جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه

حوزه/ حوزه در برابر دولت ها و جریانات، آزاد و مستقل است و هرجا که نیاز باشد، مشوق و همچنین ناقد خواهد بود؛ اما در عین حال نظام را از خود می داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه که در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، اظهار داشت: ما حوزه ایم و حوزه نهادی برآمده از فلسفه بزرگ تبلیغ دین و دفاع از ارزش های متعالی الهی است، حوزه هویتی ثابت، پایدار و عظیم دارد و همه ما باید به این هویت ها افتخار کرده و از آن صیانت نماییم.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این مطلب که تمام بزرگان دین بر این اصل مهم تأکید دارند، خاطرنشان ساخت: در ملاقات های اعضای شورای عالی حوزه با مراجع عظام تقلید، تمام این بزرگان بر عظمت، هویت، اصالت و سنت های دیرپا و مهم حوزه تأکید داشته اند، ما باید حوزه را ملجأ و تاریخ خود دانسته و مفاخر بزرگ حوزه های علمیه را استاد معنوی و اخلاقی خود بدانیم.

حوزه متکی برمرجعیت، علما و اساتیداست

رئیس جامعه المصطفی بیان داشت: حوزه نهادی خودبنیان و متکی بر مرجعیت، علما و اساتید بزرگوار است که همراه با نظام اسلامی بوده و دلداده به انقلاب می باشد. مدرسه علمیه فیضیه در دل خود تاریخ بزرگی دارد که مهم ترین آن انقلاب اسلامی است که معادلات مادی جهان امروز را تغییر داده است؛ حوزه ما از گذرگاه های مدینه، کوفه، بغداد، حله و نجف عبور کرده و امروز در این منزلگاه بزرگ به نام قم استقرار یافته است، این تاریخ بزرگ با آن مفاخر بزرگ، متکلمان، فیلسوفان و فقیهان، سابقه و هویت ماست که باید از آن صیانت نماییم.

باید سنت ها آداب حوزه را تقویت نماییم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ذره ای از تعالی حوزه به معنای ذاتیات و حقیقت های ناب آن را مورد خدشه قرار نخواهیم داد و در این راه باید سنت ها آداب حوزه را تقویت نماییم؛ حوزه مکانی برای تهذیب نفس و تزکیه اخلاقی است،اگر از تهذیب نفس فاصله گرفته و روح معنویت و عبودیت خدا در درس و تحصیل، جلوه گر نباشد، از معنای اصلی حوزه فاصله گرفته ایم،  حوزه جایگاه عبودیت خداست و درس های ما باید جلوه گاه انوار معرفت، معنویت، عبادت و طهارت باشد، تقاضای ما از اساتید آن است که این بُعد اخلاقی حوزه را پاس داشته و بر آن تکیه نمایند.

مدیر حوزه های علمیه  با بیان این که حوزه جایگاه علم دین و معارف الهی است و این بُعد باید تقویت شود،تصریح کرد: تحصیل و جدیت در آن و همچنین زنده نگاه داشتن سنت هایی همانند مباحثه و ارتباطات میان شاگرد و استاد می تواند عرصه تحصیل، علم و دانش را در حوزه گسترش دهد.

آیت الله اعرافی با بیان این که طلاب باید سطوح ابتدایی حوزه را جدی گرفته و اساتید و مسئولان نیز آن را مهم بشمارند اظهار داشت: ما میراث دار بزرگانی هستیم که جواهرها، رسائل ها و مکاسب ها نوشته و کتبی تفسیر، کلامی، فلسفی و ... از خود به جای گذاشته اند.

مواجه با نیازهای بزرگی در جهان و ایران هستیم

وی ابراز داشت: امروز مواجه با نیازهای بزرگی در جهان و ایران بوده که باید در بستر معارف اسلامی پاسخ داده شده و همه بر آن اهتمام داشته باشیم؛ چراکه ما امروز حوزه ای هستیم که در برابر نیازهای بین المللی قرار داشته و باید پاسخگو باشیم؛ ما این تعهد را می دهیم که در خدمت به حوزه و رشد روز افزون آن مانند گذشته در خدمت بوده و همچنین انتظار ما از حوزویان، همدلی، همراهی، وحدت و هم افزایی است و از مراجع عظام تقلید، راهنمایی و حمایت است؛ چراکه انتظار است که بتوانیم قله های بلندی را به درستی تصویر کرده و قدم های جدی برداریم.

حوزه در خدمت اسلام و نظام است

رئیس المصطفی بیان داشت: حوزه نیازمند به هم افزایی، همدلی و مشارکت فکری داشته و این حوزه باید در خدمت اسلام و نظام اسلامی باشد؛ حوزه در برابر دولت ها و جریانات، آزاد و مستقل است و هرجا که نیاز باشد، مشوق و همچنین ناقد خواهد بود؛ اما در عین حال نظام را از خود می داند،  باید بر پایه فقه، اصول و منهج قدیم اجتهاد، به عرصه های جدید پرداخته و نور تحصیل، تهذیب و جدیت را پیشروی راه خود قرار دهیم.

مدیر حوزه های علمیه در پایان با تأکید بر اینکه حوزه، تکفیر، اختلاف مذهبی، جنگ و نزاع را نمی پسندد، خاطرنشان ساخت: حوزه علمیه قم، نماد تبلیغ معارف اهل بیت(ع) و همچنین نماد همبستگی امت اسلامی و مبارزه با مستکبران است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha