شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امر به معروف

حوزه/ معاون دستگاه‌های نظامی و قضایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم گفت: تعیین الگوهای رفتاری و زمینه‌ سازی برای مشارکت همه جانبه آحاد مردم از جمله مهمترین وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،‌حسین صیدی امروز به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر در گفت وگو با خبرنگاران اظهارداشت: تبادل اطلاعات و نظرات برای شکل‌گیری سیاست‌های مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی مربوط به علل ترک معروف و ارتکاب منکر و تعیین الگوهای رفتاری و زمینه‌سازی برای مشارکت همه جانبه آحاد مردم از وظایف دیگر ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

معاون دستگاه‌های نظامی و قضایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره به دیگر وظایف ستاد گفت: بر اساس قانون امر به معروف و نهی از منکر باید زمینه‌ای فراهم شود تا دستگاه‌های اداری و رسانه‌های عمومی در امور مربوط به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و رصد اقدامات انجام شده در اجرای این قانون و انعکاس آن به مراجع مربوط به اقداماتی بپردازند.

وی تدوین راهبردهای آموزشی برای سطوح مختلف جامعه،‌ آموزش، پژوهش و تحقیق در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج و گسترش فرهنگ آن، شناسایی ظرفیت‌ها و کمک به تشکیل جمعیت‌ها و تشکل‌های مردمی فعال و حمایت همه جانبه از اقدامات قانونی آمران به معروف و ناهیان از منکر را از دیگر مفاد قانون امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرد.

صیدی با بیان اینکه حمایت همه جانبه از آمران به معروف و ناهیان از منکر بسیار اساسی است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید در آحاد جامعه نهادینه شود و همه دستگاه‌های دولتی باید به اجرای آن کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: تعیین ضابط و پرداختن به این موضوع برای اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر از بهترین مواردی است که در این قانون پیش‌بینی شده است.

معاون دستگاه‌های نظامی و قضایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر دارای سه مرحله است، گفت: این مراحل انزجار قلبی، تذکر لسانی و اقدام عملی را در برمی‌گیرد، اقدام عملی به معنای برخورد فیزیکی با منکرات است که برای اجرای این امر به ضابط نیاز داریم.

وی با اشاره به مقررات تعیین شده برای ضابط گفت: در درجه نخست جذب و ‌گزینش انجام می‌شود و افراد پس از گزینش باید آموزش‌های لازم در زمینه احکام امر به معروف و آموزش مسائل حقوقی و قضایی را بگذرانند.

صیدی تأکید کرد: برای افراد ضابط باید کارت شناسایی ضابطان صادر شود تا هر کسی به خود اجازه ندهد وارد این مقوله شود و برخورد عملی انجام دهد.

معاون دستگاه‌های نظامی و قضایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم اظهارداشت: تعیین ضابط برای اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر از بهترین مواردی است که در قانون امر به معروف و نهی از منکر پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در هفته امر به معروف و نهی از منکر تجمع آمران به معروف و ناهیان از منکر و ارائه گزارش عملکرد اقدامات و رصد و پایش آموزش‌ها صورت می‌گیرد.

صیدی افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم به عنوان یکی از استان‌های فعال در زمینه اجرای عملی فریضه امر به معروف و نهی از منکر می باشد که برای نمونه گروه بشیر متشکل از تعدادی از برادران طلبه و غیرطلبه و گروه‌هایی از اصناف و بازاریان در این عرصه فعال می باشند که آموزش لازم را در ستاد امر به معروف یا بسیج گذرانده‌اند.

وی با بیان اینکه معاونت دستگاه‌های نظامی و قضایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر ارتباط بین نیروی انتظامی، ستاد امر به معروف و بسیج و دادگستری را هماهنگ می‌کند، عنوان کرد: قانون نحوه برخورد را پیش‌بینی کرده به طوری که اگر آسیب جسمی به فرد وارد شود، جانباز یا شهید محسوب شده و مشمول قانون حمایت از حقوق ایثارگران و جانبازان می‌شود.

صیدی ادامه داد:‌ یکی از وظایف نیروی انتظامی مبارزه با منکرات است، در جرایم مشهود و آشکار حضور مردم اتفاق می‌افتد، اصل وظیفه به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به عنوان واجب شرعی بر عهده همه آحاد مردم است.

وی گفت: افراد می‌توانند برای طرح شکایت خود به دفتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران مستقر در دادگستری مراجعه کنند، وکلایی در این بخش هستند که تنظیم دادخواست کرده و پیگیری لازم را انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است هفته امر به معروف و نهی از منکر همزمان با آغاز ماه محرم خواهد بود.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha