جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام قرائتی

حوزه/ هماهنگى میان زمین و آسمان، نزولِ باران و رویشِ گیاهان را به دنبال داشته، و رزق و غذاى انسان را تأمین كرده است. امّا همه اینها به تدبیر الهى و قدرت بى ‏پایان او انجام گرفته است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه بیست و دوم سوره بقره پرداخته است.

«الَّذي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَكُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (بقره، 22)

ترجمه: خداوندى كه زمین را براى شما فرشى گسترده، و آسمان را بنایى افراشته قرار داد و از آسمان، آبى فرو فرستاد و بدان آب، براى شما، از میوه ‏ها، روزى بیرون آورد، پس براى خداوند همتایى قرار ندهید، با آن كه خودتان مى ‏دانید (كه آنها، نه شما را آفریده ‏اند و نه به شما روزى مى‏ دهند و اینها همه كار خداست).

در این آیه، خداوند به نعمت ‏هاى متعددى اشاره مى ‏كند كه هر كدام، سرچشمه نعمت ‏هاى دیگر است. زمین همچون فرش، بستر زندگى انسان در این كره خاكى است. كوه و دشت، آب و خاك، و معادنِ گوناگون، در عمق زمین و زیر كوه ‏ها، همه و همه محیطى مناسب را براى بقا و حیات انسان فراهم آورده است.

هماهنگى میان زمین و آسمان، نزولِ باران و رویشِ گیاهان را به دنبال داشته، و رزق و غذاى انسان را تأمین كرده است. امّا همه اینها به تدبیر الهى و قدرت بى ‏پایان او انجام گرفته است، پس چگونه مى ‏توان دیگرانى را كه براى زندگى خود محتاج او هستند، شریك او دانست و به جاى خدا فرمان آنان را اطاعت كرد؟

از این آیه مى‏ آموزیم كه:

* توجه به نعمت ‏هاى الهى، بهترین راه خداشناسى و بندگى و عبادت خداوند است. لذا این آیه، نعمت ‏هاى الهى به انسان را بیان مى ‏دارد.

* نظم و هماهنگى میان زمین و آسمان، بهترین دلیل بر وجود خالقى عالم، قادر و یكتاست.

* از دو عبارتِ «جَعَلَ لَكُم» و «رِزْقاً لَكُم» مى ‏فهمیم كه خداوند هستى را براى بشر آفریده و منظور نهایى از خلقتِ موجودات دیگر، بهره و استفاده انسان است.

* خداشناسى و خداپرستى، امرى فطرى است كه وجدان همه مردم به آن شهادت مى ‏دهد، لذا آیه مى ‏فرماید: «وَ اَنْتُم تَعْلَمون» یعنى خود این مطلب را مى ‏دانید.

* آب و خاك وسیله هستند، رویش گیاهان به دست خداست، لذا مى ‏فرماید: «فَاَخْرَجَ» او میوه ‏ها را براى شما پدید آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha