پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ حاشیه های مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه

حوزه/ آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه در مدرسه فیضیه همراه با حواشی جالبی از بازار داغ تبریک تا طنین شعار مرگ بر آل سعود بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سال تحصیلی حوزه های علمیه صبح امروز در مدرسه فیضیه خاستگاه انقلاب اسلامی آغاز شد.

راهروهای مدرسه فیضیه امروز با آغاز سال تحصیلی، روز پرترافیکی را پشت سر گذاشتند.حاشیه های مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه

تغییر و تحولات در حوزه به خصوص در بخش مدیریت یکی از سوژه های داغ صحبت طلاب در هوای گرم حیاط مدرسه فیضیه بود.

تعدادی از خبرنگاران رسانه های حوزوی و صداوسیما در مسیر منتهی به محل مراسم حضور داشتند و با مسئولان و اساتید حوزه دقایقی مصاحبه می کردند.

آیات حسینی بوشهری، مقتدایی، خاتمی، اعرافی، غروی، کعبی ، حجج اسلام والمسلمین فرخ فال ، عماد، حسینخانی و جوادی از جمله چهره های حوزوی شناخته شده ای بودند که پاسخگوی سوالات رسانه ها در خصوص آغاز سال تحصیلی شدند.

آیت الله اعرافی مدیر جدید حوزه های علمیه پیش از ورود به محل برگزاری مراسم، ابتدا از عدم پاسخ به سوال خبرنگاران عذرخواهی کرد که با اصرار خبرنگاران، وی درباره مهم ترین رویکرد مدیریت جدید حوزه توضیحات مختصری ارائه کرد.

*ابلاغ سلام گرم آیت الله العظمی مکارم به حضرت آیت الله جوادی

جمعی از طلاب هنگام ورود و خروج بزرگان حوزه از مدرسه فیضیه، آنها را همراهی می کردند؛ حضرت آیت الله العظمی مکارم هنگام خروج از محل برگزاری مراسم با حجت الاسلام والمسلمین جوادی فرزند آیت الله العظمی جوادی آملی مواجه شدند که از وی خواستندحاشیه های مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه سلام ویژه ایشان را به این مرجع تقلید ابلاغ کند.

همچنین در حین حرکت آیت الله العظمی مکارم تعدادی از طلاب سوالات خود را از این مرجع تقلید مطرح می کردند و ایشان پاسخگوی پرسش طلاب بودند.

وزیدن عطر تحصیل و علم و بازگشایی حجره های مدرسه فیضیه از دیگر حاشیه های مورد توجه این مراسم بود؛ بسیاری از طلاب که در ایام تابستان به شهرهای خود بازگشته بودند و به امر تبلیغ اهتمام داشتند، با مشاهده هم مباحثی­ای­های خود، یکدیگر را در آغوش گرفته و آغاز سال تحصیلی را تبریک می گفتند.

در مراسم آغاز سال تحصیلی، بعد از قرائت قرآن و مدیحه سرایی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، آیت الله استادی دبیر شورای عالی حوزه به سخنرانی پرداخت که بیشتر سخنان وی بر محور اخلاق و تاکید "طلاب به اخلاص و قرائت قرآن" و "اساتید به بیان حدیث در کلاس ها" بود.

*توصیه آیت الله استادی به طلاب

دبیر شورای عالی حوزه در بخشی از سخنان خود در توصیه ای به طلاب گفت: در طول هشتاد سال عمری که از خداوند گرفته ‌ام مسئولیت‌ های متعددی را تجربه کردم اما هر آنچه برای خدا در این سال ‌ها انجام دادم به درد خورده است.               

*قدردانی مدیر جدید حوزه از مدیر سابق

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه نیز در آغاز سخنان خود از تلاش همه کسانی که در پیشبرد اهداف حوزه نقش داشتند به خصوص آیت الله حسینی بوشهری مدیر سابق حوزه به عنوان شخصیتی که سال ها در خدمت آرمان های حوزه بود و گام های بزرگی را برای پیشرفت حوزه برداشت، قدردانی کرد و از خداوند برای زعمای بزرگ حوزه طلب علو درجات کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان، از تعهد خود برای تلاش و خدمت به حوزه سخن گفت و خواستار یاری و کمک بزرگان و فعالان حوزه برای پیشبرد اهداف حوزه های علمیه شد.

پررنگ ترین محور سخنان مدیر جدید حوزه های علمیه، تاکید بر پیشرفت حوزه ضمن حفظ اصالت و تاریخ درخشان این مرکز شیعی بود.حاشیه های مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه

*قیام طلاب به احترام آیت الله العظمی مکارم

هنگام ورود و آغاز سخنرانی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، طلاب حوزه به احترام این مرجع تقلید قیام کرده و برای سلامتی امام زمان(عج) و بزرگان دین صلوات فرستادند. 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی سخنران ویژه مراسم آغاز سال تحصیلی، در بخش های مختلف سخنان خود بر لزوم توجه طلاب به علم آموزی، تقویت اخلاق در حوزه، پرهیز از مدرک گرایی، پاسخگویی به شبهات و دفاع از مکتب اهلبیت(ع)، حفظ سرمایه بزرگ حوزه، توجه دولت ها به حوزه، ایجاد منابع مالی مستقل برای حفظ استقلال حوزه، مراقبت طلاب از خطرات فضای مجازی، کمک به وحدت مسلمین و پرهیز از اختلاف و بر هجرت اساتید و طلاب به شهرستان ها تاکید کردند.    

*طنین شعار مرگ بر آل سعود

ایشان در بخشی از سخنان خود به فتنه انگیزی سعودی ها در منطقه و تربیت طلاب حوزه های علمیه عربستان بر محور تکفیر و خشونت اشاره داشتند و گفتند: «ما به جهانیان نشان خواهیم داد که سرچشمه خونریزی ‌ها و خشونت ‌ها چه کسانی هستند» که طلاب حوزه علمیه قم ابتدا با «تکبیر» سخنان این مرجع تقلید را تایید کرده و سپس با شعار «مرگ بر آل سعود»، اقدامات وحشیانه و فتنه انگیزانه رژیم آل سعود را محکوم کردند.

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود با قدردانی از زحمات شورای عالی حوزه و خدمات آیت الله حسینی بوشهری به حوزه، برای آیت الله اعرافی مدیر جدید حوزه در مسیر خدمت به اهلبیت(ع) و جامعه آرزوی توفیق کردند.

 

 

گزارش: محمدمهدی عنایت پور

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha