یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اجلاسیه مدیران مدارس علمیه اهواز

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور گفت: اردوی جهادی صرفاً فرصتی برای ساخت‌و ساز خانه عالم و مسجد نیست. اردوهای جهادی طلاب، ساخت دین و ایمان مردم و تقویت بنیه‌های اعتقادی آنان است. یک طلبه به روستاها و مناطق محروم می‌رود تا ، احکام شرعی‌ مردم را پاسخ و شبهاتشان را برطرف سازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه اهواز، با بیان این‌که اعمالی که همگی ما انجام می‌دهیم، باید توأم با تقوا، اخلاص و توجه به خدا باشد، تصریح کرد: اعمال انسان زمانی پربرکت و ماندگار می‌شود که با تقوای الهی جمع گردد، در غیر این صورت تأثیر بسزایی نخواهند داشت؛ پس از همین آغاز سال تحصیلی با خدای خود عهد و پیمان ببندیم تا برای او حرکت کرده و تصمیم گیریم و در راه رضای او تدریس کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که اعمال انسان باید در مسیر ولایت باشد، اظهار داشت: اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبي لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ» و فقط ایمان را سبب سعادت ندانسته، از این جهت است که اعمال انسان، زمانی عمل صالح می‌شود، که در مسیر منویات ولی امر قرار گیرد.

*عملی صالح است که با ولایت گره خورده باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، اعمال انسان را به سه بخش «فردی»، «اجتماعی» و «جریانی» تقسیم‌بندی کرد و با بیان این که عملی صالح است که پیوند با ولایت داشته باشد، گفت: تفاوت بسیاری است میان عملی که انسان برای خود با عملی که برای تحقق فرمایشات ولی امرش انجام می‌دهد! به‌ طوری که، هر عملی که در تحقق منویات ولایت انجام شود، ولو عمل کوچکی باشد، اما چون تحکیم‌بخش ولایت است، پاداشی متفاوت و مضاعف دریافت می‌کند.

*عمل به منویات ولایت‌فقیه زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت است

مدیر حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به انتظارات مقام معظم رهبری، از طلاب، اساتید و فضلای حوزه‌، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود نسبت به حوزه‌ها، روحانیت و ائمه جماعات، مطالب متعددی فرموده و انتظارات خودشان در قالب اینکه «حوزه باید انقلابی بماند و منشأ حرکت توده‌ها برای رسیدن به خدا باشد»، مطرح کرده‌اند؛ ازاین‌رو اگر ما بتوانیم طلاب خود را در مدار اجرای فرامین ایشان قرار دهیم، یقینا به زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت، کمک بسزایی کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: چه قدر خوب است که همه ما در مسیر ظهور منجی، جزء کسانی باشیم که تأثیرگذاری مثبت داشته باشیم نه تأثیر منفی! به همین دلیل  از شما مدیران مدارس علمیه اهواز، می‌خواهم که همه تلاش خود را برای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری به کار گیرید.

*آسیب‌های حوزه‌های علمیه و لزوم مقابله با آنها

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، با بیان این‌که حوزه‌های علمیه کشور، از چند جهت نسبت به فرمایشات ولایت‌فقیه، دچار آسیب هستند، اظهار داشت: نخستین آسیب «عدم استفاده صحیح از فرصت‌های پیش رو» است؛ به‌طوری‌که طلاب به نحو احسن از فرصت‌هایشان استفاده لازم نمی‌برند و یکی از علت های آن نیز زیاد بودن تعطیلات و کم بودن زمان تحصیل است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، خواستار توجه جدی مدیران مدارس، بر برنامه های طلاب شد و بیان داشت: مدیران مدارس، نسبت به این که طلاب در درس خواندن جدیت داشته باشند  و از زمان‌هایشان کاملاً استفاده و بهره‌برداری کنند، باید دقت نظر داشته و به شیوه‌ای عمل کنند، که این اتفاق شکل گیرد.

وی با بیان این‌که استفاده از فرصت‌ها یک موضوع واقعی است، تأکید کرد: امروز یکی از موضوعاتی که مقام معظم رهبری در مسائل گوناگون مطالبه می‌کنند، استفاده بهینه بوده و بارها بیان می‌کنند که بهره‌وری را افزایش دهید، حال این بهره‌وری در حوزه‌های علمیه، ارتقاء علمی طلاب می‌باشد که باید آن را جدی گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، مردم‌داری و ارتباط با مردم را یکی از نکات کلیدی سخنان رهبر معظم انقلاب خواند و افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، حوزه‌هایمان باید در چند مورد ایفای نقش کنند که یکی از این موارد، مردم‌داری و حضور بین مردم و ارتباط با آنان است؛ که خوشبختانه این مسأله میان طلاب خوزستانی ساری و جاری می‌باشد اما متأسفانه فراگیر نیست.

*تقویت ارتباطات اجتماعی طلاب با حضور در مساجد، مدارس و ادارات

مدیر حوزه علمیه خوزستان، راه‌حل تقویت ارتباطات اجتماعی طلاب حضور در مساجد، مدارس و ادارات خواند و بیان داشت: پیشنهاد می‌کنم دوستان طلبه‌ای که ارتباطات اجتماعی‌شان ضعیف است، در مساجد، ادارات و مدارس حضور فعال و مستمر داشته باشند که إن شاءالله پس از مدت‌زمانی، ارتباطات اجتماعی آنها، تقویت خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که برای تقویت روحیه انقلابی طلاب، برگزاری اردوهای جهادی، لازم و ضروری است، اذعان داشت: خوشبختانه برخی از مدارس علمیه خوزستان، نسبت به این مهم، بسیار فعال اما متأسفانه برخی دیگر نیز، بی‌اهمیت و سست هستند! به همین دلیل درخواستی که از مدیران داریم، این است که در طول سال، پنج‌شنبه جمعه‌های طلاب را سازمان‌دهی کرده و آنها را اردوی جهادی اعزام کنند.

*اردوهای جهادیِ طلاب، ساخت دین و ایمان مردم است، نه خانه و مسجد

مدیر حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: اردوی جهادی صرفاً فرصتی برای ساخت‌و ساز خانه عالم و مسجد نیست. اردوهای جهادی طلاب، ساخت دین و ایمان مردم و تقویت بنیه‌های اعتقادی آنان است. یک طلبه به روستا و مناطق محروم می‌رود تا با مردم سخن بگوید، احکام شرعی‌ آنان را پاسخ و شبهاتشان را برطرف سازند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، در بخش دیگری از سخنان خود، به مسأله انتخاب آتی ریاست جمهوری گریزی زد و بصیرت افزایی طلاب و روحانیون در جامعه را یکی از وظایف مهم آنها دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم، تا طلاب و روحانیون هم بصیرت افزایی داشته باشند و هم بتوانند احساسات مردم را کنترل کنند که مبادا فضای جامعه از دست مدیران خارج شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha