حق الناس، گفت: طلاب جوان توجه داشته باشند که حق الناس از مهمترین مسائل و مسئله ای است که با استغفار به درگاه الهی حل نمی شود؛ حق الله را ممکن است خداوند ببخشد، اما حق الناس، شرایطی متفاوت دارد.

استاد رشاد، افزود: در همین مسئله حق الناس، مثلا اگرچه شهادت بالاترین مقامی است که یک انسان می تواند کسب کند و در روایت داریم که هیچ فوض و سعادتی بالاتر از شهادت نیست، اما همان شهید در روز قیامت مورد سؤال قرار می گیرد که با حق الناس چه کرده ای؟ حتی پیامبر اسلام(ص) در راستای اشاره به رعایت حق الناس، تأکید دارد که معلوم نیست شهدای صدر اسلام با آن مقام و مرتبه، یکمرتبه روانه بهشت شوند.

*شهدای مدافع حرم قهرمان قهرمانان هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: حالا که بحث شهدا پیش آمد باید به این نکته اشاره کنم که به نظر من، شهداء قهرمان جهان بشریت هستند اما شهدای مدافع حرم، قهرمان قهرمانان هستند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) خطاب به طلاب جوان گفت: همواره آخر شب ها و قبل از خواب، عملکرد روزانه خود را بررسی کنید و برای مثال ببینید آیا در طول روز، حرف بیهوده ای زده اید؟

رئیس شورای حوزه علمیه تهران در پایان افزود: شما طلاب جوان برای خودتان، همانند سازمان ها و نهادهای مختلف، افق چشم انداز داشته باشد و مثلا بگویید که 5 سال آینده می خواهم به کجا برسم.

انتهای پیام ۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha