چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 ‌آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه با تاکید بر اینکه امروز به طور جدی عدم حضور آیت الله العظمی مظاهری را در قم، به خصوص در ابعاد اخلاق احساس می کنیم، گفت: این مرجع تقلید علاوه بر فقاهت، از نظر اخلاقی برای حوزه های علمیه تاثیرگذار بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی مظاهری که در معاونت جامعه و روحانیت جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه «کسی که عالمی را تکریم کند خدا و رسولش را تکریم کرده است»، اظهار داشت: روایات معصومین(ع) جایگاه علما را بسیار بلند، ارزشمند و رفیع مطرح می کند.

وی تصریح کرد: معمولا بزرگان ما از برگزاری مراسم های نکوداشت و تجلیل پرهیز دارند و همواره تلاش می کنند اگر کاری انجام می دهند برای خدا باشد و اجر و پاداش را از ذات اقدس الهی خواستار می شوند بدون آنکه توقع و انتظاری از مردم داشته باشند.

*روایت خاطره از تکریم آیت الله شب زنده دار

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین با ذکر خاطره ای از سجایای اخلاقی مرحوم آیت الله شب زنده دار استاد برجسته حوزه، اظهار داشت: این عالم ربانی، شخصیت اخلاقی برجسته ای داشتند؛ در جلسه ای برای تکریم از مقام علمی و اخلاقی این عالم بزرگوار خدمت ایشان رسیدیم؛ در این جلسه عرض کردیم که بنا داریم در اجلاسیه اساتید حوزه که در پایان سال تحصیلی برگزار می شود از شما تکریم کنیم که ایشان ناراحت شدند و درعین حالی که نسبت به بنده اظهار محبت داشتند، چندبار پاسخ منفی نسبت به درخواست ما دادند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: بنده بهانه دیگری را برای حضور آیت الله شب زنده دار مطرح کردم و گفتم دانشگاهیان نیز برنامه تجلیل و تکریم از اساتید خود را دارند و به دنبال گسترش فرهنگ احترام به استاد، تبیین کرامت معنوی و الگوگیری از مقام علمی استاد هستند و بر این اساس به ما اجازه بدهید برای تشویق طلاب و احترام به اساتید از شما تکریم کنیم.

وی تصریح کرد: آیت الله شب زنده دار با هدف تشویق طلاب و تقویت مبانی احترام به استاد در حوزه، درخواست ما را پذیرفتند و زمانی هم که از ایشان برای تدارک وسیله نقلیه جهت حضور در مراسم درخواست هماهنگی داشتیم، گفتند به این امور کاری نداشته باشید و نخستین فردی بودند که در آن مراسم حضور پیدا کرده و به تکلیف خود عمل کردند.

*جایگاه رفیع حوزه علمیه اصفهان

عضو شورای عالی حوزه با تاکید بر اینکه استان اصفهان از جایگاه رفیع و بزرگی در زمینه علم، عالم، اخلاق، فقه و فقاهت برخوردار است، ابراز داشت: اگر به مرور تاریخ اصفهان بپردازیم، شاهد خواهیم بود که این استان، روزی قطب علمی بوده و امروز نیز از جایگاه مناسبی برخوردار است و علمای بزرگی نظیر حضرت آیت الله العظمی بروجردی در این شهر بهره علمی برده اند.

*جایگاه ارزشمند آیت الله العظمی مظاهری در قم

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه حضرت آیت الله مظاهری در قم از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار بودند، اظهار داشت: جذبه اخلاقی این مرجع تقلید، محوری برای حوزه علمیه قم بود و در شب هایی که تدریس داشتند، جمعیت زیادی برای استفاده از بیانات علمی ایشان حضور پیدا می کردند.

*خلا عدم حضور حضرت آیت الله مظاهری در قم احساس می شود

وی با تاکید بر اینکه امروز واقعا ما خلا جدی عدم حضور آیت الله العظمی مظاهری را در قم به خصوص در ابعاد اخلاق احساس می کنیم، ابراز داشت: این مرجع تقلید علاوه بر فقاهت، از نظر اخلاقی برای حوزه های علمیه تاثیرگذار بودند؛ در دوره ای، شخصیتی نظیر مرحوم آیت الله مشکینی را داشتیم اما امروز دست ما کوتاه است.

عضو شورای عالی حوزه افزود: بنده بارها در مباحث فقهی و اصولی از نظرات حضرت آیت الله مظاهری در عرصه تدریس استفاده کرده ام.

*قدردانی از دستگاه های فرهنگی برای تکریم از عالمان دین

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معرفی شخصیت عالمان دین به جامعه، اظهار داشت: ورود وزارت ارشاد به این مسئله ارزشمند است و این اقدام زمینه ساز گسترش فرهنگ در جامعه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه دفتر تبلیغات اسلامی در سالیان اخیر برنامه های خوبی برای تکریم علما و شخصیت های علمی برگزار کرده است، گفت: هم افزایی وزارت ارشاد، دفتر تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی گام مهمی برای گسترش فرهنگ در جامعه است. 

امام جمعه قم افزود: بخشی از ناهنجاری هایی که امروز در جامعه مشاهده می کنیم، به دلیل این است که پیام دین آنگونه که بایسته است، به جامعه ما منتقل نشده است.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه بخش زیادی از آیات قرآن به معرفی الگوها پرداخته، اظهار داشت: قرآن با هدف معرفی الگوها، به تبیین زندگی پیامبران اولیاء الهی پرداخته و علاوه بر کارکرد تبلیغی، الگوهای انسان ها را معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه جامعه الگوخواه و الگوپذیر است، ابراز داشت: اینکه نسل جوان ما گاهی رفتارهای نامناسبی از خود نشان می دهند، به دلیل تاثیرگرفتن از فضاهایی است که در معرفی الگوها، از ما موفق تر عمل کرده اند.

*به معرفی سیره های رفتاری بزرگان پرداخته شود

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری تصریح کرد: باید بیشتر به معرفی سیره های رفتاری، گفتاری و عملی شخصیت هایی که یک عمر پاک و بزرگ زندگی کردند، پرداخته شود.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: کنگره آیت الله العظمی مظاهری علاوه بر احیا و چاپ کتب آثار این مرجع تقلید، به تبیین سیره، رفتار، جنبه های انسان سازی، تربیتی و اخلاقی این عالم دینی متناسب با فهم فضای جامعه بپردازد.

وی تصریح کرد: باید الگوی رفتاری شخصیت های دینی را با استفاده از قلم شیوا یا مستندهای تصویری به نسل جوان ارائه داد.

عضو شورای عالی حوزه با اشاره به اینکه بارها شاهد حرمت و عنایت مقام معظم رهبری نسبت به حضرت آیت الله مظاهری بودم، ابراز داشت: رهبری همواره نسبت به جایگاه این مرجع تقلید در حوزه اصفهان، سفارشاتی به شورای عالی حوزه داشته اند.

این عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله مظاهری با نظارت عالی خود به حوزه علمیه و مراکز تخصصی، زمینه رشد و ارتقای حوزه اصفهان را فراهم کرده اند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha