جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب

حوزه/ تحقیق "نشوز زوجین در فقه و حقوق خانواده ایران" اثر فرج الله هدایت نیا از سوی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می شود

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این کتاب آمده است: قرآن کریم واژۀ «نشوز» را درباره زوج و زوجه به کار برده است. جملۀ «وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً...» در آیه 128 سوره مبارکه نساء ناظر به نشوز زوج، و تعبیر «وَ اللاَّتي‏ تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ...» در آیه 34 همین سوره مربوط به نشوز زوجه است. اختصاص دو آیه از قرآن کریم به نشوز زوج و زوجه نشان ‌دهنده اهمیت موضوع و اهتمام قرآن کریم به تبیین مسائل خانواده و تنظیم حقوق و وظایف همسری می ‌باشد. موضوع نشوز در فقه اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته و مسائلی از کتاب النکاح به تعریف این واژه و بیان آثار نشوز زوج یا زوجه و راهکارهای مقابلۀ با آن اختصاص یافته است. همچنین، در مواردی از قوانین و مقررات مربوط به خانواده در جمهوری اسلامی ایران نیز این واژه مشاهده می ‌شود.

به رغم طرح این موضوع در منابع قدیمی فقه اسلامی، مبحث نشوز به طور مستقل مورد توجه قرار نگرفته و مسائل آن به طور دقیق و مبسوط بررسی نشده است؛ این در حالی است که برای مسائلی با درجۀ اهمیت کمتر رساله‌ ها نگاشته شده و کتاب ‌هایی تألیف گردیده است. حقوقدانان نیز آن طور که باید به این موضوع نپرداخته و ابهامات مربوط به آن را مرتفع نساخته‌ اند.

واقعیت آن است که مسألۀ نشوز در گذشته چندان مبتلابه نبوده است. زیرا روابط خانوادگی در گذشته مانند امروز نابسامان نبوده و احکام نشوز چندان به کار نمی ‌آمد. در زمان ما، تشدید اختلافات خانوادگی و آمار رو به تزاید دعاوی خانواده در محاکم قضائی، مسألۀ نشوز را در کانون توجه قرار داده و مسائل جدیدی را فراروی ما قرار داده است که در منابع موجود پاسخ آن دیده نمی‌ شود. بر این اساس، پژوهش کنونی کوشیده است مفهوم نشوز، شرایط، مصادیق، موانع و آثار مدنی، قضائی و جزائی آن را از منظر فقه و حقوق مورد مطالعه قرار داده و روش‌ های پیشگیری از آن را بررسی نماید.

اثر " نشوز زوجین در فقه و حقوق خانواده ایران" به قلم حجت الاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی، پس از اتمام توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha