جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد قرائتی

حوزه/ عبادت، وسیله تقوا و پاكدامنى است. اگر عبادتى روحِ تقوا را در ما گسترش ندهد، در حقیقت عبادت نیست.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه بیست و یکم سوره بقره پرداخته است.

«يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (بقره، 21)

ترجمه: اى مردم، پروردگارتان را عبادت كنید، كه شما و پیشینیانِ شما را آفریده است، تا اهل تقوا شوید.

در بیست آیه گذشته، خداوند حالات و ویژگى ‏هاى سه گروه از مردم را بیان نمود: پرهیزگاران، كافران و منافقان. این آیه به دنبال مقایسه افكار و عقاید، و رفتار و گفتار این سه گروه، راه سعادت و نجات را مشخص ساخته و مى ‏فرماید:

براى پیوستن به گروه اول و رسیدن به تقوا، تنها یك راه وجود دارد و آن بندگىِ خدایى است كه هم شما و هم نیاكانِ شما را آفریده؛ فقط او را بندگى كنید تا از بردگىِ دیگران آزاد شوید.

بسیارى از مردم، خداوند را به عنوانِ خالقِ خود قبول دارند، امّا قانونِ زندگى خود و جامعه را از دیگران مى ‏گیرند، گویا خداوندى كه آنها را آفریده، به حال خود رها ساخته، تا هرگونه كه مى‏ خواهند عمل كنند.

 از این آیه مى ‏آموزیم كه:

* دعوت پیامبران، عمومى است و اختصاص به گروه خاصى ندارد، لذا در قرآن بارها همه مردم را مخاطب ساخته و مى ‏فرماید: «یا اَیُّهاالنّاس»

* یكى از دلایل عبادتِ خداوند، شكرگزارى از نعمت ‏هاى بى ‏پایان او بر ما و پدران ماست.

* نعمتِ آفرینش، اولین و بزرگترین نعمتِ خداوند بر ماست.

* عبادت، وسیله تقوا و پاكدامنى است. اگر عبادتى روحِ تقوا را در ما گسترش ندهد، در حقیقت عبادت نیست.

* مراقب باشیم آداب و رسومِ نیاكانِ خود را، در برابر دستورات خداوند قرار ندهیم، زیرا آنها نیز مخلوق خدا بوده، و پیروى از آنها نباید مانع اطاعتِ خدا شود.

* به عباداتِ خود مغرور نشویم، كه عُجب و ریا، مانع از رسیدن به تقواست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha