پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

عضو خبرگان رهبری گفت: اگر نعمت ولایت و جانشینی پیامبر را کفران نعمت کنیم، باید منتظر این باشیم که به بلاهای بزرگ دچار خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در جمع مردم روستای گمارون با اشاره به آیه سوم سوره مائده، با اشاره به اینکه بعضی از مفسرین واژه (الیوم) را مربوط به زمان بعثت می دانند، گفت: نگاه شما درست نیست، باد به بخش های دیگر آیه توجه کرد.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری افزود: روز بعثت آغاز یک دین است و نه اکمال یک دین، کفار در روز بعثت نامید نشدند.

وی با بیان اینکه عده ای عنوان می کنند که آیه مربوط به فتح مکه می باشد و می گویند به دلیل اینکه کفار در مقابل پیامبر تسلیم شدند این آیه نازل شده که در پاسخ می گوییم با فتح مکه اتمام نعمت انجام نشد و بعد از آن نیز احکام زیادی وارد دین شد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: عده ای دیگر نیز می گویند آیه مربوط به روز عرفه است، درصورتی که عرفه سال دهم هجری چه تفاوت و برجستگی با عرفه سالهای هشتم و نهم داشته که قرآن این تعبیرات را به کار ببرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: مفسران عالی قدر شیعه وقتی این احتمالات را پاسخ قاطع می دهند، می گویند حتی این آیه بدون توجه به روایاتی که شاهد این قضیه است نیز به تنهایی گویایی لازم را دارد که منظور از این روز 18 ذی الحجه سال دهم هجری است.

وی با اشاره به این که این آیه تهدید و یک تضمین داد ادامه افزود: تهدید آیه این است که ای پیامبر خدا، شما علیرغم اینکه سختی های بسیاری را در طول بعثت کشیده ای و هیچ پیامبری به اندازه شما مورد  اذیت و آزار قرار نگرفته، اما بنا نیست نبوت را به گونه ای پایان دهیم که استمرار نیابد، بلکه قرار است نبوت در قالب دیگری ادامه پیدا کند، از این رو تهدید خداوند به پیغمبر این است که رسالت منهای امامت مساوی است با رسالت منهای رسالت.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: تضمین آیه در مقابل کسانی که ممکن است در مقابل پیامبر موضع گیری کنند، این است که خدا تضمین کننده این جریان بوده و هیچ مشکلی پیش نمی آید.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بعد از نزول این آیه پیامبر دستور داد که آنهایی که پیش رفته اند برگردند و آنها که عقب مانده اند خودشان را برسانند که تعبیر جالب آن این است که غدیر یعنی،ذکسانی که از کاروان ولایت عقب مانده اند خودشان را به ولی برسانند و آنهایی که جلو زده اند و مرز ولی را رعایت نکرده اند برگردند و با ولی همراه شوند.

وی به اشاره به پیام غدیر افزود: پیام غدیر این است که اگر از امام معصوم(ع) عقب بیفتید هلاک می شوید و اگر جلو باشید، گمراه می شوید.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: پیامبر(ص) در سخنرانی خود با طرح این سئوال که آیا من نسبت به شما امت سزاوارتر از خود شما نیستم و تایید تمام جمعیت،دست حضرت علی(ع) را بلند کردند و فرمودند: من کنت مولاه ،فهذا علی مولاه.

وی افزود: هم علمای اهل سنت و هم علمای شیعه اتفاق نظر دارند که بلافاصه بعد از این کلام آیه 3 سوره مائده نازل شد.

امام جمعه قم با اشاره به متن آیه و طرح این پرسش که چرا کفار ناامید شدند افزود: باور کفار بر این بود که پیامبر پسر ندارد و تاکنون نیز بصورت رسمی کسی را بعنوان جانشین معرفی نکرده که با این واقعه فهمیدند علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) هستند و ناامید شدند، و از این به بعد نه از کفار که باید از خدا بترسیم.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: اگر نعمت ولایت و رهبری و جانشینی پیامبر را کفران نعمت کنیم، منتظر این باید باشیم که به بلاهای بزرگ دچار خواهیم شد؛ من به صراحت می گویم که تشتتی که امروز در جهان اسلام داریم، به خاطر کفران نعمت ولایت است و اگر حول محور ولایت جامعه اسلامی دور هم جمع می شدند امروز اختلافی در جامعه اسلامی نداشتیم و بلایی که امروز در جهان اسلام داریم به خاطر نداشتن نعمت ولایت است.

وی افزود:پس پیام آیه این است که چون از امروز ولایت بعنوان تضمین اسلام معرفی شد، خداوند اسلام را بعنوان دین مردم تا قیامت پذیرفت.

این استاد حوزه در پایان با اشاره به بخشی از آیه که به نامیدی کفار اشاره دارد، بیان داشت: گاهی بعضی ها گوشه و کنار می نشینند و می گویند نمی شود کاری کرد که دیگر بحث نظامی مطرح نشود،کسی تهدید نکند،ما با آمریکا و اروپا و با ابرقدرتها بسازیم که در جواب باید بگوییم مگر ما بالاتر از پیغمبریم که کفار بر او هشتاد غزوه تحمیل کردند و آنهایی که این حرفها را می زنند باید بدانند که اسلام حق است و حق دشمن دارد و انقلاب ما نیز  بر مبنای اسلام است و چون حق است دشمن دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha