چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ خطیب جمعه قم، برلزوم توجه به مسایل اخلاقی در دانشگاه ها و مقابله با حربه های دشمنان در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله حسینی بوشهری، ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته قم،با اشاره به ایام الله دفاع مقدس بیان کرد: دفاع مقدس این ملت را در این هشت سال مقاوم و پاینده و نام این ملت را در دنیا بلند آوازه کرد؛ این ملت هم در دل هم در عمل عظمت دارد و از این رو مورد تایید و تحسین جهانیان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: نیروهای مسلح ملی و مردمی و هدایت ها و رهبری امام راحل  امدادهای غیبی الهی و عزم ملی و الهی این ملت بسیج شدند تا این حماسه شکل بگیرد؛ ملت ما از این آزمایش بزرگ سربلند بیرون آمد و دشمن با شرمندگی وادار به ترک خاک کشور عزیزمان شد؛ دفاع هشت ساله ما تنها جنگی بود که حتی یک وجب از خاک ایران اشغال نشد در حالی که در جنگ های دیگر این کشور همیشه به واسطه جنگ ها تحت تاخت و تاز قرار می گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: امروز در پرتو این جنگ و در این سالها به استقلال و عظمتی رسیدیم که خواب را از غربی ها ربوده است؛ آمریکایی ها بسته نظامی به اسراییلی ها دادند که در واقع یک مانور بود ولی نیروهای نظامی ما با قدرت خود ترسی در دل دشمنان ایجاد کردند که این دشمنان همیشه می ترسند که سربازان روح الله(ره) و امام خامنه ای چه خواهند کرد.

وی افزود: نباید در میدان بازی دشمن بازی کنیم؛ هر جمله ای که موجب تضعیف بنیه دفاعی و نظامی کشور شود آثار و پیامدهای ناگواری برای کشور دارد؛ از اصحاب هنر و رسانه دعوت می کنم که از گنجینه عظیم دفاع مقدس بهره برداری کنند، زیرا امروزه بسیاری از جوانان ما با این گنجینه ها آشنا نیستند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: روزهای اولیه مهرماه اولین روزهای آغاز کار مراکز علمی و آموزشی است؛ انتظار ما در عرصه فناوری و فرهنگی و اقتصاد مقاومی از این موسسات زیاد است، زیرا نباید از قافله علم و فن آوری و پیشرفت عقب بمانیم؛ رهبر انقلاب گاهی از این عرصه گلایه دارند، زیرا به رغم این تحولات در عرصه علمی گویی شتاب علمی ما کاهش پیدا کرده است که اساتید و دانشجویان و متولیان علمی کشور باید گام های بزرگی بردارند.

وی اظهارکرد: تربیت نسل آینده مربوط به مدیران حوزوی و دانشگاهی است؛ امروز دشمن با تمام وجود به صحنه آمده است که دانشگاه های ما را از بعد اخلاقی و فرهنگی تهی کند؛ باید تلاش کنیم که به رسالت اصلی و اساسی خود توجه کنیم.

امام جمعه قم با اشاره به روز خانواده افزود: رهبر انقلاب در خصوص مساله خانواده بیانات بسیار مهمی ارایه فرمودند که باید نصب العین قرار گیرد؛ سند خانواده که رهبر انقلاب فرمودند حرکت اصلی کشور را تعیین می کند؛ تمام اصول و ضوابط باید تحت تاثیر این سند باشد؛ جامعه ما باید جامعه خانواده محور باشد؛ گاهی تاسف می خورم که دشمن با تمام برنامه ریزی هایی که می کند، برخی خانواده ها دچار سستی شده اند؛ ازدواج کم و طلاق فراوان رخ می دهد؛ امروزه تربیت فرزندان کم کم به حاشیه می رود و این مساله با محوریت خانواده سازگاری ندارد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه بیان کرد: ایشان فرمودند این تعبیر که پیشرفت برخی کشورها به این خاطر بوده است که سازمان های نظامی شان را جمع کردند، اشتباه است؛ ایشان فرمودند که این کشورها به خاطر جهانی شدن مجبور به این امر شدند؛ علاوه بر اینکه پیشرفتی که آنها انجام دادند الگویی برای سایر ملت ها نیست.

وی افزود: ایشان فرمودند که برای من باور کردنی نیست که کسی چنین جمله ای مطرح کند؛ هیچ انسان عاقلی این جمله را مطرح نمی کند که ما توان نظامی و دفاعی نداشته باشیم؛ بحث بعدی رهبری در خصوص کسانی است که شعار استقلال را سرمی دهند؛ عده ای بیان می کنند که استقلال مساوی انزوا است؛ ولی رهبر انقلاب فرمودند که منظور این افراد آن است که باید زیر سلطه استکبار غرب قرار بگیریم.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ما استقلال خود را در همه ابعاد اعتقادی و اخلاقی و باورها حفظ می کنیم؛ باید از کاروان ورزشی معلولین و جانبازان که با نام شهدای منا به میدان رفتند تشکر کنیم؛ امیدواریم در عرصه های بین المللی بتوانیم با حجاب و شخصیت فاخر دینی حاضر شویم.

وی اظها رکرد: هر کشوری که به دنبال رشد و بالندگی است باید در سرشماری و آمار دقت نظر زیادی به خرج دهد که در همین زمینه مردم نیز باید با فعالانی که در اواخر این ماه در کشور فعالیت خود را آغاز می کنند همکاری کنند.

این استاد حوزه در خطبه اول نیز با اشاره به کاربردهای امر به معروف و نهی از منکر گفت: امربه معروف و نهی از منکر یکی از ارکان دین اسلام است زیرا اگر قرار باشد دین پایدار بماند باید اصول دین توسط نظام نظارت و بیان مشکلات از سوی مردم حفظ شود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: قرآن کریم بر لزوم اجرای امر به معروف و نهی از منکر تاکید می کند؛ در قرآن کریم بیان شده است که کسانی اهل نجات هستند که شجاعانه وارد میدان امر به معروف ونهی از منکر می شوند و به نجات مردم فکر می کنند.

وی گفت:  امام محمد باقر(ع)  چند اثر جدی و مهمی که مترتب بر امر  به معروف و نهی از منکر است را بیان می کند؛ نماز جمعه نقش محوری و کانونی برای سایر واجبات دارد؛ اگر می خواهیم معروف و نماز و کارهای ارزشمند در جامعه رشد کند باید به اصل امر به معروف و نهی از منکر عمل کنیم؛ حلال بودن کسب ها با امربه معروف است و مبارزه با دشمن در سایه امربه معروف و نهی از منکر است.

این استاد حوزه بیان کرد: روایت دیگری بیان می کند: کسی که امربه معروف کند در جایگاه خلیفه اللهی قرار می گیرد؛ ولی کسانی که این امر را به دیگران واگذار می کنند نهی شده اند؛ اگر همه بیان کنند که باید دستگاه های دیگر امر به معروف کنند هیچگاه در جامعه ما رشد و بهبودی حاصل نخواهد شد.

وی گفت: اگر دیدید در جامعه برکت و خیر برداشته شده است قطعا در این جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر نیست؛ پیامبر رمز ماندگاری خیر و خوبی در جامعه را با امر به معروف و نهی از منکر مرتبط می دانند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha