جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب پاسخ به پرسش ‌های ازدواج و خانواده

حوزه/ کتاب "پاسخ به پرسش ‌های ازدواج و خانواده" به قلم آیت الله العظمی مظاهری حاصل گردآوری بخشی از سؤالات واصله با موضوع ازدواج و خانواده با پاسخ این مرجع تقلید است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در این کتاب، صرفاً سؤالاتی که نیاز به پاسخ «اخلاقی» و مشاورۀ «دینی، تربیتی» داشته چاپ شده است و به جز چند سؤال خاص، از افزودن سؤالات شرعی ازدواج و خانواده به این کتاب خودداری شده است.

سرفصل های کتاب عبارتند از: «سخن آغازین»، «معيار و هدف ازدواج»، «موانع ازدواج»، «ارتباط دختر و پسر»، «صبر و عفاف و دعا، کلید ازدواج»، «سحر و جادو، از توهّم تا واقعیّت»، «ازدواج موقّت»، «خواستگاری»، «دوران عقد»، «همسر شایسته»، «عروسي و زفاف»، «میوۀ شیرین صبر و استقامت در خانواده»، «اثر گذشت، ایثار و فداکاری در تعالی خانواده»، «وفاداری و محبّت، لازمۀ زندگی»، «راهکار اصلاح اخلاق و رفتار همسر»، «عاقبت سوء تندخویی و بداخلاقی در خانه»، «تعدّد زوجات»، «فرزندآوری»، «ارزش محبّت به فرزند»، «روش رویارویی با معضلات فرزندان» و «ضرورت صبر، گذشت و تواضع در برابر والدین».

در نمونه ای از پرسش و پاسخ این کتاب آمده است؛

پرسش: چهار سال است با مردي ازدواج کرده ‌ام. ابتدا فکر کردم خانوادۀ خوبي دارد، ولي بعداً ‌متوجّه شدم زياد به دستورات اسلامي مقيّد نيستند. مادر شوهرم نيز ميان ما اختلاف مي ‌اندازد و من از دوران عقدم متوجّه عقايد آن ‌ها شدم و بارها از شوهرم خواستم مرا طلاق بدهد. مشکل دیگر اینکه احساس می‌ کنم او دروغگو و چشم ‌چران است و می ‌بینم با نامحرم ‌های فامیل نشست و برخاست می ‌کند. ديگر نمي ‌دانم چه کنم؟ ولي باید بگويم که او محاسني (خوبی هایی) هم دارد؛ از جمله اينکه هيچ وقت در مخارج خانه کوتاهی نمی‌ کند و تمام مايحتاج خانه را تأمين مي‌ کند. با اينکه حقوق زيادي ندارد، ولي خرج تحصيل مرا هم مي ‌دهد. هرچه بخواهم و در توانش باشد، برايم مي ‌خرد؛ از خوردني تا پوشاک. حُسن ديگرش احترام گذاشتن فراوانش به من در مقابل خانواده و اقوام خودش مي ‌باشد. تو را به خدا بگوييد چه کنم؟ از او جدا شوم يا با او زندگي کنم يا بميرم؟

پاسخ: شما بنابر آنچه نوشته ‌اید، بسيار آدم بي ‌وفایي هستيد. نوشتۀ شما جداً مايۀ تعجب است. الحمدلله شوهر خوب، زندگي خوب، اقتصاد خوب و دين خوب داريد و با اين وصف، با اخلاق بد خود مي‌ خواهيد همه را به باد فنا بدهيد.

طلاقي که از نظر اسلام مبغوض ‌ترين چيزها است، شما به سادگي و با حرف ‌هاي پوچ مي ‌خواهيد و اسم از آن مي ‌بريد.

از واجب ‌ترين چيزها براي شما شوهرداري است و اينکه کاري کنيد که شوهر از شما کمال رضايت را داشته باشد و شما و شوهرتان بايد مادر شوهر را راضي نگاه داريد.

شما باید بعد از اينکه حکومت بر دل شوهر پيدا کرديد، با تلطف و مهرباني او را وادار کنيد از گناهان و اعمال زشتي که نوشته ‌ايد، دست بردارد.

به شما بگويم که در مواجهه با گناهان او نیز سخت ‌گیری نداشته باشيد تا عکس ‌العمل نشان ندهد. اميد است هر چه زودتر بچّه ‌دار شويد و شما هم دست از حرف ‌هاي خرافي که نوشته ‌ايد، برداريد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha