پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه / نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مرحوم آیت الله مهدوی کنی الگوی مناسبی برای طلاب و اساتید حوزه است، زیرا او تنها به سمت استادی دست نیافته بود بلکه در نظام الهی و ولایی نیز تاثیرگذار بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مرتضی مقتدایی صبح امروز در همایش فقه حکومتی از دیدگاه فقیه بصیر مرحوم آیت الله مهدوی کنی که در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد، با تسلیت شهادت امام سجاد(ع)، اظهار داشت: این امام معصوم در دوران زندگی متحمل سختی ها و رنج های فراوانی بودند؛ داستان غم انگیز کربلا و غم شهادت پدر، برادران، عموها و اصحاب ایثارگر حضرت سیدالشهدا(ع) و از سوی دیگر دوران اسارت در شام از جمله سختی های دوران حیات ایشان بود.

امام سجاد(ع) عزت و کرامت خود را در همه مصیبت ها حفظ کردند

وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) عزت و کرامت خود را در همه مصیبت ها حفظ کردند و رسالت خود را برای زنده نگاه داشتن شهادت امام حسین(ع) و تاثیرگذاری قیام کربلا به حد کامل ایفا کردند.

دبیردوم شورای عالی حوزه افزود: در مسجد جامع شام که یزید برای ابراز قدرت خود آن جلسه را برپا و خطیبی را از درباریان دعوت کرده بود تا در مدح و ثنای آل امیه سخن بگوید، امام سجاد(ع) اجازه صحبت خواستند و بعد از مخالفت های زیاد، ایشان اجازه صحبت یافته و خطبه کم نظیری را در باب مظلومیت امام حسین(ع) ایراد فرمودند و همه حضار را تحت تاثیر قرار دادند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به اینکه دوران بعد از اسارت برای امام سجاد(ع) سخت بود، گفت: در اوج دوران آل امیه، امام سجاد(ع) محبوس در منزل بودند و با این وجود، تعدادی از فقها توانستند از دریای علوم بی کران ایشان بهره مند شوند.

امام سجاد(ع) شاگردان زیادی تربیت کردند

وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) به رغم حصر در منزل، بیش از صدوهفتاد شاگرد مبرز تربیت کردند که بخشی از آنها در زمره برترین شاگردان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) قرار گرفتند.

آیت الله مهدوی از حق داران حوزه های علمیه بود

قائم مقام جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله مهدوی از حق داران حوزه های علمیه بود، افزود: این مرد بزرگ لایق برگزاری چنین همایشی در حوزه های علمیه بود.

آیت الله مقتدایی با اشاره به جایگاه اهل علم در روایات ائمه معصومین(ع)، گفت امام صادق(ع) می فرمایند کسی که برای خدا تحصیل علم کرده و به دستورات الهی و ان علم عمل کند و به دیگران تعلیم دهد در ملکوت آسمان ها به عنوان «عظیم» یاد می شود.

وی تصریح کرد: آیت الله مهدوی کنی از مصادیق روشن حدیث مذکور بودند و ان شاءالله از ایشان به عنوان عظیم در ملکوت آسمان ها یاد می شود.

عضو خبرگان رهبری افزود: حضرت آیت الله. مهدوی کنی بدون هیچ امتیازخواهی با روش زاهدانه از اساتید و مراجع بزرگ حوزه بهره برد و مدتی در درس آیت الله العظمی بروجردی شرکت داشته و از شاگردان ممتاز درس امام راحل(ره) بودند و در بحث فلسفه از علوم علامه طباطبایی(ره) بهره گرفت.

آیت الله مقتدایی با تاکید بر اینکه آیت الله مهدوی کنی به علم خود عمل می کرد، ابراز داشت: ایشان بعد از دوران طلبگی در مدرسه مروی تدریس داشت و این مدرسه علمیه را نظارت و مدیریت می کرد.

وی با اشاره به اینکه تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) از جمله خدمات ماندگار آیت الله مهدوی کنی بود، اظهار داشت: این دانشگاه با دانشگاه های دیگر متفاوت است و علاوه بر اینکه درس های حوزوی در آن تدریس می شود، شاگردان این دانشگاه خدمات ارزشمندی به نظام اسلامی ارائه داده است .

دبیردوم شورای عالی حوزه تصریح کرد: فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) علاوه بر اینکه دانشجو هستند، طلبه نیز می باشند و این مسئله به همت آیت الله مهدوی کنی محقق شد.

آیت الله مهدوی کنی فرد انقلابی تاثیرگذار در نظام بود

آیت الله مقتدایی با تاکید بر اینکه آیت الله مهدوی کنی فرد انقلابی تاثیرگذار در نظام بود، اظهار داشت: ایشان همواره همراه و حامی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بود و به بهترین نحو مسئولیت های خود را ایفا کردند.

وی تصریح کرد: ایشان با وجود مقام علمی بلندی که داشت در برابر مقام معظم رهبری فروتنی می کرد و علاقه مند به نظام و رهبری بود.

قائم مقام جامعه مدرسین افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) محقق،  انقلابی و مبلغ اسلام و نظام هستند.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: آیت الله مهدوی کنی الگوی مناسبی برای طلاب و اساتید حوزه است زیرا فقط دستیابی به سمت استادی کافی نیست و باید در نظام الهی و ولایی نیز تاثیرگذار بود.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha