جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی

حوزه/ معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه فقه حکومتی باید نظریه دولت اسلامی را مطرح کند، گفت: تا وقتی نظریه دولت ارائه نشود نمی توانیم بگوییم فقه حکومتی به وظیفه خود عمل کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین  نجف لک زایی پیش از ظهر امروز در همایش فقه حکومتی از دیدگاه فقیه بصیر مرحوم آیت الله مهدوی کنی که در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد، با تسلیت شهادت امام سجاد(ع) و گرامیداشت آیت الله مهدوی کنی، در بخش نخست سخنان خود اظهار داشت: رابطه علما و پادشاهان صفوی از نوع «واهمگرایی» بوده است؛ برخی می گویند هرچه پادشاهان می گفتند، علما می پذیرفتند در حالی که اطلاعات تاریخی نشان می دهد تعدادی از علما شهید و تبعید شدند. 

وی افزود: برخی نیز گفته اند علما انقلابی بوده اند و با پادشان صفوی ارتباطی نداشتند در حالی که برخی علما منصب شیخ الاسلامی و مقامات مختلف داشته اند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی تصریح کرد: به طور بنیادین علمای شیعه نسبت به شاهان صفوی واگرا بودند زیرا علمای شیعه قائل به امامت هستند و بر این اساس نمی توانند به سلطنت و خلافت مشروعیت بدهند اما به لحاظ روبنایی همگرا بودند و می توانستند همکاری در حکومت داشته باشند.  

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به اینکه برخی می گویند تقدیر بعضی علما در ابتدای کتاب خود از سلطان های عادل چگونه توجیه می شود، اظهار داشت: ارزیابی این عدالت نسبت به حوزه قوانین، رفتارها، ساختارها و برخوردهای اجتماعی است و علما در این زمینه همگرایی داشته اند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رابطه دین و دموکراسی، اظهار داشت: مرحوم آیت الله مهدوی کنی تاکید داشت جایگاه رهبری و امامت را از بحث دولت سازی باید تفکیک کرد زیرا امام مسلمین، امام است و مشروعیت الهی دارد.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: امام مسلمین وقتی دولت سازی می کند، در این امر، نظمی را متناسب با اقتضائات برقرار می کند.

وی  با تاکید بر اینکه باید میان امامت و رهبری با دولت سازی تفکیک داشته باشیم، گفت: در صدر اسلام، وقتی پیامبر(ص) مبعوث شد و 13 سال در مکه بودند دولت نداشتند اما یکی از شئون پیامبر دولت سازی است؛ اگر دولتی بخواهد ایجاد شود باید پیامبر(ص) آن را راه اندازی کند و ایشان این دولت را در مدینه ایجاد کرده است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: وقتی پیامبر(ص) دولت سازی می کند به رعایت اقتضائات آن نیز می پردازد و معادله ای میان قدرت و تکلیف برقرار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با تاکید بر اینکه فقه حکومتی باید نظریه دولت اسلامی را مطرح کند، گفت: به نظر بنده بحث نظام امامت و رهبری روشن است و باید از آن عبور کنیم اما در بحث دولت سازی که مسائلی مطرح است باید به تبیین اندازه، حدود، وظایف و قلمروی دولت پرداخت.  

وی با اشاره به اینکه دیگران به ارائه نظریه دولت های خود پرداخته اند، اظهار داشت: ما در آغاز راه ارائه نظریه دولت اسلامی هستیم و هنوز نظریه دولت را به معنای سامان اداره جامعه بیان نکرده ایم؛ تا وقتی نظریه دولت ارائه نشود نمی توانیم بگوییم فقه حکومتی به وظیفه خود عمل کرده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این همایش طلیعه ای در راستای تامل، تحقیق و توجه جدی به سیره حکومتی مرحوم آیت الله مهدوی کنی باشد و بتوانیم نظریه دولت را از میان دیدگاه های فکری ایشان استخراج کنیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha