پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در اصفهان خطاب به طلاب گفت: اگر می خواهید عالم ربانی شوید، فقط به فکر درس خواندن نباشید، بلکه بیشتر به فکر تهذیب نفس باشید، چرا که علم الهی با معصیت جور در نمی آید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، صبح امروز در افتتاح سال تحصیلی جدید حوزه علمیه جامعه المصطفی(ص) اصفهان بیان داشت: پرورش طلاب یکی از بزرگترین اعمالی است که یک فرد می تواند انجام دهد، هر یک از طلاب می تواند مکتب اهل بیت(ع) را در منطقه خود گسترش دهد.

وی با بیان اینکه طلاب باید انگیزه درست داشته باشند ادامه داد: روایت صحیح از پیامبر اسلام (ص) وجود دارد که همه روایاتی که از علم و عامل تعریف کرده اند را مقید می کند و آن روایتی است که  می گوید کدام آدم ، خلیفه انبیا است و کدام عالم ، ارزش دارد! چه علمی را ، چگونه و با چه نیتی درس بخوانیم تا فرشتگان برای ما پر باز کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به روایت «من خرجَ يطلبُ باباً من العلمِ لِيردَّ به الباطلَ الی الحقِّ و ضالّاً الی الهدی کان عملهُ کعبادة اربعينَ عامّاً-کسی که برای تحصيل بابی از علم از خانه‌اش بيرون رود تا باطلی را به حق و گمراهی را به هدايت برگرداند، عملش مانند عبادت چهل سال است» افزود: کسی که علم را یاد می گیرد با قصد آنکه باطلی را به حق برگرادند و گمراهی را هدایت کند، کسی که یک قسمتی از علم را یاد می گیرد نه به قصد پول و نه به قصد احترام ، بلکه به نیت آنکه باطل را از بین ببرد و دست گمراهی را بگیرد، همین یک کار از 40 سال عبادت بهتر است. البته این راه، راه مشکلی است و راه ساده ای نیست، خیلی کم پیدا می شوند آدم هایی که اینگونه باشند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: امام امیرالمومنین علی(ع) خطاب به کمیل بن زیاد که دعای کمیل را به او آموختند در مورد علم آموزی،  روایات جالبی دارند، کمیل می گوید روزی امیر المومنین(ع) دست مرا گرفت و با هم به صحرا رفتیم، حضرت نفس عمیق دردناکی کشید و مطالبی را بیان کرد و بعد فرمود کمیل حواست باشد در سینه من علم خوابیده اگر بخواهم به کسی که لیاقت این علم را داشته باشد به او می دادم، اما پیدا نکردم، با آدم های زیرک برخورد کرده ام، آدم های باهوشی که خوب علم را می گیرند، اما حیف علم است که به آنها بدهم،زیرا امنیت ندارد زیرا اینها علم دین را هم برای دنیا به کار می برند، این افراد با این علم دینی می خواهند برتر از مردم باشند و استدلال را هم یاد بگیرند و بر علیه اولیا خدا به کار می برند.

آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: گروهی دیگری هستند که پیرو عمل به حق هستند، اما بصیرت ندارند، در پیچ و خم مسائل دینی و اعتقادات می مانند، اولی شبهه ای که به او برسد، شک می کند، انسان متدینی که بصیرت ندارد در رابطه با خداوند برعلیه خدا کار می کنند.

وی ادامه داد: عوام الناس نیز گاهی درگیر بی بصیرتی دیگران می شوند، مثلا عکسی از آفریقا نشان می دهند که گرسنگی می کشند در کنار آن جای مرفهی را نشان می دهند و می نویسند خدایی کها قادر است چرا به اینها پول نمی دهد، معلوم است که خدای قادری نبوده! و مردم را به شک می اندازد، نمی داند که اداره زمین را خداوند به بشر داده است و اگر خوب اداره نمی شود بشر نمی تواند خوب اداره کند، این افراد پلید هستند که دنیا را که خراب می کنند و به یاد فقرا نیستند، به قول امیر المومنین فقیری نیست مگر اینکه عده ای زیاد خورده اند، آن فقیر است که باید در فقر خود امتحان پس دهد.

امام جمعه اصفهان به تفسیر آیه  59 سوره نساء اشاره کرد و ادامه داد: در تفسیر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ»تفاوت برداشت ما و برادران اهل تسنن وجود دارد که می گویند از سه نفر باید اطاعت کنیم، اول خداوند که شکی در اطاعت از او نیست، سپس پیامبر که او نیز اطاعت کننده از دستورات الهی است و «اولی الامر». آنها «اولی الامر» را صاحبان امر یعنی کسی که امور به دستش است، حتی اگر به زور گرفته باشد؛ تفسیر می کنند. شیعه می گوید «اولی الامر» باید حرف خدا و پیغمبر(ص) را بزند و دقیقا در حد پیامبر(ص) باشد.

وی به جنایات آل سعود اشاره کرد و گفت: هر عاقلی می فهمد  از جنایتکارانی که با اطاعت از کفار، مسلمانان را آزار می دهند نمی شود، اطاعت کرد، آیا عقل می گوید از «اولی الامر» جنایتکار، احمق و دیوانه اطاعت کن؟ امکان ندارد خدایی که ما به او اعتقاد داریم چنین امری کرده باشد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: امیر المومنین(ع) می فرماید عده ای هوش دارند، اما بصیرت ندارند و به درد نمی خورند، بنا براین نه هوشمند زیرک بی دین به در می خورد و نه حزب الهی دیوانه. حضرت امیر(ع) از دو دسته دیگر هم نام برده، کسانی که شکم پرست و حریص دنیا هستند و به دنبال شهوت رانی می روند و افرادی که عشق به جمع کردن مال و نگهداری آن دارند، لذا این افراد نمی توانند راهنمای دین مردم باشند.

آیت الله طباطبایی نژاد خطاب به محصلین حوزه های علمیه گفت:  کسی که می خواهد انسان شود، ابتدا باید خود را اصلاح کند و به دنبال دنیا و شهوترانی نباشد؛ ظرف علم باید ظرف درستی باشد، اگر می خواهید عالم ربانی شوید، فقط به فکر درس خواندن نباشید، بلکه بیشتر به فکر تهذیب نفس باشید، چرا که علم الهی با معصیت جور در نمی آید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha