دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانواده

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم ، یکی از عوامل مهم در تشدید معضل افسردگی در جامعه را تضعیف بنیان خانواده دانست.

حجت الاسلام فرهادیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: بی شک رصد دقیق اوضاع و احوال جامعه می تواند ما را نسبت به شناسایی مسایل و مشکلات مهم آگاه کرده و به این سبب، حساسیت لازم را در ما به منظور اقدام جدی در خصوص آن ها افزون کند.
وی افزود: یکی از معضلات جدی جامعه ما در برهه کنونی ناظر به مسایل روحی و روانی است به گونه ای که بنابر آمار در حال حاضر حدود 12 درصد ایرانیان به یکی از انواع افسردگی مبتلا هستند.
این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: در این میان یکی از عوامل مهمی که این افسردگی را در جامعه ایرانی تشدید می کند، تضعیف نهاد خانواده و از هم گسیختگی قرابت و نزدیکی اعضای آن است، کما این که ما در کشورهای غربی که نگرش و تفکر مادی به زندگی دارند ، همین مساله را می بینیم و بحران خانواده و ازدواج را در آن ها شاهد هستیم.
عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه اضافه کرد: از این حیث باید گفت چنان که آدمی به مبدأ آفرینش و مقولات معنوی و اُخروی بی توجه شود و منظور و مراد از هدف خلقت انسان را نداند، به همان میزان که از دین و معنویت دورتر می شود ، بیشتر با مسایلی چون اضطراب و افسردگی، پرخاشگری و پوچی و غیره دست و پنجه نرم می کند.
وی گفت: اتفاقاً اگر ما به آموزه های دینی خودمان نگاه دقیقی داشته باشیم، به عینه متوجه می شویم که چرا شریعت مقدس اسلام تا به این حد بر حفظ و تقویت کیان خانواده تاکید کرده و آن را بر مدار مهر و محبت قرار داده است.
عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه خاطرنشان کرد: اساساً وقتی خانواده به عنوان اولین و مهم ترین نهاد خانواده دچار از هم پاشیدگی شود، به تبع آن روابط نادرست در جامعه میان آدم ها شکل می گیرد که خود عوارض و آسیب های بسیاری به همراه دارد که از جمله آن ها ارتباطات نامشروع و غیراخلاقی و تشدید فردیت منفعت گرایانه در وجود انسان است.
وی همچنین افزود: در پی چنین وضعی، افسردگی نیز حاصل می شود و در مقابل راهکار اصلی جلوگیری از روند صعودی آمار افسردگی در جامعه ، همانا تقویت اعتقادات دینی و نیز تحکیم بنیان خانواده بر مبنای همین اعتقادات و باورهاست.
حجت الاسلام فرهادیان تاکید کرد: در واقع بازگشت به اصالت خانوادگی و اهمیت دادن به این کانون محبت و آرامش، نسخه ای است که می تواند ما را در درمان افسردگی و دیگر مشکلات روحی و روانی در جامعه کمک کند و این که افراد جامعه بیش از پیش در احترام به والدین و بزرگترها خود را مقید و مسئول و متعهد بدانند.
وی ابراز داشت: بسیار جالب و درس آموز است که خدای متعال در آیات نورانی قرآن کریم پس از پرستش خود ، لزوم توجه به والدین و نیکی به آن ها را مورد تاکید قرار داده و این مهم را در کنار عبادت خویش می آورد و نیز در فرمایشات اهل بیت(ع) ما این همه تاکید بر جایگاه ویژه خانواده و حفظ حرمت والدین را ملاحظه می کنیم.
عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه افزود: حقیقتاً چنانچه جامعه ما بخواهد از آسیب و آفت افسردگی به دور باشد و به مشکلات کنونی جوامع غربی دچار نشود، باید به اصالت خانوادگی بازگردد، چه آن که وقتی روابط بین اعضای خانواده مستحکم شده و ارزش پدر و مادر و برادر و خواهر و صله رحم در آن مطرح باشد، این خانواده بسیار کمتر به مشکل افسردگی دچار می شود. شرط و لازمه تحقق این مهم نیز البته در وهله نخست، تقویت اعتقاد و باور قلبی آدم هاست که پیشتر نیز اشاره شد.
این محقق و پژوهشگر حوزوی در خاتمه گفت: در هر صورت آنچه مسلم است این که چنانچه جامعه ما مهر و محبت خانوادگی، توجه به صله رحم در روابط خویشاوندی و از همه مهم تر تقویت اعتقادات دینی خود را در اولویت قرار دهد، تا حدود زیادی از آسیب هایی مثل افسردگی و اختلالات روانی در امان می ماند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha