پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
افسردگی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه دارالحدیث گفت: امروز برای این که بتوانیم با افسردگی مزمن در جامعه مقابله جدی داشته باشیم می بایست نسبت به تقویت سلامت دینی و اعتقادی مردم اهتمام بورزیم.

حجت الاسلام حمزه عبدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که لازمه حل مشکلات روحی و روانی افراد و مقابله با فضای یاس و افسردگی در بین آن ها، تقویت سلامت دینی و اخلاقی است، اظهار داشت: آنچه مسلم است این که در این باره می بایست ضمن فرهنگ سازی در جهت تعمیق باورها و اعتقادات دینی مردم و به خصوص نسل جوان کار کرد و البته با نگاه و رویکردی انسان شناسانه و روانشناسانه به بررسی موضوعات و پدیده ها پرداخت.

وی همچنین با بیان این که امروزه خلأ روانی و عاطفی یکی از مشکلات بشر امروز است، افزود: شاید بخشی از این مشکل به ظهور رسانه های نوین از جمله شبکه های اجتماعی بازگردد که تا حدی به انزواطلبی و فردگرایی بشر دامن زده و او را به طور نسبی از در کنار جمع بودن بازداشته است.

عضو انجمن روان شناسی اسلامی حوزه علمیه قم همچنین تضعیف امنیت روانی و اخلاقی را از جمله آسیب های شبکه های اجتماعی و فضای مجازی برشمرد و بر لزوم تعمیق باورهای دینی نسل جوان با بهره گیری از ظرفیت روانشناسی اسلامی در این خصوص تاکید کرد.

وی گفت:امروزه بسیاری از افراد جامعه در فضای شبکه‌های اجتماعی زندگی می‌کنند و با وجود این که در گروه‌های اجتماعی با تعداد زیادی از افراد معاشرت و دوستی دارند اما باتوجه به این که یکدیگر را ملاقات نکرده و از خصوصیات اخلاقی هم بی‌خبرهستند عملا ً در تنهایی به سر می برند.

این محقق در خاتمه با بیان این که علائم مربوط به یأس و افسردگی در جامعه باید جدی گرفته شود، افزود: نهادهای علمی و پژوهشی و نیز نهادهای اجرایی و تصمیم گیر کشور باید در این گونه مسایل ورود جدی تر داشته و با یافته های علمی و نیز تصمیم های مناسب و سرنوشت ساز به مقابله با امواج افسردگی در جامعه بپردازند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha