سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام شریعت شوشتری

حوزه/ حجت‌الاسلام بهرامی، مهریه های سنگین و تجملات را دو عامل افزایش سن ازدواج در ایران دانست و بیان داشت: متأسفانه خانواده‌های ایرانی، امروز به‌ جای توجه به ایمان یک جوان، ثروت وی را معیار انتخاب قرار می‌دهند و حال‌آن که ثروتِ بی‌دیانت تباهی آورده و آسایش آفرین نخواهد بود.

حجت‌الاسلام امین بهرامی، پژوهشگر حوزوی استان خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به فرا رسیدن سالروز پیوند آسمانی امیرالمؤمنین(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهارداشت: ازدواج این دو بزرگوار با یکدیگر درس‌های بسیار زیادی برای جامعه امروز اسلامی ایران دارد که می‌شود سبک زندگی مردم، بر اساس آنها شکل گیرد.

وی با ابراز تأسف نسبت به فاصله بسیار زیاد سبک زندگی مردم جامعه با سبک زندگی اهل‌بیت(ع)، بیان داشت: وقتی به ازدواج الهی مولای متقیان و بانوی نمونه اسلام نگاه می‌کنیم به‌خوبی مشاهده می‌شود که سبک زندگی‌های امروز ما با زندگی مورد تأیید اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) منافات دارد و یا حداقل شباهت کمتری با زندگی اهل‌بیتی دارد.

*نحوه ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)

حجت‌الاسلام بهرامی، با بیان این‌که ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) حامل پیام و نکات بسیار زیادی است که این نکات در ازدواج‌های امروزی یا کمتر دیده می‌شود و یا اصلاً وجود ندارد، افزود: «ایمان و تدین»، نخستین نکته‌ای است که در ازدواج آن دو نور آسمانی وجود دارد، ولی امروزه میان جوانان جامعه اسلامی ایران به‌ندرت یافت می‌شود و متأسفانه علت آن نیز، غرب‌گرایی و گرایش به‌سوی سبک زندگی غلط است.

این پژوهشگر حوزوی، به نحوه ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، اشاره کرد و گفت: آن روزی که مولی‌الموحدین(ع) به خواستگاری حضرت زهرا(س) رفتند، پیامبر(ص) به‌عنوان پدر حضرت صدیقه طاهره(س)، ایمان امیرالمؤمنین(ع) را ملاک انتخاب قرار دادند نه مال و ثروت ایشان را...؛ چراکه تا پیش از حضرت علی(ع)، افراد ثروتمند دیگری نیز به خواستگاری حضرت فاطمه(س) آمده بودند اما نه پیامبر و نه دخترش راضی به وصلت با آنها نبودند و علت آن‌هم عدم ایمان کافیِ‌شان بود.

*وقتی که ثروت جایگزین ایمان می شود

وی با بیان این‌که در زندگی‌های امروزی، ثروت جایگزین ایمان شده است، بیان داشت: متأسفانه خانواده‌های ایرانی، امروز به‌ جای توجه به ایمان یک جوان، ثروت او را معیار انتخاب قرار می‌دهند و حال‌ آن که ثروتِ بی‌دیانت تباهی آورده و آسایش آفرین نخواهد بود.

*نقش کلیدی والدین در سهولت ازدواج جوانان

حجت‌الاسلام بهرامی، با اشاره به نقش کلیدی والدین در سهولت ازدواج جوانان، گفت: هنگامی‌که حضرت زهرا(س) قصد ازدواج با امیرالمؤمنین(ع) را داشت، مهریه سنگین را معیار یک زندگی قرار نداده و وجود مبارک رسول خدا(ص) نیز در امر ازدواج این دو زوج الهی تسهیل کرده و به حضرت علی(ع) در مهریه آسان گرفت؛ ولی در جامعه اسلامی ما کمتر این اتفاق می‌افتد و خانواده عروس طوری برای مهریه به داماد سخت‌گیری می‌کنند که او از ازدواج پشیمان می‌شود.

*مهریه‌های سنگین؛ عامل افزایش سن ازدواج در ایران

این پژوهشگر حوزوی، یکی از معضلات اصلی افزایش سن ازدواج در جامعه را مهریه‌های سنگین عنوان کرد و افزود: به‌یقین مهریه‌های سر به فلک کشیده همان معضلی است که سن ازدواج را در جامعه اسلامی بالابرده و این‌گونه است که انگیزه ازدواج را در بین جوانان ما کمتر شده است.

وی اذعان داشت: سبک زندگی مولای متقیان و بانوی نمونه اسلام، سبب شد تا معنویت، خدامحوری و ارزش‌های والای انسانی ملاک اصلی زندگانی سراسر نورانیت آن دو بزرگوار شود و همین مهم، عامل تولد و تربیت فرزندانی معصوم شد که تا به امروز ۱۴قرن است به‌عنوان الگوهای اصیل زندگی به عالم معرفی شده‌اند.

حجت‌الاسلام بهرامی در پایان اظهارداشت: امید است جوانان این مرز و بوم که شیفتگان مسیر حضرت علی(ع) و زهرای مرضیه(س) و فرزندان بزرگوارشان هستند در انتخاب همسر، سبک زندگی و شیوه ازدواجِشان از مدل‌های غربی دست کشیده و سیره عملی ائمه معصومین(ع) که همراه با ملاک‌های ایمانی و انسانی است را معیار انتخاب زندگی خود قرار دهند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آذردخت لیلی زاده IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    بسیارعالی