چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه آیت الله مهدوی کنی بر لزوم فراجناحی بودن روحانیت تاکید داشت، گفت: ایشان اصرار داشت روحانیت فرا حزبی و جنبه پدری داشته باشد و ضمن حمایت از نظام اسلامی، به نصیحت مشفقانه بپردازد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی  امروز در همایش فقه حکومتی از دیدگاه فقیه بصیر مرحوم آیت الله مهدوی کنی که در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد، بر لزوم برگزاری بزرگداشت آیت الله مهدوی کنی به طور گسترده در حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: یکی از حق های بزرگ آیت الله مهدوی کنی بر حوزه های علمیه این است که همایش عظیمی با بسته جامع معارف اسلامی که بخشی از آن فقه حکومتی باشد، برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های مهم آیت الله مهدوی کنی اسلام شناسی اصیل برگرفته از مکتب جامع فکری امام خمینی(ره) بود، تصریح کرد: اندیشه حکومت در نظر و عمل با کارکرد و رفتار آیت الله مهدوی کنی عینیت بخشیده شده و وقتی از فقه حکومتی در اندیشه ایشان صحبت می کنیم رویکرد نظری و عملی را باید همزمان بررسی کرد.

عضو جامعه مدرسین افزود: یکی از ابعاد تبلور یافته در فقه حکومتی آیت الله مهدوی کنی که جنبه نظری و عملی داشت، فقه رفتار سیاسی است که امروز به این مسئله در جریان های حاکم سیاسی نیازمند هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی به نقش آیت الله مهدوی کنی در تدوین منشور اصولگرایی اشاره داشت و گفت: این منشور فقط جنبه عملی و سیاست روز نداشت بلکه جنبه نظری داشت و مجموعه مسائلی را در قالب بایدها و نبایدهای ابعاد فقه رفتار سیاسی مطرح می کند که مبانی فقهی و معارفی آن را باید بیان کرد.

وی افزود: آیت الله مهدوی کنی در برخی برنامه ها که به تبیین منشور اصولگرایی می پرداخت، تاکید می کرد «تاریخ نشان داده روحانیت در هرکجا با بصیرت و وحدت وارد شده، نتیجه خوبی داشته و در مواقعی که وارد قضایا نشده و یا در نیمه مسیر، آن را رها کرده نتیجه لازم حاصل نشده است».

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در راستای تهدیدزدایی باید بدانیم تهدیدات اصلی از بیرون کشور نیست، گفت: آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و تهدیدات نظامی هم برای آنها حاصلی ندارد؛ گروه های سلطنت طلب، معاند و منافق هم نمی توانند کاری کنند.

این عضو جامعه مدرسین افزود: آنچه امروز برای حفظ و تداوم نظام اسلامی از اهمیت برخوردار است و بستگی به رفتار گروه های خانواده انقلاب اسلامی دارد، عزم و اراده ملی بر پایه باورها و ارزش های اسلامی با محوریت روحانیت و حرکت در مسیر ولایت است تا بتوانیم این نظام را صیانت کنیم و این مسئله دغدغه آیت الله مهدوی کنی بود.

*فقه حکومتی فقه اقامه حکم الله در سپهر سیاست است

حجت الاسلام والمسلمین کعبی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه فقه حکومتی، فقه اقامه حکم الله در سپهر سیاسی است، ابراز داشت: آنچه که دغدغه امام راحل(ره)، شاگردان ایشان و اندیشه رهبری است، اقامه حکم الله در سپهر سیاست و عینیت بخشیدن به امامت در جامعه است.

وی با بیان اینکه توحید، عدل و تقوا سه ویژگی مهم فقه مبتنی بر اقامه دین است، گفت: همچنین محور دیگر تحقق فقه حکومتی "مدیریت جهادی و توجه به جهاد" با مولفه های آن در رفتار سیاسی انقلاب و نظام است.

عضو جامعه مدرسین افزود: یکی از مولفه های مهم جهاد "تولید قدرت و به کارگیری قدرت" در جهت مصلحت اسلام و مسلمین در برابر دشمنان اسلام تحت پرچم رهبری با کفایت در عصر غیبت است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی محور دیگر تحقق فقه حکومتی در رفتار سیاسی را پیوند عمیق امامت و امت عنوان کرد و ابراز داشت: امام راحل می فرمود بدون پشتیبانی مردم نمی توان کاری کرد و یکی از هنرمندی های رهبر معظم انقلاب این است که همه اقشار را به صحنه می کشاند و در مسیر نظام راهبری می کند.

وی با بیان اینکه رفتار سیاسی سیاستمداران در تحقق حیات طیبه و سبک زندگی اسلامی تاثیرگذار است، گفت: رویکرد ساخت جامعه بر مبنای ایمان و عمل صالح، فقرزدایی، مسئولیت همگانی در ترویج باورها و ارزش های اسلامی و مبارزه با مظاهر فساد و تباهی از جمله مسائلی است که فقه حکومتی در رفتار سیاسی تبیین می کند.    

عضو خبرگان رهبری افزود: معرفت و ایمان، بصیرت عمیق، ولایت محوری، فقاهت و تشرع، امانت داری، صداقت، عزت، مصلحت، حکمت، هویت، کرامت، وحدت، شجاعت، عدالت، امر به معروف و نهی از منکر، برائت از دشمنان و استکبارستیزی، همگرایی جهت تقویت نظام اسلامی و مقابله با آسیب ها و چالش ها ویژگی یک سیاستمدار اسلامی بر پایه فقه اسلامی است.

*پرهیز از نافرمانی ولایت فقیه سرلوحه منشور اصولگرایی است

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان اینکه اعتقاد و التزام به اسلام، جمهوری اسلامی، قانون اساسی مترقی، سیره امام و ولایت فقیه از مهم ترین اصول پایه منشور اصولگرایی است، گفت: در سرلوحه نبایدهای منشور اصولگرایی بر لزوم پرهیز از نافرمانی صریح، ضمنی وپنهانی با اوامر و تدابیر رهبری تاکید شده است.

*برخی افراد در صحنه مدیریت کشور به مبانی رهبری بی توجه هستند

وی افزود: امروز متاسفانه باب شده که برخی افراد اسم رهبری را به کار می برند  اما در عمل، صحنه اجرا و مدیریت به اوامر رهبری بی توجهی می کنند و گاهی در مقابل آن می ایستند و این خلاف اصول اسلامی است.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه همچنین در منشور اصولگرایی بر لزوم پرهیز از بی توجهی به سرمایه انسانی کارامد و به کارگیری افراد فاقد تعهد و تخصص تاکید شده است، گفت: منابع انسانی یکی از مهم ترین عواملی است که کشور را پیش می برد؛ نیروی انسانی حکومت اسلامی باید مومن و انقلاب باشد؛ چتر نظام را باید برای جذب همه باز کرد اما کادرهای انقلاب علاوه بر تخصص باید ویژگی ایمان و اعتقاد به انقلاب را داشته باشند و این مسئله جای مسامحه کاری نیست.

وی افزود: یکی از مسائلی که به انقلاب ضربه می زند، مسئولیت گرفتن افراد سکولار و کسانی که به انقلاب باور ندارند در مناصب بالای حکومتی است.     

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان اینکه بحث ساده زیستی مسئولان و صیانت از بیت المال از جمله مسائل مورد تاکید آیت الله مهدوی کنی بود، اظهار داشت: متاسفانه بحث حقوق های نجومی وجود دارد و بحث جناحی و گروهی نیست و موضوعی است که به تداوم نظام ارتباط دارد.  

*فاصله بیست برابری حقوق ،شکاف طبقاتی ایجاد می کند

وی با اشاره به نظام هماهنگ پرداخت قانون مصوب کشور، اظهار داشت: رتبه حقوق  مدیران سیاسی در این قانون از گروه 13 تا 22 تعریف شده است؛ کارمندان عادی از گروه یک تا دوازده هستند؛ کسی که ده تا پانزده سال استخدام باشد و دارای مدرک تحصیلی لیسانس باشد، حدود یک تا یک میلیون و دویست هزار تومان حقوق می گیرد اما حقوق گروه 22 به شکل قانونی تا 20 میلیون تومان تصویب شده است.

این عضو جامعه مدرسین افزود: فاصله بیست برابری حقوق طبق قانون، شکاف طبقاتی ایجاد می کند و متفاوت با فرمایش امیرالمومنین(ع) است و باید اصلاح شود.  

عضو خبرگان رهبری بحث اشرافی گری و تجمل به یکباره رخ نمی دهد، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت به صراحت فرمودند کسانی که حقوق ظالمانه گرفتند باید آن حقوق به بیت المال بازگردد و آن افراد عزل و محاکمه شوند. 

حجت الاسلام والمسلمین کعبی افزود: فقه رفتار سیاسی در نظر و عمل بر پایه الگوگیری از بزرگان نظام که می خواستند کشور را به سمت اقامه و اجرای دین پیش ببرند از جمله بایسته های مهم جامعه است.

*روحانیت باید فراحزبی باشد

وی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی حوزه، گفت: در این دیدار ایشان تاکید کردند رسالت حوزه های علمیه اقامه و پشتیبانی از نظام در اقامه حکم الله است و در هر زمینه ای که اشتباهی رخ می دهد، باید تذکر داده شود.

عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه آیت الله مهدوی کنی بر لزوم فراجناحی بودن روحانیت تاکید داشت، گفت: ایشان اصرار داشت روحانیت فرا حزبی و جنبه پدری داشته باشد و ضمن حمایت از نظام اسلامی، به نصیحت مشفقانه بپردازد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha