چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ازدواج

حجت الاسلام کتابچی با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در جامعه، گفت: این معضل به سخت گیری خانواده ها، ارتباطات خارج از عرف جامعه، رواج شبکه های اجتماعی، معضل اشتغال و دوری از ساده زیستی و افزایش تجمل گرایی تا جایی که توقعات را در بین جوانان و والدین آنها بالا می برد، بر می گردد.

حجت الاسلام محمد حسین کتابچی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با تبریک سالروز ازدواج پر برکت حضرت امیرالمومنین و حضرت زهرا(علیهما السلام) به ضرورت ترویج ازدواج آسان در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: ازدواج آسان از سنت های پسندیده در دین مبین اسلام است.

وی ادامه داد: آسان گیری در ازدواج پروژه وسیعی است که حاصل نمی شود جز با تغییر فرهنگ و سبک زندگی مردم،  تا زمانی که فرهنگ حاکم بر جامعه، مصرف گرایی و چشم و هم چشمی است نمی توان ازدواج آسان را ترویج داد، لذا ابتدا باید این فرهنگ را در بین خانواده هایی که متدین تر هستند جا بیندازیم تا به مرور در سطح جامعه فراگیر شود.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به نقش مراکز علمی، دینی، فرهنگی، صدا و سیما و رسانه های گروهی در این زمینه، ابراز داشت: با تولیدات سینمایی، تلویزیونی و حتی نشریات می توان فرهنگ مصرف گرایی و چشم و هم چشمی را تقبیح کرد و در عین حال ساده زیستی و قناعت را تکریم کرد.
استاد حوزه علمیه اصفهان با تاکید بر ضرورت الگو گیری جوانان از ازدواج آسمانی امیرالمومنین و حضرت زهرا(ع)، عنوان کرد: در تاریخ بشریت زوجی کامل تر، با شخصیت تر و با برکت تر نظیر حضرت علی و حضرت زهرا(ع) یافت نمی شود و این دو بزرگوار در عین سادگی زندکی کردند.
وی با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در جامعه، خاطر نشان کرد: این معضل به سخت گیری خانواده ها، ارتباطات خارج از عرف جامعه، رواج شبکه های اجتماعی، معضل اشتغال و دوری از ساده زیستی و افزایش تجمل گرایی تا جایی که توقعات را در بین جوانان و والدین آنها بالا می برد، باز می گردد.

حجت الاسلام کتابچی افزود: ما اگر فضیلت ها و ارزش و آثار اجتماعی ازدواج را برای جوان ها بیان کنیم، آنها زودتر به سمت ازدواج سوق پیدا می کنند و سن ازدواج نیز پایین می آید.
وی در ادامه با بیان اینکه طلاق در جامعه در حال افزایش است، بیان داشت: عوامل متعددی در به وجود آوردن طلاق دخیل هستند، از اعتیاد گرفته تا بیکاری،دخالت خانواده‌ها، نبود تفاهم و... ،  اما یکی از مهم ترین علل طلاق را باید در شیوه تربیتی فرزندان در خانواده ها جستجو کرد.

این پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: آنجا که ما فرزندان خود را از دوره کودکی کم طاقت بار می آوریم و هر چه می خواهند برایشان به سرعت فراهم می کنیم و به آنها یاد می دهیم هر چه را که نخواستند به سرعت کنار بگذارند و این شیوه تربیت در زندگی زناشویی آنها نیز در آینده اثر می گذارد و آنان را در برابر کوچکترین مسأله و مشکلی کم طاقت می کند، در صورتی که مهم ترین اصل در زندگی مشترک زوج های جوان صبر و حوصله در برابر مشکلات است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha