پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ازدواج طلاب

حوزه/ خداوند در قرآن کریم درباره رابطه عروس و داماد می فرماید: همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان «مودّت» و «رحمت» قرار داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مراسم عروسی فرزند مقام معظم رهبری بود که آقای لولاچیان به حضرت آیت الله خامنه ای عرض کرد: به آقای قرائتی بفرمایید که سخنرانی کوتاهی (به مناسبت ازدواج) انجام دهند. حضرت آقا هم به بنده فرمود که صحبت کنم.

من در سخنرانی روش های مختلف از جمله سخنرانی «قطره ای» یا سخنرانی «یک دقیقه ای» دارم. بلند شده و بعد از بسم الله گفتم: در قرآن سه نوع رابطه وجود دارد:

* رابطۀ پیغمبر (ص) با مردم

* رابطۀ مردم با پیغمبر (ص)

* رابطه عروس و داماد

* رابطۀ پیغمبر (ص) با مردم «رحمت‏» است؛ خداوند می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين‏» (1) ما تو را جز براى رحمت جهانيان نفرستاديم.

* رابطۀ مردم با پیغمبر (ص) «مودّت» است؛ چنان که قرآن از زبان رسول خدا (ص) فرموده است: «لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏» (2) من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏ كنم جز دوست ‏داشتن نزديكانم ‏[اهل بيتم‏].

* اما خداوند در قرآن کریم دربارۀ رابطۀ عروس و داماد می فرماید: «أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» (3) همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان «مودّت» و «رحمت» قرار داد.

پاورقی:

(1)- انبیاء، 107.

(2)- شوری، 23.

(3)- روم، 21.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha